Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer

Foto: Ivo Ketelaar

De eerste intelligente verkeersregelinstallatie is in gebruik

De eerste iVRI in Nederland is een feit. Vandaag – woensdag 5 april 2017- stelt Dynniq de eerste intelligente verkeersregelinstallatie in werking. De levering van deze iVRI in Deventer is onderdeel van de Onderzoek- en Ontwikkelingsopdracht binnen het Partnership Talking Traffic. Met deze levering is aangetoond dat een slimme verkeersregelinstallatie kan worden opgebouwd met open interfaces.

Veiliger, sneller, duurzamer
De intelligente verkeersregelingsinstallaties (iVRI’s) faciliteren zowel de traditionele verkeersregeltechniek als de connected technologie, waarbij het verkeer direct kan communiceren met de verkeerslichten. Intelligente verkeerslichten zijn in staat aankomend verkeer te ‘herkennen’ en kunnen regelingen afstemmen op verkeersstromen en verkeersintensiteit. Hierdoor kunnen weggebruikers hun route veiliger, sneller en duurzamer afleggen. iVRI’s vormen bovendien een belangrijke stap op weg naar toekomstige ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, waaronder de zelfrijdende auto. De toegepaste open interfaces maken het mogelijk dat de verschillende functionaliteiten van de iVRI kunnen worden geleverd door iedere marktpartij die producten hiervoor ontwikkelt. Nog dit jaar worden onder de vlag van het Partnership Talking Traffic de eerste 1268 verkeerslichten in ons land (een kwart van het totaal) omgebouwd tot slimme verkeersregelinstallaties. De overige verkeerslichten worden in de komende jaren aangepast of vervangen door iVRI’s.

Cleantech regio
Door de bereikbaarheid en doorstroming te verbeteren, dragen de iVRI’s bij aan een beter economisch vestigingsklimaat in de Cleantech Regio, waar Deventer deel van uit maakt. Mark Veenstra, product manager mobility bij Dynniq: “De gemeente Deventer en Dynniq werken al veel langer samen om de mobiliteit in de Cleantech Regio te verbeteren. Wij zijn er dan ook trots op dat Dynniq samen met de gemeente Deventer als eerste de intelligente VRI heeft gerealiseerd. De keuze voor Deventer als locatie voor de implementatie is een logische, omdat de ambitie van de gemeente naadloos aansluit bij die van de Cleantech Regio en van Dynniq.”

ImFlow
Eén van de producten die op de iVRI in Deventer draait, is ImFlow van Dynniq. Deze applicatie verdeelt onafgebroken de beschikbare capaciteit op het kruispunt op basis van beleidsdoelen en verkeersaanbod. Standaardmogelijkheden zijn onder meer prioriteit voor openbaar vervoer, vrachtverkeer, pelotons of fietsers, en verkeer bufferen als de brug open is of de toerit volloopt. Het model in ImFlow voorspelt continu de nabije toekomst en levert betrouwbare informatie aan weggebruikers.

Doorontwikkeling
Binnen het Partnership Talking Traffic bouwt Dynniq de komende maanden verder aan ImFlow. Het breed beschikbaar komen van voertuiginformatie zal de ontwikkelingen op dit vlak flink versnellen: deze informatie is de sleutel tot een nog efficiëntere verkeersafhandeling. De wegbeheerder heeft overigens altijd de keuze tussen een meer traditionele of een innovatieve, adaptieve implementatie. De opgegeven beleidsdoelstellingen blijven het uitgangspunt.

Over Dynniq
Dynniq is een technische dienstverlener die geïntegreerde oplossingen levert op het gebied van Parking, Energy en Mobility. De onderneming ontwerpt, ontwikkelt en onderhoudt technologisch hoogwaardige oplossingen, zoals de parkeeroplossingen van WPS Parking Systems en de verkeerssystemen van Peek. Dynniq is met meer dan 1800 medewerkers actief in de Europese markt, maar ook in Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en Canada.

Over het Partnership Talking Traffic
Dynniq maakt deel uit van het Innovatiepartnership Talking Traffic: het Ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt hierin samen met een 12-tal decentrale overheden en zo’n twintig marktpartijen uit de verkeersindustrie, telecom, automotive sector en dienstverlening, aan de ontwikkeling van innovatieve verkeerstoepassingen. Doel is de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid op zowel snelwegen als stedelijke en provinciale wegen, in de drukste regio’s en steden, te verbeteren door real-time informatie-uitwisseling tussen weggebruikers en verkeerssystemen. Overheid en markt werken samen aan ontwikkeling en exploitatie in een meerjarig innovatie partnership tot en met 2020. Onderzoek wijst uit dat slecht afgestelde verkeerslichten jaarlijks zo’n € 90 miljoen aan maatschappelijke schade opleveren. Met Talking Traffic iVRI’s gebeurt dat afstellen continu en volautomatisch, waarmee de afhankelijkheid van detectielussen van €1.000,- per stuk per jaar tot het verleden behoort. Voor het eind van dit jaar zullen 1268 VRI’s worden aangepast naar iVRI’s. Bedoeling is dat de overige VRI’s (in totaal 5000 in Nederland) in de komende jaren zullen worden aangepast.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Dynniq Group

Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer | Infrasite

Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer

Foto: Ivo Ketelaar

De eerste intelligente verkeersregelinstallatie is in gebruik

De eerste iVRI in Nederland is een feit. Vandaag – woensdag 5 april 2017- stelt Dynniq de eerste intelligente verkeersregelinstallatie in werking. De levering van deze iVRI in Deventer is onderdeel van de Onderzoek- en Ontwikkelingsopdracht binnen het Partnership Talking Traffic. Met deze levering is aangetoond dat een slimme verkeersregelinstallatie kan worden opgebouwd met open interfaces.

