Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-06-2017



Voornemen tot gunning opdracht Nieuwe Sluis Terneuzen




Na een intensief aanbestedingstraject is de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie voornemens om aan het consortium Sassevaart de opdracht voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen te gunnen.

In deze combinatie zitten de volgende partijen: BAM Infra B.V., DEME Infra Marine Contractors B.V., Dredging International N.V., BAM Contractors N.V. en Algemene Aannemingen Van Laere N.V. De definitieve gunning van het project is beoogd op 25 augustus 2017. Het werk start eind 2017 en in 2022 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis. De sluis wordt net zo lang en net zo breed als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal, met afmetingen van 427 x 55 x 16,44 m. De sluis wordt binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen gerealiseerd.

Details
Aan alle betrokken partijen is het voornemen tot gunning aan het consortium Sassevaart bekendgemaakt. Het consortium Sassevaart had de Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Dit betekent dat zij de beste inschrijver waren op basis van prijs en kwaliteit. De binnengekomen aanbiedingen zijn eerst op de kwalitatieve criteria beoordeeld door een commissie van deskundigen. Pas toen die uitkomst vaststond, zijn de geoffreerde prijzen bekeken. Het consortium Sassevaart heeft een inschrijving gedaan voor het ontwerp en de bouw van de Nieuwe Sluis voor een bedrag van € 753.346.000 (inclusief BTW). Nu volgt een periode waarin de twee andere inschrijvers eventuele bezwaren kenbaar kunnen maken. Als in deze periode geen bezwaren worden ingediend volgt de definitieve gunning. Naar verwachting is dit op 25 augustus 2017. De procedure is conform de Europese aanbestedingsregelgeving.

Aanbesteding
Eind mei 2016 is gestart met de Europese aanbesteding. Gelet op de omvang en de complexiteit van het werk is gekozen voor een Design & Construct-contract met een concurrentiegerichte dialoog. Design & Construct betekent dat de aannemer, aan de hand van de eisen die zijn opgesteld, zelf een gedetailleerd ontwerp maakt en het werk uitvoert. Bij de concurrentiegerichte dialoog zijn op basis van een beschrijvend document met alle geselecteerde partijen verschillende dialoogrondes doorlopen. Hierin hebben we alle aspecten van de opdracht besproken om te komen tot de beste middelen en oplossingen. Begin mei 2017 zijn de 3 definitieve aanbiedingen binnengekomen en in de weken daarna beoordeeld. Na goedkeuring van de Vlaamse Regering op de uitkomst en het positief advies van de ministers Weyts en Schultz Van Haegen namens de Vlaams Nederlandse Scheldecommissie kon de gunning aan het consortium Sassevaart bekend gemaakt worden.

Waarom een nieuwe sluis?
De havengebieden Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot deze havens gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen en is een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding. Onderzoek naar de maritieme toegang van de Kanaalzone heeft aangetoond dat voor de binnenvaart een capaciteitsprobleem dreigt en voor zeeschepen problemen te verwachten zijn omtrent afmetingen, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorvaart. De Nieuwe Sluis gaat zorgen voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen en verder. Ook kan de Nieuwe Sluis zorgen voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio en is goed voor de werkgelegenheid.

Bijdrage
De aanleg van de sluis inclusief voorbereidingskosten en begeleiding en ook het infrastructureel beheer en onderhoud van de eerste 2 jaar kost naar verwachting € 934 miljoen (inclusief BTW). Nederland betaalt, conform het verdrag tussen Nederland en Vlaanderen voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ruim € 190 miljoen, inclusief een regionale bijdrage. Vlaanderen draagt conform het verdrag de overige kosten. De Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel van de kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim € 48 miljoen bijgedragen.



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]