Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname

Bron: Ministerie IenW

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat streeft naar een leefbare wereld, voor nu en voor later. Daarom is het ministerie op zoek naar creatieve ondernemers met slimme oplossingen voor duurzaam reizen en duurzaam vervoer. Zo min mogelijk CO2 uitstoten én slimmer omgaan met grondstoffen, dat is het doel.

Uit maar liefst 52 voorstellen heeft de jury zes kandidaten gekozen die op 16 april hun oplossingen mochten pitchen aan de jury. Het gaat om: BNA Battery, GoAbout, Low Carbon Travels, DutchFiets, Squad Mobility en CityBarge. De jury heeft drie deelnemers (BNA-Battery, CityBarge en Squad Mobility) gekozen die doorgaan naar de finale op 21 april.

De finale heeft inmiddels plaats gevonden op dinsdag 21 april vanaf 16.00 uur. Wellicht heb je meegekeken tijdens deze live finale? Wil je de video van de webinar nog eens terugzien dan kan dat (binnenkort) hier.

Infrasite Network nodigde de halve finalisten aangevuld met SOLID, de winnaar van de aanmoedigingsprijs, uit voor een interview over hun deelname aan de Mobiliteitschallenge.

1. Hoe omschrijft u uw mobiliteitsoplossing?

Dennis Bakker, BNA-Battery: Eerst is het goed om te vertellen hoe we tot deze oplossing zijn gekomen. Ooit hebben we zelf een hybride auto gekocht. Van deze auto ging het accupakket stuk. Bij de dealer kregen we te horen dat de enige oplossing was om een nieuw accupakket in de auto te zetten. De kosten voor dit accupakket waren € 3.500,- wat buitensporig is voor de leeftijd van de auto. Hiervoor hebben wij een oplossing voor bedacht!

Jacco Lammers, GoAbout: Hét alternatief voor autobezit. Heb jij een auto die meerdere dagen per week stil staat? Zonde toch? Met ons auto-abonnement krijg je tegen aantrekkelijke tarieven toegang tot comfortabele elektrische auto’s bij jou in de wijk. Je hoeft niet te reserveren en we garanderen beschikbaarheid, altijd. Met de GoAbout app kun je meteen ook deelfietsen en het openbaar vervoer pakken.

Manuela Talana, Low Carbon Travels: Low Carbon Travels biedt 100% CO2-neutrale Train&Drives aan naar de mooiste bestemmingen in Italië. Duurzaamheid is de basis voor het gehele reisaanbod van Low Carbon Travels en we vinden daarbij dat duurzaam reizen nooit ten koste mag gaan van het reisplezier. Sterker nog, we geloven dat bewust reizen juist leidt tot nog bewuster genieten. Luxe en comfort zonder de lasten voor het milieu!

Italië is heel goed bereikbaar met de trein vanuit Nederland. Binnen een dag reis je naar Milaan, Venetië, Bologna, Florence, Perugia en Rome. En naar Sardinië, Sicilië of andere eilanden vaar je comfortabel met de ferry. Deze manier van reizen is niet alleen duurzaam maar ook een echte belevenis. Lekker uitgerust wakker worden in Italië.

Bij aankomst op het station (of haven) staat een volledig elektrische huurauto klaar en reizigers verblijven bij de meest bijzondere, historische en duurzaam ingestelde accommodaties.

Daar genieten ze van de onvervalste gastvrijheid van de eigenaren die ook graag alles vertellen over de geschiedenis van de plek. De historische, authentieke ervaring wordt verbonden met de toekomst: alle accommodaties zijn voorzien van laadpalen waar de elektrische auto geheel gratis wordt opgeladen (sleep&charge).

Naast emissie-loos rijden, vormen het gebruik van lokaal geproduceerde producten, bewust omgaan met afval, ongebleekt-katoenen linnengoed, systemen voor hergebruik van regenwater en gebruik van zonne-energie andere duurzame eigenschappen van deze accommodaties.

Om de vakantie nog extra te verrijken, bieden we ook eco-duurzame excursies aan, alle verzorgd in samenwerking met lokale ondernemingen om daarmee ook de economie in de regio’s (waar we vakanties aanbieden) te ondersteunen. Het geld vloeit dus niet weg naar multinationals of aandeelhouders in het buitenland. Social return vinden we heel belangrijk. Vakantiegangers kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan kookworkshops onder begeleiding van mensen in de re-integratie of jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt.

Johannes Alderse Baas, DutchFiets: DutchFiets is een circulair mobiliteitsconcept en maakt fietsen uit recyclebaar kunststof voor de circulaire economie.

Robert Hoevers, Squad Mobility: Squad Mobility ontwikkeld de Squad, de eerste betaalbare Zonne- Stadsauto in de wereld. De missie van Squad Mobility is om echt betaalbare duurzame mobiliteit te bieden voor iedereen.

Squad Mobility is opgericht door twee ex-werknemers van Lightyear met ieder meer dan 20 jaar ervaring in mobiliteit (o.a. FIA Formula E, Renault, Piaggio, Pal-V en NIO), zowel tweewielers als vierwielers.

De Squad is een vierwielige brommobiel in het Europese L6 segment. De Squad wordt een vervoermiddel met de prijs en het gemak van een e-scooter gecombineerd met het comfort van een auto, zoals de comfortabele zit, stabiliteit, veiligheid en weers bestendigheid van het dak, vloer en voorscherm.

Shaun Akse, CityBarge: Met een combinatie van ervaren experts en young professionals werken wij aan een multi-inzetbaar systeem dat verschillende logistieke stromen, in beginselen afval en bouwmaterialen, over water kan vervoeren om zo de binnenstedelijke wegen te ontlasten. Door de ‘vergeten’ waterwegen weer te revitaliseren voor stedelijke distributie openen wij een nieuwe stroom voor schone logistiek.

