Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-08-2017



Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen

Bron: ProRail



Op 10 december 2017 gaat de nieuwe dienstregeling op het Nederlandse spoor van start. ProRail heeft 21 augustus 2017 de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim 40 reizigers- en goederenvervoerders officieel verdeeld. Met het inplannen van de nieuwe dienstregeling staat de grootste uitbreiding van het aantal treinen ooit op het programma. Zo rijden er vanaf december meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, in Friesland, Twente en Zeeland en tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Meer investeringen zijn wel nodig om ook de komende jaren de groei van het treinverkeer te faciliteren.

Grote puzzel
Ieder jaar is het voor ProRail een grote puzzel om de beschikbare ruimte op ruim 7000 kilometer spoor en ruim 400 stations te verdelen. Zo’n 40 reizigers- en goederenvervoerders dienden bij ons hun wensen in. Alle wensen konden passend worden gemaakt. Het toedelen van meer treinen op het spoor, is mede gelukt mede dankzij de verbeteringen in de doorstroming van het treinverkeer die ProRail de afgelopen jaren doorvoerde op grote emplacementen in Utrecht, Den Bosch, Assen en rond Schiphol. Ook de massale stationsuitbreidingen van de afgelopen jaren draagt daar flink aan bij.



De grootste wijzigingen voor 2018 op een rij
  • Meer treinen Amsterdam – Eindhoven, elke tien minuten een trein op de grote stations, dankzij nieuwe emplacementen Utrecht en 's Hertogenbosch
  • Meer treinen Utrecht - Houten Castellum
  • Meer treinen Leeuwarden – Meppel
  • Meer treinen Alphen aan den Rijn – Gouda
  • Meer treinen Vlissingen - Roosendaal
  • Meer treinen Groningen – Assen, dankzij oplevering nieuw emplacement Assen
  • Meer treinen Zwolle - Enschede
  • Snellere elektrische treinen Zwolle - Kampen en nieuwe verbinding station Zwolle Stadshagen
  • Betere doorstroming goederentreinen Kijfhoek - Brabantroute (Rotterdam – Venlo)
  • Nieuwe vervoerder in Twente. Vanaf december verzorgt Keolis/Syntus de treindienst in deel Overijssel/Twente
  • Verbinding Hengelo – Bentheim – Bielefeld van 0 naar 1 trein per uur
Vervoerders nemen de nieuwe dienstregeling op in de planning van hun personeel en materieel en verzorgen de communicatie van de precieze treintijden naar reizigers.

160 miljoen treinkilometers; een record
Het treinverkeer zit in de lift. Was er in 2004 nog sprake van 129 miljoen treinkilometers op het Nederlandse spoor, in 2018 zijn er naar verwachting ruim 160 miljoen afgelegd in één jaar. Om de groei van het treinverkeer te faciliteren heeft ProRail al verschillende grote spoorprojecten opgeleverd. Er zijn nieuwe stations en de doorstroming van het treinverkeer op grote emplacementen is sterk verbeterd. Echter loopt het systeem met alle wensen tegen haar grenzen. Meer investeringen in infrastructuur en innovaties zijn nodig zodat ProRail ook in de toekomst de groei van het treinverkeer kan blijven faciliteren.

Werkzaamheden
Een goed werkend en druk spoor, vereist goed onderhoud. Dit jaar staan er grote onderhouds en -vernieuwingswerkzaamheden gepland onder meer rondom Zwolle, Rotterdam, Maasvlakte, Roosendaal, Eindhoven en Den Bosch. Het goederenvervoer krijgt ook in 2018 te maken met veel omleidingen vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute (Rotterdam – Zevenaar) aan Duitse zijde. Goederentreinen worden voornamelijk omgeleid via de Brabantroute (Rotterdam – Venlo). Werkzaamheden van ProRail worden zoveel mogelijk gebundeld om overlast te verminderen. Lees meer over het inplannen van spoorwerk in dit bericht: Lagere kosten en minder hinder bij werkzaamheden op het spoor Op onze website www.prorail.nl/vernieuwt publiceren wij drie maanden van te voren de geplande grote spoorafsluitingen.

ProRail
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken.




Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]