Veiliger, sneller, duurzamer
De intelligente verkeersregelingsinstallaties (iVRI’s) faciliteren zowel de traditionele verkeersregeltechniek als de connected technologie, waarbij het verkeer direct kan communiceren met de verkeerslichten. Intelligente verkeerslichten zijn in staat aankomend verkeer te ‘herkennen’ en kunnen regelingen afstemmen op verkeersstromen en verkeersintensiteit. Hierdoor kunnen weggebruikers hun route veiliger, sneller en duurzamer afleggen. iVRI’s vormen bovendien een belangrijke stap op weg naar toekomstige ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, waaronder de zelfrijdende auto. De toegepaste open interfaces maken het mogelijk dat de verschillende functionaliteiten van de iVRI kunnen worden geleverd door iedere marktpartij die producten hiervoor ontwikkelt. Nog dit jaar worden onder de vlag van het Partnership Talking Traffic de eerste 1268 verkeerslichten in ons land (een kwart van het totaal) omgebouwd tot slimme verkeersregelinstallaties. De overige verkeerslichten worden in de komende jaren aangepast of vervangen door iVRI’s.

Cleantech regio
Door de bereikbaarheid en doorstroming te verbeteren, dragen de iVRI’s bij aan een beter economisch vestigingsklimaat in de Cleantech Regio, waar Deventer deel van uit maakt. Mark Veenstra, product manager mobility bij Dynniq: “De gemeente Deventer en Dynniq werken al veel langer samen om de mobiliteit in de Cleantech Regio te verbeteren. Wij zijn er dan ook trots op dat Dynniq samen met de gemeente Deventer als eerste de intelligente VRI heeft gerealiseerd. De keuze voor Deventer als locatie voor de implementatie is een logische, omdat de ambitie van de gemeente naadloos aansluit bij die van de Cleantech Regio en van Dynniq.”

ImFlow
Eén van de producten die op de iVRI in Deventer draait, is ImFlow van Dynniq. Deze applicatie verdeelt onafgebroken de beschikbare capaciteit op het kruispunt op basis van beleidsdoelen en verkeersaanbod. Standaardmogelijkheden zijn onder meer prioriteit voor openbaar vervoer, vrachtverkeer, pelotons of fietsers, en verkeer bufferen als de brug open is of de toerit volloopt. Het model in ImFlow voorspelt continu de nabije toekomst en levert betrouwbare informatie aan weggebruikers.

Doorontwikkeling
Binnen het Partnership Talking Traffic bouwt Dynniq de komende maanden verder aan ImFlow. Het breed beschikbaar komen van voertuiginformatie zal de ontwikkelingen op dit vlak flink versnellen: deze informatie is de sleutel tot een nog efficiëntere verkeersafhandeling. De wegbeheerder heeft overigens altijd de keuze tussen een meer traditionele of een innovatieve, adaptieve implementatie. De opgegeven beleidsdoelstellingen blijven het uitgangspunt.

Over Dynniq
Dynniq is een technische dienstverlener die geïntegreerde oplossingen levert op het gebied van Parking, Energy en Mobility. De onderneming ontwerpt, ontwikkelt en onderhoudt technologisch hoogwaardige oplossingen, zoals de parkeeroplossingen van WPS Parking Systems en de verkeerssystemen van Peek. Dynniq is met meer dan 1800 medewerkers actief in de Europese markt, maar ook in Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en Canada.

Over het Partnership Talking Traffic
Dynniq maakt deel uit van het Innovatiepartnership Talking Traffic: het Ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt hierin samen met een 12-tal decentrale overheden en zo’n twintig marktpartijen uit de verkeersindustrie, telecom, automotive sector en dienstverlening, aan de ontwikkeling van innovatieve verkeerstoepassingen. Doel is de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid op zowel snelwegen als stedelijke en provinciale wegen, in de drukste regio’s en steden, te verbeteren door real-time informatie-uitwisseling tussen weggebruikers en verkeerssystemen. Overheid en markt werken samen aan ontwikkeling en exploitatie in een meerjarig innovatie partnership tot en met 2020. Onderzoek wijst uit dat slecht afgestelde verkeerslichten jaarlijks zo’n € 90 miljoen aan maatschappelijke schade opleveren. Met Talking Traffic iVRI’s gebeurt dat afstellen continu en volautomatisch, waarmee de afhankelijkheid van detectielussen van €1.000,- per stuk per jaar tot het verleden behoort. Voor het eind van dit jaar zullen 1268 VRI’s worden aangepast naar iVRI’s. Bedoeling is dat de overige VRI’s (in totaal 5000 in Nederland) in de komende jaren zullen worden aangepast.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Dynniq Group