We bouwen aan een integraal systeem dat zal bestaan uit een elektrische duwboot, duwbak, drijvende mini-hubs, een overslagpunt buiten de stad en een informatiesysteem dat deze elementen en de verschillende partners verbindt.

De combinatie met modulaire duwbakken en platformen in de stad maakt het mogelijk het systeem makkelijk te schalen naar andere steden en aan te passen verschillende logistieke stromen. Deze combinatie van elementen maakt CityBarge klaar voor de toekomst.

Lex Scheepers, SOLID: IJzerbrandstof is een nieuwe brandstof die gebruikt kan worden in de scheepvaart. Het is het best te omschrijven als een circulaire brandstof, waarbij ijzerpoeder wordt gebruikt als medium voor energieopslag. IJzerbrandstof kan worden verbrand om ijzeroxide (roest) te vormen; een proces waarbij grote hoeveelheden thermische energie vrijkomen. Het verschil met huidige brandstoffen is dat bij deze verbranding geen CO2 vrijkomt. Deze energie kan, naast andere toepassingen, worden gebruikt voor de voortstuwing van een schip. Het resulterende ijzeroxide wordt vervolgens hergebruikt door het met duurzame energie te regenereren tot bruikbaar ijzerpoeder.

2. Wat is het doel van uw mobiliteitsoplossing?

Dennis Bakker, BNA-Battery: Onze oplossing is erop gericht om het reizen per auto duurzamer te maken en daardoor voor consumenten aantrekkelijker.

Jacco Lammers, GoAbout: Wij willen autodelen nu eindelijk mainstream maken. Dat doen we door garantie te geven op beschikbaarheid, zonder reserveren. Je loopt gewoon naar buiten en pakt een van de elektrische middenklasse auto’s.

Manuela Talana, Low Carbon Travels: Unieke vakantie-ervaringen bieden die 100% CO2-neutraal zijn en een positieve bijdrage leveren aan plaatselijk economie en samenleving. En niet alleen in Italië: CO2-neutraal reizen is binnen Europa heel makkelijk op te schalen. Veel plaatsen kun je relatief eenvoudig met de trein bereiken en elektrisch rijden wordt op steeds meer plekken aangeboden. De ambitie van Low Carbon Travels is om alle reizen in het hele Middellandse Zeegebied 100% duurzaam te maken en om als voorbeeld te dienen. Low Carbon Travels wil graag daarom uitbreiden naar Malta, Griekenland, Spanje en Portugal waar we op zoek zullen gaan naar lokale partners die hetzelfde duurzame gedachtengoed hebben.

Johannes Alderse Baas, DutchFiets: DutchFiets is ontstaan vanuit technisch onderzoek, gedreven door innovatie die de markt op z’n kop zet. De uitdaging was helder: maak een fiets die niet eindigt als afval. Via vele omwegen bleek het antwoord kunststof! Met al haar vormvrijheid een prachtig materiaal om mee te werken en bovendien te recyclen, zonder veel (bovendien hernieuwbare) energie te verbruiken. Het is een onderhoudsarme fiets die uit hoofdzakelijk kunststof (in toenemende mate gerecycled) maar bovenal recyclebaar kunststof vervaardigd wordt. Door verantwoordelijkheid te nemen voor ons eigen afval met het statiegeld systeem houden we de kring gesloten. Wie gooit er immers een fiets aan het eind van de levensduur in de gracht van Amsterdam als er nog €100,- statiegeld retour komt en wanneer je weet dat de producent nog optimaal gebruik kan maken van de materialen. Dit laatste is een belangrijk punt, via een chip in elk onderdeel lezen we bijvoorbeeld uit van welk materiaal, volgens welk recept, door wie en wanneer elk onderdeel is gemaakt. Door de recycling aan ons, de producent zelf, over te laten voorkom je bovendien dat hoogwaardig materiaal wordt vermengd met laagwaardig materiaal.

Robert Hoevers, Squad Mobility: De Squad kan iedere dag tot 20 km op zonne-energie laden en heeft een range van 100 km. De gemiddelde ‘Micro Car’ in de EU rijdt ongeveer 12 km per dag, dus aan de 20 km hebben de meeste gebruikers genoeg.

Verder kunnen de draagbare batterijen ook opgeladen worden vanuit een normaal stopcontact, zowel in de auto als in huis of appartement.

De Squad kan gebruikt en geparkeerd worden als een bromfiets of scooter. Voor de Squad is geen autorijbewijs nodig en geen helm.

Met een prijs van 100 euro per maand of 6000 euro (ex BTW) zijn we voor de meeste consumenten in de EU een realistisch alternatief tussen de e-scooter en de auto.

De Squad is specifiek ontwikkeld voor Mobility as a Service met het automatisch laden op zonne-energie, de draagbare en uitwisselbare batterijen en het robuuste ontwerp.

Ook wordt in de Squad maximaal gebruik gemaakt van gerecyclede materialen (zowel metalen en plastics).

Shaun Akse, CityBarge: CityBarge wil bijdragen aan emissie-vrije binnensteden.

De maatschappelijk impact van onze oplossing ligt in zowel het verhogen van de leefbaarheid van de binnensteden als in het bevorderen van de algehele efficiëntie van logistiek. Daarnaast maken we afvalscheiding mogelijk in de binnensteden. Op deze manier dragen we bij aan de Sustainable Development Goals (specifiek 11.6, 12.5 en 12.7)

Lex Scheepers, SOLID: Het doel van de oplossing is om de wereldwijde scheepvaart uitstootvrij te maken. Dat is alleen mogelijk als we een manier vinden om grootschalig duurzame energie compact op te slaan, zodat we deze energie kunnen meenemen op een schip. Om het eerste opstapje te maken, hebben we als doel om op korte termijn het eerste schip te realiseren dat vaart op ijzerbrandstof. Daarna volgt verdere ontwikkeling zodat we steeds een stapje dichter bij het einddoel komen.

3. Welk mobiliteitsprobleem lost uw mobiliteitsoplossing op?

Dennis Bakker, BNA-Battery: Hybride auto’s tussen de 10 a 15 jaar oud krijgen allemaal problemen met hun accupakket. De kosten van een nieuw accupakket staan vaak niet in verhouding tot de restwaarde van de auto. Ook is het weggooien van kapotte accupakketten een enorme belasting voor het milieu en tevens onnodig! Onze oplossing zorgt ervoor dat de slechte cellen worden opgespoord en gereviseerd en dat de goede cellen behouden blijven. Op deze manier kan niet alleen het accupakket hergebruikt worden, maar zorgen we er ook voor dat de restcapaciteit van het gehele accupakket weer terugbracht wordt naar 80 tot 100 % van de oorspronkelijke capaciteit.

De auto gaat hierdoor weer een stuk zuiniger rijden, wat zorgt voor minder CO2 uitstoot en de accu’s kunnen weer 1 tot 3 jaar mee. Dit proces kunnen we meerdere keren op een accupakket herhalen.

Jacco Lammers, GoAbout: Het hebben van een auto is zonde van het geld, het milieu en de ruimte. Wij halen 4 oude, vervuilende auto’s van de straat en zetten er een nieuwe elektrische voor terug.

Manuela Talana, Low Carbon Travels: Het mondiale toerisme draagt voor ruim 8% bij aan de opwarming van de aarde. Met Low Carbon Travels bieden we onvergetelijke verwenreizen aan die positief bijdragen aan het milieu en vooral ook aan de lokale economie, cultuur en natuur. Of we het nu noemen ‘bewust en verantwoord reizen’ of ‘reizen zonder voetafdruk’, duurzaam toerisme is voor ons niets anders dan het vinden van een manier van reizen waarbij je een positieve bijdrage levert en een kleinere ecologische footprint achterlaat. Reizen terwijl je rekening houdt met milieu, lokale cultuur & natuur, en de plaatselijke economie.

Johannes Alderse Baas, DutchFiets: De DutchFiets is gemaakt voor de toekomst, niet voor de afvalberg. In feite lossen we met onze fiets uit 100% recyclebaar kunststof mét statiegeld zowel een mobiliteit als circulair probleem op. DutchFiets gaat de concurrentie aan met bedrijven die fietsen produceren voor de afvalberg en winst op korte termijn. Ook onze fietsen hebben een levensduur, maar worden nooit afval. Afschrijven naar nul hoeft dus niet meer. Een DutchFiets levert altijd €100,- op bij inruil op een nieuwe of een eerlijk bedrag aan statiegeld. We onderzoeken en demonteren de ingeruilde fiets en gebruiken zoveel mogelijk onderdelen voor refurbished modellen. De rest wordt gerecycled. Een paar oude wielen kunnen bijvoorbeeld zomaar een nieuw frame opleveren. DutchFiets draagt actief bij aan de circulaire economie en zet hiermee graag de markt op z’n kop. Vrijwel ALLE massaproductie fietsen van merken als Cortina, Gazelle en Batavus komen uit het verre oosten. Er worden lange en vervuilende reizen afgelegd die vaak via Polen lopen voor assemblage en het ontduiken van anti-dump heffingen. Met de lokale productie van onze fietsen en onderdelen pakken we ook alles omtrent dit onderwerp fundamenteel ander aan.

Robert Hoevers, Squad Mobility: De Squad is een oplossing voor stedelijke emissies, congestie en parkeerproblemen. Directe zonne-energie is immers echt emissie vrij van bron tot wielen. Verder ben je met de Squad volledig onafhankelijk van laad infrastructuur zodat de Squad ook internationaal goed ingezet kan worden daar waar de laad infrastructuur nog niet zo goed is ontwikkeld als in Nederland. Wij hebben bijvoorbeeld zeer veel interesse gehad uit Zuid-Europese steden, het Midden-oosten en Azië. Italiaanse steden bijvoorbeeld hebben de combinatie van veel zon met oude historische centra waar parkeren vaak lastig is. Maar ook zogenaamde ‘gated communities’ uit Florida, de Caribbean en Zuid Afrika. Maar ook in Nederland is genoeg zon om de Squad nuttig van energie te voorzien, hij staat immers de hele dag te laden voor die paar ritjes per dag welke typisch zijn voor stedelijke mobiliteit. Denk hierbij aan; boodschappen doen, naar de sportclub, kinderen naar school, bezoekjes etc. Verder is de Squad natuurlijk bij uitstek geschikt voor ouderen die bijvoorbeeld dicht bij de deur van de supermarkt willen parkeren op een scooter parkeerplaats.

Shaun Akse, CityBarge: De Nederlandse binnenstedelijke wegen lopen vol, deels door de toename van zware dieselvrachtwagens. Dit zorgt voor opstoppingen in het verkeer, onveilige situaties, luchtvervuiling en schade aan historische bruggen en kades. Hierdoor is de ambitie ontstaan om in 2025 vrachtwagens te gaan weren uit de binnenstad. Toch zullen de verschillende belangrijke logistieke stromen in en uit de binnenstad (denk aan afval, bouwmateriaal, pakketjes, retail etc.) gefaciliteerd moeten worden. Hier wil CityBarge een oplossing bieden.

Lex Scheepers, SOLID: De wereldwijde scheepvaart is verantwoordelijk voor zo’n 2,5% van onze totale CO2-uitstoot. Zoals iedereen weet, moet dat minder worden. De International Maritime Organization (IMO) heeft zich tot doel gesteld om in 2050 de helft aan CO2-uitstootreductie in de wereldwijde scheepvaart voor elkaar te krijgen. Om dit te bewerkstelligen, zijn emissievrije brandstoffen nodig die fossiele brandstoffen kunnen vervangen. Dit zijn brandstoffen die we kunnen maken uit groene energie, zoals uit wind of zon. Het probleem is dat deze emissievrije brandstoffen momenteel nog niet voorhanden zijn. Dat is niet voor niets: naast dat het goedje CO2-vrij moet zijn, moet het niet te veel laadruimte in beslag nemen en ook nog eens gemakkelijk zijn in transport en opslag. IJzerbrandstof voldoet aan al deze eisen.

4. Hoe is uw oplossing ook financieel en organisatorisch in de praktijk te brengen?

Dennis Bakker, BNA-Battery: We hebben bewezen dat onze oplossing financieel haalbaar is want ons bedrijf bestaat inmiddels 2 jaar. Ons doel is om ook een oplossing te vinden voor de accu’s van volledig elektrische auto’s, ook wel stekkerauto’s genoemd. Hier ligt in de toekomst nog een hele grote groeimarkt. We hebben genoeg ideeën en mogelijkheden om ook hier een milieuvriendelijke oplossing voor te vinden. Dit proces kost echter veel tijd, geld en energie. Het prijzengeld zal enorm helpen om te kijken hoe we ook deze markt kunnen verduurzamen.

Jacco Lammers, GoAbout: We zijn al actief in een buitenwijk van Leiden en gaan na de Corona-maatregelen opschalen in 5 Nederlandse steden.

Manuela Talana, Low Carbon Travels: Low Carbon Travels biedt al sinds medio 2019 onvergetelijke en duurzame Train&Drives naar verschillende regio’s in Italië. De reispakketten worden persoonlijk samengesteld en gecheckt. Vakantiegangers reizen met de trein vanuit Nederland naar Italië. Op het aankomststation staat een elektrische auto van Sicily by Car voor de klant klaar.

Sicily by Car is de belangrijkste partner van Low Carbon Travels en de enige autoverhuurbedrijf in Italië die over het hele land elektrische auto’s kan verhuren. Bij elke door ons geselecteerde accommodatie staat een laadpaal voor de elektrische auto. Ook worden allerlei eco-duurzaam experiences aangeboden op bestemming i.s.m. lokale organisaties die zich inzetten voor verbetering van werkgelegenheid en inclusiviteit.

Low Carbon Travels maakt dus gebruik van bestaande producten en diensten, maar de combinatie is uniek in Europa. De inkomsten van Low Carbon Travels bestaan uit reserveringskosten en commissies (op autoverhuur, accommodaties en op excursies) op de verkochte diensten.

Johannes Alderse Baas, DutchFiets: Omdat het met de dag duidelijker en noodzakelijker wordt dat we naar een circulaire economie toewerken met z’n allen kon het qua timing niet beter. We staan met het bedrijf op een kantelpunt, van technisch onderzoek en de testfase met een beperkte oplage voor betalende ‘proefkonijnen’ naar grote series om écht het verschil te maken. Pas wanneer we aantallen gaan maken kunnen we het opnemen tegen de merken die de dienst uitmaken en de koers en het gedrag van de consument beïnvloeden. We zijn een ‘lichtgewicht’ maar zeer schaalbare onderneming. Binnen slechts zes weken kunnen we de productiecapaciteit opschalen. (verdubbelen in max. 6 weken, verviervoudigen in max. 8 weken etc.) De vraag naar ons product groeit, al zelfs zonder marketing waarmee we eind dit jaar zullen starten. En met de vraag groeit ook ons team, met 1,5 FTE extra vanaf Q2 2020. We maken de stap naar opschaling door alle kennis en al ons budget te investeren in de nieuwe DutchFiets 3.0, een unisex versie. Hiermee maken we circulaire mobiliteit toegankelijk voor iedereen. De recyclebare fiets kan door iedereen worden gebruikt en bij alle bedrijven worden ingezet.

Robert Hoevers, Squad Mobility: De Squad is gepositioneerd tussen de Bromfiets en de Auto. Wij zien een ‘gat’ in de mobiliteitsmarkt tussen de 5.000 en 10.000 Euro. De Squad wordt aangeboden als zowel koop als lease en zowel direct aan consumenten alswel B2B, bijvoorbeeld sharing services, lease aanbieders, vakantie en attractie parken, bedrijven terreinen etc.

De lage productiekosten kunnen wij realiseren door bewuste keuzes te maken voor de meest essentiële functies.

Verder maken wij gebruik van een buizenframe, een productie technologie uit de brom- en motorfiets techniek toegepast op een auto. Hierdoor kunnen wij een lage kostprijs realiseren met een beperkte investering en een hoge mate van flexibiliteit in productie.

Planning is om eind 2021 op de markt te komen en te groeien naar 20.000 Squads per jaar in 2025.

De Squad is momenteel in de start van de prototype fase. Dit jaar gaan we meerdere prototypes bouwen ter validatie van verschillende aspecten zoals marktvalidatie, ergonomie, voertuigdynamica en efficiëntie.

De productie, assemblage en distributie van de Squad gaan wij met nationale en internationale partners realiseren. Er is al veel interesse getoond door meerdere partijen vanuit deze sectoren.

Wij verwachten met deze infrastructuur-onafhankelijke en zeer betaalbare oplossing een grote nationale en internationale markt aan te spreken.

Shaun Akse, CityBarge: Het verdienmodel van CityBarge is gebaseerd op zowel private als publieke inkomsten. Huisvuilverzameling is een publieke dienst en daarom wordt samengewerkt met de lokale afvalverwerkers en gemeentes. Andere inkomsten komen uit de private sector door het vervoer van bedrijfsafval, bouwmaterialen (voor bijvoorbeeld nieuwbouw of herstelwerkzaamheden), pakketten en eventueel bevoorrading van horeca. Daarnaast liggen er nog mogelijkheden in de informatievoorziening. De platformen in de stad kunnen uitgerust worden met zendmasten voor 5G of meetinstrumenten die ingezet kunnen worden voor publieke gezondheid en veiligheid.

Verder werken we graag met lokale partners (zoals rederijen en afvalverwerkers) waardoor we onze service makkelijk kunnen uitbreiden naar nationale en internationale steden.

Lex Scheepers, SOLID: SOLID is een studententeam bestaand uit 32 studenten, dat is gelinkt aan de Technische Universiteit Eindhoven. Omdat de technologie van ijzerbrandstof een jonge en complexe innovatie is, werkt SOLID veelal samen in consortia. Deze consortia bestaan uit kennisinstellingen, partijen uit de maakindustrie, eindgebruikers en financiers. De partijen hebben gezamenlijk als doel om de techniek te ontwikkelen en de toepasbaarheid in de praktijk te onderzoeken. Tot nu toe richt het onderzoek zich vooral op toepassingen op het land. Logisch, want ontwikkeling voor een installatie op land is een stuk minder complex dan voor op zee. Als we ver genoeg zijn met de ontwikkeling op land, hopen we in de toekomst ook een groep partijen bijeen te vinden die de techniek mee gaan ontwikkelen om uiteindelijk ook de scheepvaart te verduurzamen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur

Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname | Infrasite

Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname

Bron: Ministerie IenW

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat streeft naar een leefbare wereld, voor nu en voor later. Daarom is het ministerie op zoek naar creatieve ondernemers met slimme oplossingen voor duurzaam reizen en duurzaam vervoer. Zo min mogelijk CO2 uitstoten én slimmer omgaan met grondstoffen, dat is het doel.

Uit maar liefst 52 voorstellen heeft de jury zes kandidaten gekozen die op 16 april hun oplossingen mochten pitchen aan de jury. Het gaat om: BNA Battery, GoAbout, Low Carbon Travels, DutchFiets, Squad Mobility en CityBarge. De jury heeft drie deelnemers (BNA-Battery, CityBarge en Squad Mobility) gekozen die doorgaan naar de finale op 21 april.

De finale heeft inmiddels plaats gevonden op dinsdag 21 april vanaf 16.00 uur. Wellicht heb je meegekeken tijdens deze live finale? Wil je de video van de webinar nog eens terugzien dan kan dat (binnenkort) hier.

Infrasite Network nodigde de halve finalisten aangevuld met SOLID, de winnaar van de aanmoedigingsprijs, uit voor een interview over hun deelname aan de Mobiliteitschallenge.

1. Hoe omschrijft u uw mobiliteitsoplossing?

Dennis Bakker, BNA-Battery: Eerst is het goed om te vertellen hoe we tot deze oplossing zijn gekomen. Ooit hebben we zelf een hybride auto gekocht. Van deze auto ging het accupakket stuk. Bij de dealer kregen we te horen dat de enige oplossing was om een nieuw accupakket in de auto te zetten. De kosten voor dit accupakket waren € 3.500,- wat buitensporig is voor de leeftijd van de auto. Hiervoor hebben wij een oplossing voor bedacht!

Jacco Lammers, GoAbout: Hét alternatief voor autobezit. Heb jij een auto die meerdere dagen per week stil staat? Zonde toch? Met ons auto-abonnement krijg je tegen aantrekkelijke tarieven toegang tot comfortabele elektrische auto’s bij jou in de wijk. Je hoeft niet te reserveren en we garanderen beschikbaarheid, altijd. Met de GoAbout app kun je meteen ook deelfietsen en het openbaar vervoer pakken.

Manuela Talana, Low Carbon Travels: Low Carbon Travels biedt 100% CO2-neutrale Train&Drives aan naar de mooiste bestemmingen in Italië. Duurzaamheid is de basis voor het gehele reisaanbod van Low Carbon Travels en we vinden daarbij dat duurzaam reizen nooit ten koste mag gaan van het reisplezier. Sterker nog, we geloven dat bewust reizen juist leidt tot nog bewuster genieten. Luxe en comfort zonder de lasten voor het milieu!

Italië is heel goed bereikbaar met de trein vanuit Nederland. Binnen een dag reis je naar Milaan, Venetië, Bologna, Florence, Perugia en Rome. En naar Sardinië, Sicilië of andere eilanden vaar je comfortabel met de ferry. Deze manier van reizen is niet alleen duurzaam maar ook een echte belevenis. Lekker uitgerust wakker worden in Italië.

Bij aankomst op het station (of haven) staat een volledig elektrische huurauto klaar en reizigers verblijven bij de meest bijzondere, historische en duurzaam ingestelde accommodaties.

Daar genieten ze van de onvervalste gastvrijheid van de eigenaren die ook graag alles vertellen over de geschiedenis van de plek. De historische, authentieke ervaring wordt verbonden met de toekomst: alle accommodaties zijn voorzien van laadpalen waar de elektrische auto geheel gratis wordt opgeladen (sleep&charge).

