Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017



Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch

Bron: ProRail



ProRail en NS hebben een smartwatchapplicatie ontwikkeld om hoofdconducteurs te ondersteunen bij het vertrekproces. De hoofdconducteurs krijgen via het horloge actuele informatie over de treinvertrektijden en kunnen daardoor de trein eerder gereedmaken voor vertrek. Dit moet er voor zorgen dat treinen nog vaker op tijd kunnen rijden.

Succesvolle proef
Eerder dit jaar deden ProRail en NS een proef met de smartwatch. Op deze smartwatch krijgen de conducteurs informatie over de exacte tijd en de eerstvolgende vertrektijd. De horloges geven een trilsignaal op het moment dat de vertrektijd nadert en tellen af tot aan de juiste vertrektijd. Het hebben van de exacte tijd en het krijgen van een trilsignaal op de pols als het bijna tijd is om te vertrekken, bevordert volgens de proef het op tijd vertrekken. Op dit moment wordt onderzocht of het technisch gezien haalbaar is om de smartwatch op grote schaal uit te rollen.

Innovaties
ProRail bevordert innovatieve oplossingen voor het spoor. Daarvoor werkt ProRail onder andere nauw samen met de technische universiteiten, innovatieve bedrijven, aannemers en andere vervoerders. Daarnaast werkt de afdeling Innovatie van ProRail aan de introductie van nieuwe technologieën en andere verbeteringen van het spoor. ProRail wil onder meer door het gebruik van smartsensoren, het Bigdata-lab, gebruik van RouteLint, een rolpantograaf en frontcamera’s op treinen het Nederlandse spoor betrouwbaarder maken.

Beter en meer
NS en ProRail werken samen aan betere prestaties op en rond het spoor om reizigers onder alle omstandigheden een betrouwbare dienstregeling te bieden en meer treinen te laten rijden. Eind 2017 rijden er tussen Amsterdam en Eindhoven zes intercity’s per uur. Op dit moment zijn dat er nog vier per uur. Dat vraagt om verbeteringen op allerlei gebieden. Zo is er een actieplan voor het optimaliseren van de kwaliteit van de wissels, het verminderen van materieelstoringen, het verbeteren van de be- en bijsturing van de treindienst en het verbeteren van de punctualiteit. De smartwatchapplicatie is een van de hulpmiddelen die in dit kader door NS en ProRail gezamenlijk is ontwikkeld.



Deel dit artikel:                   





Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Sweco vestigt zich in Amsterdam
Nieuwsbericht
Fietsersbond lanceert routeplanner voor speedpedelecs
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Alfen geselecteerd door Solarcentury voor aansluiting twee zonneparken
Nieuwsbericht
Campagne Ik Fiets Vriendelijk - on Tour gaat euregionaal
Nieuwsbericht
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht








[Banners]