Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017



Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch

Bron: ProRail



ProRail en NS hebben een smartwatchapplicatie ontwikkeld om hoofdconducteurs te ondersteunen bij het vertrekproces. De hoofdconducteurs krijgen via het horloge actuele informatie over de treinvertrektijden en kunnen daardoor de trein eerder gereedmaken voor vertrek. Dit moet er voor zorgen dat treinen nog vaker op tijd kunnen rijden.

Succesvolle proef
Eerder dit jaar deden ProRail en NS een proef met de smartwatch. Op deze smartwatch krijgen de conducteurs informatie over de exacte tijd en de eerstvolgende vertrektijd. De horloges geven een trilsignaal op het moment dat de vertrektijd nadert en tellen af tot aan de juiste vertrektijd. Het hebben van de exacte tijd en het krijgen van een trilsignaal op de pols als het bijna tijd is om te vertrekken, bevordert volgens de proef het op tijd vertrekken. Op dit moment wordt onderzocht of het technisch gezien haalbaar is om de smartwatch op grote schaal uit te rollen.

Innovaties
ProRail bevordert innovatieve oplossingen voor het spoor. Daarvoor werkt ProRail onder andere nauw samen met de technische universiteiten, innovatieve bedrijven, aannemers en andere vervoerders. Daarnaast werkt de afdeling Innovatie van ProRail aan de introductie van nieuwe technologieën en andere verbeteringen van het spoor. ProRail wil onder meer door het gebruik van smartsensoren, het Bigdata-lab, gebruik van RouteLint, een rolpantograaf en frontcamera’s op treinen het Nederlandse spoor betrouwbaarder maken.

Beter en meer
NS en ProRail werken samen aan betere prestaties op en rond het spoor om reizigers onder alle omstandigheden een betrouwbare dienstregeling te bieden en meer treinen te laten rijden. Eind 2017 rijden er tussen Amsterdam en Eindhoven zes intercity’s per uur. Op dit moment zijn dat er nog vier per uur. Dat vraagt om verbeteringen op allerlei gebieden. Zo is er een actieplan voor het optimaliseren van de kwaliteit van de wissels, het verminderen van materieelstoringen, het verbeteren van de be- en bijsturing van de treindienst en het verbeteren van de punctualiteit. De smartwatchapplicatie is een van de hulpmiddelen die in dit kader door NS en ProRail gezamenlijk is ontwikkeld.



Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]