Naast emissie-loos rijden, vormen het gebruik van lokaal geproduceerde producten, bewust omgaan met afval, ongebleekt-katoenen linnengoed, systemen voor hergebruik van regenwater en gebruik van zonne-energie andere duurzame eigenschappen van deze accommodaties.

Om de vakantie nog extra te verrijken, bieden we ook eco-duurzame excursies aan, alle verzorgd in samenwerking met lokale ondernemingen om daarmee ook de economie in de regio’s (waar we vakanties aanbieden) te ondersteunen. Het geld vloeit dus niet weg naar multinationals of aandeelhouders in het buitenland. Social return vinden we heel belangrijk. Vakantiegangers kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan kookworkshops onder begeleiding van mensen in de re-integratie of jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt.

Johannes Alderse Baas, DutchFiets: DutchFiets is een circulair mobiliteitsconcept en maakt fietsen uit recyclebaar kunststof voor de circulaire economie.

Robert Hoevers, Squad Mobility: Squad Mobility ontwikkeld de Squad, de eerste betaalbare Zonne- Stadsauto in de wereld. De missie van Squad Mobility is om echt betaalbare duurzame mobiliteit te bieden voor iedereen.

Squad Mobility is opgericht door twee ex-werknemers van Lightyear met ieder meer dan 20 jaar ervaring in mobiliteit (o.a. FIA Formula E, Renault, Piaggio, Pal-V en NIO), zowel tweewielers als vierwielers.

De Squad is een vierwielige brommobiel in het Europese L6 segment. De Squad wordt een vervoermiddel met de prijs en het gemak van een e-scooter gecombineerd met het comfort van een auto, zoals de comfortabele zit, stabiliteit, veiligheid en weers bestendigheid van het dak, vloer en voorscherm.

Shaun Akse, CityBarge: Met een combinatie van ervaren experts en young professionals werken wij aan een multi-inzetbaar systeem dat verschillende logistieke stromen, in beginselen afval en bouwmaterialen, over water kan vervoeren om zo de binnenstedelijke wegen te ontlasten. Door de ‘vergeten’ waterwegen weer te revitaliseren voor stedelijke distributie openen wij een nieuwe stroom voor schone logistiek.

We bouwen aan een integraal systeem dat zal bestaan uit een elektrische duwboot, duwbak, drijvende mini-hubs, een overslagpunt buiten de stad en een informatiesysteem dat deze elementen en de verschillende partners verbindt.

De combinatie met modulaire duwbakken en platformen in de stad maakt het mogelijk het systeem makkelijk te schalen naar andere steden en aan te passen verschillende logistieke stromen. Deze combinatie van elementen maakt CityBarge klaar voor de toekomst.

Lex Scheepers, SOLID: IJzerbrandstof is een nieuwe brandstof die gebruikt kan worden in de scheepvaart. Het is het best te omschrijven als een circulaire brandstof, waarbij ijzerpoeder wordt gebruikt als medium voor energieopslag. IJzerbrandstof kan worden verbrand om ijzeroxide (roest) te vormen; een proces waarbij grote hoeveelheden thermische energie vrijkomen. Het verschil met huidige brandstoffen is dat bij deze verbranding geen CO2 vrijkomt. Deze energie kan, naast andere toepassingen, worden gebruikt voor de voortstuwing van een schip. Het resulterende ijzeroxide wordt vervolgens hergebruikt door het met duurzame energie te regenereren tot bruikbaar ijzerpoeder.

2. Wat is het doel van uw mobiliteitsoplossing?

Dennis Bakker, BNA-Battery: Onze oplossing is erop gericht om het reizen per auto duurzamer te maken en daardoor voor consumenten aantrekkelijker.

Jacco Lammers, GoAbout: Wij willen autodelen nu eindelijk mainstream maken. Dat doen we door garantie te geven op beschikbaarheid, zonder reserveren. Je loopt gewoon naar buiten en pakt een van de elektrische middenklasse auto’s.

Manuela Talana, Low Carbon Travels: Unieke vakantie-ervaringen bieden die 100% CO2-neutraal zijn en een positieve bijdrage leveren aan plaatselijk economie en samenleving. En niet alleen in Italië: CO2-neutraal reizen is binnen Europa heel makkelijk op te schalen. Veel plaatsen kun je relatief eenvoudig met de trein bereiken en elektrisch rijden wordt op steeds meer plekken aangeboden. De ambitie van Low Carbon Travels is om alle reizen in het hele Middellandse Zeegebied 100% duurzaam te maken en om als voorbeeld te dienen. Low Carbon Travels wil graag daarom uitbreiden naar Malta, Griekenland, Spanje en Portugal waar we op zoek zullen gaan naar lokale partners die hetzelfde duurzame gedachtengoed hebben.

Johannes Alderse Baas, DutchFiets: DutchFiets is ontstaan vanuit technisch onderzoek, gedreven door innovatie die de markt op z’n kop zet. De uitdaging was helder: maak een fiets die niet eindigt als afval. Via vele omwegen bleek het antwoord kunststof! Met al haar vormvrijheid een prachtig materiaal om mee te werken en bovendien te recyclen, zonder veel (bovendien hernieuwbare) energie te verbruiken. Het is een onderhoudsarme fiets die uit hoofdzakelijk kunststof (in toenemende mate gerecycled) maar bovenal recyclebaar kunststof vervaardigd wordt. Door verantwoordelijkheid te nemen voor ons eigen afval met het statiegeld systeem houden we de kring gesloten. Wie gooit er immers een fiets aan het eind van de levensduur in de gracht van Amsterdam als er nog €100,- statiegeld retour komt en wanneer je weet dat de producent nog optimaal gebruik kan maken van de materialen. Dit laatste is een belangrijk punt, via een chip in elk onderdeel lezen we bijvoorbeeld uit van welk materiaal, volgens welk recept, door wie en wanneer elk onderdeel is gemaakt. Door de recycling aan ons, de producent zelf, over te laten voorkom je bovendien dat hoogwaardig materiaal wordt vermengd met laagwaardig materiaal.

