Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-08-2017



Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen

Bron: ProRail



Op 10 december 2017 gaat de nieuwe dienstregeling op het Nederlandse spoor van start. ProRail heeft 21 augustus 2017 de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim 40 reizigers- en goederenvervoerders officieel verdeeld. Met het inplannen van de nieuwe dienstregeling staat de grootste uitbreiding van het aantal treinen ooit op het programma. Zo rijden er vanaf december meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, in Friesland, Twente en Zeeland en tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Meer investeringen zijn wel nodig om ook de komende jaren de groei van het treinverkeer te faciliteren.

Grote puzzel
Ieder jaar is het voor ProRail een grote puzzel om de beschikbare ruimte op ruim 7000 kilometer spoor en ruim 400 stations te verdelen. Zo’n 40 reizigers- en goederenvervoerders dienden bij ons hun wensen in. Alle wensen konden passend worden gemaakt. Het toedelen van meer treinen op het spoor, is mede gelukt mede dankzij de verbeteringen in de doorstroming van het treinverkeer die ProRail de afgelopen jaren doorvoerde op grote emplacementen in Utrecht, Den Bosch, Assen en rond Schiphol. Ook de massale stationsuitbreidingen van de afgelopen jaren draagt daar flink aan bij.



De grootste wijzigingen voor 2018 op een rij
  • Meer treinen Amsterdam – Eindhoven, elke tien minuten een trein op de grote stations, dankzij nieuwe emplacementen Utrecht en 's Hertogenbosch
  • Meer treinen Utrecht - Houten Castellum
  • Meer treinen Leeuwarden – Meppel
  • Meer treinen Alphen aan den Rijn – Gouda
  • Meer treinen Vlissingen - Roosendaal
  • Meer treinen Groningen – Assen, dankzij oplevering nieuw emplacement Assen
  • Meer treinen Zwolle - Enschede
  • Snellere elektrische treinen Zwolle - Kampen en nieuwe verbinding station Zwolle Stadshagen
  • Betere doorstroming goederentreinen Kijfhoek - Brabantroute (Rotterdam – Venlo)
  • Nieuwe vervoerder in Twente. Vanaf december verzorgt Keolis/Syntus de treindienst in deel Overijssel/Twente
  • Verbinding Hengelo – Bentheim – Bielefeld van 0 naar 1 trein per uur
Vervoerders nemen de nieuwe dienstregeling op in de planning van hun personeel en materieel en verzorgen de communicatie van de precieze treintijden naar reizigers.

160 miljoen treinkilometers; een record
Het treinverkeer zit in de lift. Was er in 2004 nog sprake van 129 miljoen treinkilometers op het Nederlandse spoor, in 2018 zijn er naar verwachting ruim 160 miljoen afgelegd in één jaar. Om de groei van het treinverkeer te faciliteren heeft ProRail al verschillende grote spoorprojecten opgeleverd. Er zijn nieuwe stations en de doorstroming van het treinverkeer op grote emplacementen is sterk verbeterd. Echter loopt het systeem met alle wensen tegen haar grenzen. Meer investeringen in infrastructuur en innovaties zijn nodig zodat ProRail ook in de toekomst de groei van het treinverkeer kan blijven faciliteren.

Werkzaamheden
Een goed werkend en druk spoor, vereist goed onderhoud. Dit jaar staan er grote onderhouds en -vernieuwingswerkzaamheden gepland onder meer rondom Zwolle, Rotterdam, Maasvlakte, Roosendaal, Eindhoven en Den Bosch. Het goederenvervoer krijgt ook in 2018 te maken met veel omleidingen vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute (Rotterdam – Zevenaar) aan Duitse zijde. Goederentreinen worden voornamelijk omgeleid via de Brabantroute (Rotterdam – Venlo). Werkzaamheden van ProRail worden zoveel mogelijk gebundeld om overlast te verminderen. Lees meer over het inplannen van spoorwerk in dit bericht: Lagere kosten en minder hinder bij werkzaamheden op het spoor Op onze website www.prorail.nl/vernieuwt publiceren wij drie maanden van te voren de geplande grote spoorafsluitingen.

ProRail
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken.




Deel dit artikel:                   





Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting








[Banners]