Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-08-2017



Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen

Bron: ProRail



Op 10 december 2017 gaat de nieuwe dienstregeling op het Nederlandse spoor van start. ProRail heeft 21 augustus 2017 de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim 40 reizigers- en goederenvervoerders officieel verdeeld. Met het inplannen van de nieuwe dienstregeling staat de grootste uitbreiding van het aantal treinen ooit op het programma. Zo rijden er vanaf december meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, in Friesland, Twente en Zeeland en tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Meer investeringen zijn wel nodig om ook de komende jaren de groei van het treinverkeer te faciliteren.

Grote puzzel
Ieder jaar is het voor ProRail een grote puzzel om de beschikbare ruimte op ruim 7000 kilometer spoor en ruim 400 stations te verdelen. Zo’n 40 reizigers- en goederenvervoerders dienden bij ons hun wensen in. Alle wensen konden passend worden gemaakt. Het toedelen van meer treinen op het spoor, is mede gelukt mede dankzij de verbeteringen in de doorstroming van het treinverkeer die ProRail de afgelopen jaren doorvoerde op grote emplacementen in Utrecht, Den Bosch, Assen en rond Schiphol. Ook de massale stationsuitbreidingen van de afgelopen jaren draagt daar flink aan bij.



De grootste wijzigingen voor 2018 op een rij
  • Meer treinen Amsterdam – Eindhoven, elke tien minuten een trein op de grote stations, dankzij nieuwe emplacementen Utrecht en 's Hertogenbosch
  • Meer treinen Utrecht - Houten Castellum
  • Meer treinen Leeuwarden – Meppel
  • Meer treinen Alphen aan den Rijn – Gouda
  • Meer treinen Vlissingen - Roosendaal
  • Meer treinen Groningen – Assen, dankzij oplevering nieuw emplacement Assen
  • Meer treinen Zwolle - Enschede
  • Snellere elektrische treinen Zwolle - Kampen en nieuwe verbinding station Zwolle Stadshagen
  • Betere doorstroming goederentreinen Kijfhoek - Brabantroute (Rotterdam – Venlo)
  • Nieuwe vervoerder in Twente. Vanaf december verzorgt Keolis/Syntus de treindienst in deel Overijssel/Twente
  • Verbinding Hengelo – Bentheim – Bielefeld van 0 naar 1 trein per uur
Vervoerders nemen de nieuwe dienstregeling op in de planning van hun personeel en materieel en verzorgen de communicatie van de precieze treintijden naar reizigers.

160 miljoen treinkilometers; een record
Het treinverkeer zit in de lift. Was er in 2004 nog sprake van 129 miljoen treinkilometers op het Nederlandse spoor, in 2018 zijn er naar verwachting ruim 160 miljoen afgelegd in één jaar. Om de groei van het treinverkeer te faciliteren heeft ProRail al verschillende grote spoorprojecten opgeleverd. Er zijn nieuwe stations en de doorstroming van het treinverkeer op grote emplacementen is sterk verbeterd. Echter loopt het systeem met alle wensen tegen haar grenzen. Meer investeringen in infrastructuur en innovaties zijn nodig zodat ProRail ook in de toekomst de groei van het treinverkeer kan blijven faciliteren.

Werkzaamheden
Een goed werkend en druk spoor, vereist goed onderhoud. Dit jaar staan er grote onderhouds en -vernieuwingswerkzaamheden gepland onder meer rondom Zwolle, Rotterdam, Maasvlakte, Roosendaal, Eindhoven en Den Bosch. Het goederenvervoer krijgt ook in 2018 te maken met veel omleidingen vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute (Rotterdam – Zevenaar) aan Duitse zijde. Goederentreinen worden voornamelijk omgeleid via de Brabantroute (Rotterdam – Venlo). Werkzaamheden van ProRail worden zoveel mogelijk gebundeld om overlast te verminderen. Lees meer over het inplannen van spoorwerk in dit bericht: Lagere kosten en minder hinder bij werkzaamheden op het spoor Op onze website www.prorail.nl/vernieuwt publiceren wij drie maanden van te voren de geplande grote spoorafsluitingen.

ProRail
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken.




Deel dit artikel:                   





Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht
Bouw Digitaliserings Raad vergroot slagkracht bij digitaliseringsopgave
Nieuwsbericht
Circulair inkopen met normen
Nieuwsbericht
Wavin presenteert toekomstvisie aan werknemers
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]