Robert Hoevers, Squad Mobility: De Squad kan iedere dag tot 20 km op zonne-energie laden en heeft een range van 100 km. De gemiddelde ‘Micro Car’ in de EU rijdt ongeveer 12 km per dag, dus aan de 20 km hebben de meeste gebruikers genoeg.

Verder kunnen de draagbare batterijen ook opgeladen worden vanuit een normaal stopcontact, zowel in de auto als in huis of appartement.

De Squad kan gebruikt en geparkeerd worden als een bromfiets of scooter. Voor de Squad is geen autorijbewijs nodig en geen helm.

Met een prijs van 100 euro per maand of 6000 euro (ex BTW) zijn we voor de meeste consumenten in de EU een realistisch alternatief tussen de e-scooter en de auto.

De Squad is specifiek ontwikkeld voor Mobility as a Service met het automatisch laden op zonne-energie, de draagbare en uitwisselbare batterijen en het robuuste ontwerp.

Ook wordt in de Squad maximaal gebruik gemaakt van gerecyclede materialen (zowel metalen en plastics).

Shaun Akse, CityBarge: CityBarge wil bijdragen aan emissie-vrije binnensteden.

De maatschappelijk impact van onze oplossing ligt in zowel het verhogen van de leefbaarheid van de binnensteden als in het bevorderen van de algehele efficiëntie van logistiek. Daarnaast maken we afvalscheiding mogelijk in de binnensteden. Op deze manier dragen we bij aan de Sustainable Development Goals (specifiek 11.6, 12.5 en 12.7)

Lex Scheepers, SOLID: Het doel van de oplossing is om de wereldwijde scheepvaart uitstootvrij te maken. Dat is alleen mogelijk als we een manier vinden om grootschalig duurzame energie compact op te slaan, zodat we deze energie kunnen meenemen op een schip. Om het eerste opstapje te maken, hebben we als doel om op korte termijn het eerste schip te realiseren dat vaart op ijzerbrandstof. Daarna volgt verdere ontwikkeling zodat we steeds een stapje dichter bij het einddoel komen.

3. Welk mobiliteitsprobleem lost uw mobiliteitsoplossing op?

Dennis Bakker, BNA-Battery: Hybride auto’s tussen de 10 a 15 jaar oud krijgen allemaal problemen met hun accupakket. De kosten van een nieuw accupakket staan vaak niet in verhouding tot de restwaarde van de auto. Ook is het weggooien van kapotte accupakketten een enorme belasting voor het milieu en tevens onnodig! Onze oplossing zorgt ervoor dat de slechte cellen worden opgespoord en gereviseerd en dat de goede cellen behouden blijven. Op deze manier kan niet alleen het accupakket hergebruikt worden, maar zorgen we er ook voor dat de restcapaciteit van het gehele accupakket weer terugbracht wordt naar 80 tot 100 % van de oorspronkelijke capaciteit.

De auto gaat hierdoor weer een stuk zuiniger rijden, wat zorgt voor minder CO2 uitstoot en de accu’s kunnen weer 1 tot 3 jaar mee. Dit proces kunnen we meerdere keren op een accupakket herhalen.

Jacco Lammers, GoAbout: Het hebben van een auto is zonde van het geld, het milieu en de ruimte. Wij halen 4 oude, vervuilende auto’s van de straat en zetten er een nieuwe elektrische voor terug.

Manuela Talana, Low Carbon Travels: Het mondiale toerisme draagt voor ruim 8% bij aan de opwarming van de aarde. Met Low Carbon Travels bieden we onvergetelijke verwenreizen aan die positief bijdragen aan het milieu en vooral ook aan de lokale economie, cultuur en natuur. Of we het nu noemen ‘bewust en verantwoord reizen’ of ‘reizen zonder voetafdruk’, duurzaam toerisme is voor ons niets anders dan het vinden van een manier van reizen waarbij je een positieve bijdrage levert en een kleinere ecologische footprint achterlaat. Reizen terwijl je rekening houdt met milieu, lokale cultuur & natuur, en de plaatselijke economie.

Johannes Alderse Baas, DutchFiets: De DutchFiets is gemaakt voor de toekomst, niet voor de afvalberg. In feite lossen we met onze fiets uit 100% recyclebaar kunststof mét statiegeld zowel een mobiliteit als circulair probleem op. DutchFiets gaat de concurrentie aan met bedrijven die fietsen produceren voor de afvalberg en winst op korte termijn. Ook onze fietsen hebben een levensduur, maar worden nooit afval. Afschrijven naar nul hoeft dus niet meer. Een DutchFiets levert altijd €100,- op bij inruil op een nieuwe of een eerlijk bedrag aan statiegeld. We onderzoeken en demonteren de ingeruilde fiets en gebruiken zoveel mogelijk onderdelen voor refurbished modellen. De rest wordt gerecycled. Een paar oude wielen kunnen bijvoorbeeld zomaar een nieuw frame opleveren. DutchFiets draagt actief bij aan de circulaire economie en zet hiermee graag de markt op z’n kop. Vrijwel ALLE massaproductie fietsen van merken als Cortina, Gazelle en Batavus komen uit het verre oosten. Er worden lange en vervuilende reizen afgelegd die vaak via Polen lopen voor assemblage en het ontduiken van anti-dump heffingen. Met de lokale productie van onze fietsen en onderdelen pakken we ook alles omtrent dit onderwerp fundamenteel ander aan.

