Voornemen tot gunning opdracht Nieuwe Sluis Terneuzen

Foto: Ivo Ketelaar

Na een intensief aanbestedingstraject is de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie voornemens om aan het consortium Sassevaart de opdracht voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen te gunnen.

In deze combinatie zitten de volgende partijen: BAM Infra B.V., DEME Infra Marine Contractors B.V., Dredging International N.V., BAM Contractors N.V. en Algemene Aannemingen Van Laere N.V. De definitieve gunning van het project is beoogd op 25 augustus 2017. Het werk start eind 2017 en in 2022 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis. De sluis wordt net zo lang en net zo breed als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal, met afmetingen van 427 x 55 x 16,44 m. De sluis wordt binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen gerealiseerd.

Details
Aan alle betrokken partijen is het voornemen tot gunning aan het consortium Sassevaart bekendgemaakt. Het consortium Sassevaart had de Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Dit betekent dat zij de beste inschrijver waren op basis van prijs en kwaliteit. De binnengekomen aanbiedingen zijn eerst op de kwalitatieve criteria beoordeeld door een commissie van deskundigen. Pas toen die uitkomst vaststond, zijn de geoffreerde prijzen bekeken. Het consortium Sassevaart heeft een inschrijving gedaan voor het ontwerp en de bouw van de Nieuwe Sluis voor een bedrag van € 753.346.000 (inclusief BTW). Nu volgt een periode waarin de twee andere inschrijvers eventuele bezwaren kenbaar kunnen maken. Als in deze periode geen bezwaren worden ingediend volgt de definitieve gunning. Naar verwachting is dit op 25 augustus 2017. De procedure is conform de Europese aanbestedingsregelgeving.

Aanbesteding
Eind mei 2016 is gestart met de Europese aanbesteding. Gelet op de omvang en de complexiteit van het werk is gekozen voor een Design & Construct-contract met een concurrentiegerichte dialoog. Design & Construct betekent dat de aannemer, aan de hand van de eisen die zijn opgesteld, zelf een gedetailleerd ontwerp maakt en het werk uitvoert. Bij de concurrentiegerichte dialoog zijn op basis van een beschrijvend document met alle geselecteerde partijen verschillende dialoogrondes doorlopen. Hierin hebben we alle aspecten van de opdracht besproken om te komen tot de beste middelen en oplossingen. Begin mei 2017 zijn de 3 definitieve aanbiedingen binnengekomen en in de weken daarna beoordeeld. Na goedkeuring van de Vlaamse Regering op de uitkomst en het positief advies van de ministers Weyts en Schultz Van Haegen namens de Vlaams Nederlandse Scheldecommissie kon de gunning aan het consortium Sassevaart bekend gemaakt worden.

Waarom een nieuwe sluis?
De havengebieden Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot deze havens gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen en is een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding. Onderzoek naar de maritieme toegang van de Kanaalzone heeft aangetoond dat voor de binnenvaart een capaciteitsprobleem dreigt en voor zeeschepen problemen te verwachten zijn omtrent afmetingen, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorvaart. De Nieuwe Sluis gaat zorgen voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen en verder. Ook kan de Nieuwe Sluis zorgen voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio en is goed voor de werkgelegenheid.

Bijdrage
De aanleg van de sluis inclusief voorbereidingskosten en begeleiding en ook het infrastructureel beheer en onderhoud van de eerste 2 jaar kost naar verwachting € 934 miljoen (inclusief BTW). Nederland betaalt, conform het verdrag tussen Nederland en Vlaanderen voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ruim € 190 miljoen, inclusief een regionale bijdrage. Vlaanderen draagt conform het verdrag de overige kosten. De Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel van de kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim € 48 miljoen bijgedragen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Voornemen tot gunning opdracht Nieuwe Sluis Terneuzen | Infrasite

Voornemen tot gunning opdracht Nieuwe Sluis Terneuzen

Foto: Ivo Ketelaar

Na een intensief aanbestedingstraject is de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie voornemens om aan het consortium Sassevaart de opdracht voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen te gunnen.

In deze combinatie zitten de volgende partijen: BAM Infra B.V., DEME Infra Marine Contractors B.V., Dredging International N.V., BAM Contractors N.V. en Algemene Aannemingen Van Laere N.V. De definitieve gunning van het project is beoogd op 25 augustus 2017. Het werk start eind 2017 en in 2022 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis. De sluis wordt net zo lang en net zo breed als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal, met afmetingen van 427 x 55 x 16,44 m. De sluis wordt binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen gerealiseerd.

Details
Aan alle betrokken partijen is het voornemen tot gunning aan het consortium Sassevaart bekendgemaakt. Het consortium Sassevaart had de Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Dit betekent dat zij de beste inschrijver waren op basis van prijs en kwaliteit. De binnengekomen aanbiedingen zijn eerst op de kwalitatieve criteria beoordeeld door een commissie van deskundigen. Pas toen die uitkomst vaststond, zijn de geoffreerde prijzen bekeken. Het consortium Sassevaart heeft een inschrijving gedaan voor het ontwerp en de bouw van de Nieuwe Sluis voor een bedrag van € 753.346.000 (inclusief BTW). Nu volgt een periode waarin de twee andere inschrijvers eventuele bezwaren kenbaar kunnen maken. Als in deze periode geen bezwaren worden ingediend volgt de definitieve gunning. Naar verwachting is dit op 25 augustus 2017. De procedure is conform de Europese aanbestedingsregelgeving.

Aanbesteding
Eind mei 2016 is gestart met de Europese aanbesteding. Gelet op de omvang en de complexiteit van het werk is gekozen voor een Design & Construct-contract met een concurrentiegerichte dialoog. Design & Construct betekent dat de aannemer, aan de hand van de eisen die zijn opgesteld, zelf een gedetailleerd ontwerp maakt en het werk uitvoert. Bij de concurrentiegerichte dialoog zijn op basis van een beschrijvend document met alle geselecteerde partijen verschillende dialoogrondes doorlopen. Hierin hebben we alle aspecten van de opdracht besproken om te komen tot de beste middelen en oplossingen. Begin mei 2017 zijn de 3 definitieve aanbiedingen binnengekomen en in de weken daarna beoordeeld. Na goedkeuring van de Vlaamse Regering op de uitkomst en het positief advies van de ministers Weyts en Schultz Van Haegen namens de Vlaams Nederlandse Scheldecommissie kon de gunning aan het consortium Sassevaart bekend gemaakt worden.

Waarom een nieuwe sluis?
De havengebieden Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot deze havens gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen en is een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding. Onderzoek naar de maritieme toegang van de Kanaalzone heeft aangetoond dat voor de binnenvaart een capaciteitsprobleem dreigt en voor zeeschepen problemen te verwachten zijn omtrent afmetingen, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorvaart. De Nieuwe Sluis gaat zorgen voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen en verder. Ook kan de Nieuwe Sluis zorgen voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio en is goed voor de werkgelegenheid.

Bijdrage
De aanleg van de sluis inclusief voorbereidingskosten en begeleiding en ook het infrastructureel beheer en onderhoud van de eerste 2 jaar kost naar verwachting € 934 miljoen (inclusief BTW). Nederland betaalt, conform het verdrag tussen Nederland en Vlaanderen voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ruim € 190 miljoen, inclusief een regionale bijdrage. Vlaanderen draagt conform het verdrag de overige kosten. De Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel van de kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim € 48 miljoen bijgedragen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat