Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017



Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch

Bron: ProRail



ProRail en NS hebben een smartwatchapplicatie ontwikkeld om hoofdconducteurs te ondersteunen bij het vertrekproces. De hoofdconducteurs krijgen via het horloge actuele informatie over de treinvertrektijden en kunnen daardoor de trein eerder gereedmaken voor vertrek. Dit moet er voor zorgen dat treinen nog vaker op tijd kunnen rijden.

Succesvolle proef
Eerder dit jaar deden ProRail en NS een proef met de smartwatch. Op deze smartwatch krijgen de conducteurs informatie over de exacte tijd en de eerstvolgende vertrektijd. De horloges geven een trilsignaal op het moment dat de vertrektijd nadert en tellen af tot aan de juiste vertrektijd. Het hebben van de exacte tijd en het krijgen van een trilsignaal op de pols als het bijna tijd is om te vertrekken, bevordert volgens de proef het op tijd vertrekken. Op dit moment wordt onderzocht of het technisch gezien haalbaar is om de smartwatch op grote schaal uit te rollen.

Innovaties
ProRail bevordert innovatieve oplossingen voor het spoor. Daarvoor werkt ProRail onder andere nauw samen met de technische universiteiten, innovatieve bedrijven, aannemers en andere vervoerders. Daarnaast werkt de afdeling Innovatie van ProRail aan de introductie van nieuwe technologieën en andere verbeteringen van het spoor. ProRail wil onder meer door het gebruik van smartsensoren, het Bigdata-lab, gebruik van RouteLint, een rolpantograaf en frontcamera’s op treinen het Nederlandse spoor betrouwbaarder maken.

Beter en meer
NS en ProRail werken samen aan betere prestaties op en rond het spoor om reizigers onder alle omstandigheden een betrouwbare dienstregeling te bieden en meer treinen te laten rijden. Eind 2017 rijden er tussen Amsterdam en Eindhoven zes intercity’s per uur. Op dit moment zijn dat er nog vier per uur. Dat vraagt om verbeteringen op allerlei gebieden. Zo is er een actieplan voor het optimaliseren van de kwaliteit van de wissels, het verminderen van materieelstoringen, het verbeteren van de be- en bijsturing van de treindienst en het verbeteren van de punctualiteit. De smartwatchapplicatie is een van de hulpmiddelen die in dit kader door NS en ProRail gezamenlijk is ontwikkeld.



Deel dit artikel:                   





Onderzoek naar invloed ondergrondse warmtebronnen op drinkwatertemperatuur
Nieuwsbericht
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht
CertiQ certificeert in 2017 een recordhoeveelheid groene stroom
Nieuwsbericht
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles in de bouw gestegen
Nieuwsbericht
EenVandaag bericht over staat van bruggen en viaducten Noord-Holland
Nieuwsbericht
Uber maakt verkeersdata Amsterdam publiekelijk toegankelijk
Nieuwsbericht








[Banners]