Nieuwsbericht | Datum: 22-07-2008



Historisch tankstation maakt plaats voor de Randweg




Een van de oudste tankstations in Nederland krijgt nieuwe bestemming

's-Hertogenbosch - Op 29 en 30 juli 2008 wordt het historische tankstation aan de Vughterweg in 's-Hertogenbosch van zijn fundament getild en horizontaal verplaatst. Het Rijksmonument wordt zo'n vijftig meter verderop weer opgebouwd en gerestaureerd. Het uit 1933 daterende tankstation moet wijken voor de aanleg van de Randweg 's-Hertogenbosch-Vught. Verplaatsing en restauratie worden uitgevoerd in opdracht van de gemeente 's-Hertogenbosch met medefinanciering van het Rijk en de Provincie Noord-Brabant.

Bekijk de foto op InfraWeblogs.nl!

Om de werkzaamheden aan de Randweg te kunnen realiseren, wordt al enkele maanden hard gewerkt aan de verplaatsing van het voor velen bekende bouwwerk op de grens tussen 's-Hertogenbosch en Vught-Noord. Op 30 juli wordt het gebouw vanaf 10.00 uur 's morgens op een speciale transportwagen naar de nieuwe locatie gereden. Daar wordt het geplaatst op de al aangebrachte nieuwe kelder. Het monument krijgt na de restauratie een bestemming als kantoorlocatie.

Tank station met bovenwoning
Het tankstation is in 1933 door de Bossche architect A. Meijlink ontworpen en is uniek in Nederland omdat het een van de weinige stations is met een bovenwoning voor de beheerder van het station. De gemeente 's-Hertogenbosch heeft architect Michiel Oort van de Werkplaats voor Architectuur Utrecht een renovatieplan laten maken zodat het gebouw weer in oude staat wordt hersteld. Bouwvergunning is inmiddels verleend.

Aanleg Randweg
In april 2008 is begonnen met de aanleg van de Randweg 's-Hertogenbosch-Vught. De Randweg wordt de nieuwe verbindingsweg tussen de A59 (Waalwijk) en de A2 (Vught) aan de zuidwest kant van 's-Hertogenbosch. Deze weg moet een oplossing gaan bieden voor een aantal knellende verkeersproblemen in 's-Hertogenbosch en Vught. Het totale project, Randweg, twee spoortunnels en viaducten, en de verlegging van de rivier de Dommel, moet gereed zijn in 2011.



Deel dit artikel:                   





ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Veenendaal verkozen tot Fietsstad 2020
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
25th edition Amsterdam: Let's speed up the mobility transition
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]