Robert Hoevers, Squad Mobility: De Squad is een oplossing voor stedelijke emissies, congestie en parkeerproblemen. Directe zonne-energie is immers echt emissie vrij van bron tot wielen. Verder ben je met de Squad volledig onafhankelijk van laad infrastructuur zodat de Squad ook internationaal goed ingezet kan worden daar waar de laad infrastructuur nog niet zo goed is ontwikkeld als in Nederland. Wij hebben bijvoorbeeld zeer veel interesse gehad uit Zuid-Europese steden, het Midden-oosten en Azië. Italiaanse steden bijvoorbeeld hebben de combinatie van veel zon met oude historische centra waar parkeren vaak lastig is. Maar ook zogenaamde ‘gated communities’ uit Florida, de Caribbean en Zuid Afrika. Maar ook in Nederland is genoeg zon om de Squad nuttig van energie te voorzien, hij staat immers de hele dag te laden voor die paar ritjes per dag welke typisch zijn voor stedelijke mobiliteit. Denk hierbij aan; boodschappen doen, naar de sportclub, kinderen naar school, bezoekjes etc. Verder is de Squad natuurlijk bij uitstek geschikt voor ouderen die bijvoorbeeld dicht bij de deur van de supermarkt willen parkeren op een scooter parkeerplaats.

Shaun Akse, CityBarge: De Nederlandse binnenstedelijke wegen lopen vol, deels door de toename van zware dieselvrachtwagens. Dit zorgt voor opstoppingen in het verkeer, onveilige situaties, luchtvervuiling en schade aan historische bruggen en kades. Hierdoor is de ambitie ontstaan om in 2025 vrachtwagens te gaan weren uit de binnenstad. Toch zullen de verschillende belangrijke logistieke stromen in en uit de binnenstad (denk aan afval, bouwmateriaal, pakketjes, retail etc.) gefaciliteerd moeten worden. Hier wil CityBarge een oplossing bieden.

Lex Scheepers, SOLID: De wereldwijde scheepvaart is verantwoordelijk voor zo’n 2,5% van onze totale CO2-uitstoot. Zoals iedereen weet, moet dat minder worden. De International Maritime Organization (IMO) heeft zich tot doel gesteld om in 2050 de helft aan CO2-uitstootreductie in de wereldwijde scheepvaart voor elkaar te krijgen. Om dit te bewerkstelligen, zijn emissievrije brandstoffen nodig die fossiele brandstoffen kunnen vervangen. Dit zijn brandstoffen die we kunnen maken uit groene energie, zoals uit wind of zon. Het probleem is dat deze emissievrije brandstoffen momenteel nog niet voorhanden zijn. Dat is niet voor niets: naast dat het goedje CO2-vrij moet zijn, moet het niet te veel laadruimte in beslag nemen en ook nog eens gemakkelijk zijn in transport en opslag. IJzerbrandstof voldoet aan al deze eisen.

4. Hoe is uw oplossing ook financieel en organisatorisch in de praktijk te brengen?

Dennis Bakker, BNA-Battery: We hebben bewezen dat onze oplossing financieel haalbaar is want ons bedrijf bestaat inmiddels 2 jaar. Ons doel is om ook een oplossing te vinden voor de accu’s van volledig elektrische auto’s, ook wel stekkerauto’s genoemd. Hier ligt in de toekomst nog een hele grote groeimarkt. We hebben genoeg ideeën en mogelijkheden om ook hier een milieuvriendelijke oplossing voor te vinden. Dit proces kost echter veel tijd, geld en energie. Het prijzengeld zal enorm helpen om te kijken hoe we ook deze markt kunnen verduurzamen.

Jacco Lammers, GoAbout: We zijn al actief in een buitenwijk van Leiden en gaan na de Corona-maatregelen opschalen in 5 Nederlandse steden.

Manuela Talana, Low Carbon Travels: Low Carbon Travels biedt al sinds medio 2019 onvergetelijke en duurzame Train&Drives naar verschillende regio’s in Italië. De reispakketten worden persoonlijk samengesteld en gecheckt. Vakantiegangers reizen met de trein vanuit Nederland naar Italië. Op het aankomststation staat een elektrische auto van Sicily by Car voor de klant klaar.

Sicily by Car is de belangrijkste partner van Low Carbon Travels en de enige autoverhuurbedrijf in Italië die over het hele land elektrische auto’s kan verhuren. Bij elke door ons geselecteerde accommodatie staat een laadpaal voor de elektrische auto. Ook worden allerlei eco-duurzaam experiences aangeboden op bestemming i.s.m. lokale organisaties die zich inzetten voor verbetering van werkgelegenheid en inclusiviteit.

Low Carbon Travels maakt dus gebruik van bestaande producten en diensten, maar de combinatie is uniek in Europa. De inkomsten van Low Carbon Travels bestaan uit reserveringskosten en commissies (op autoverhuur, accommodaties en op excursies) op de verkochte diensten.

Johannes Alderse Baas, DutchFiets: Omdat het met de dag duidelijker en noodzakelijker wordt dat we naar een circulaire economie toewerken met z’n allen kon het qua timing niet beter. We staan met het bedrijf op een kantelpunt, van technisch onderzoek en de testfase met een beperkte oplage voor betalende ‘proefkonijnen’ naar grote series om écht het verschil te maken. Pas wanneer we aantallen gaan maken kunnen we het opnemen tegen de merken die de dienst uitmaken en de koers en het gedrag van de consument beïnvloeden. We zijn een ‘lichtgewicht’ maar zeer schaalbare onderneming. Binnen slechts zes weken kunnen we de productiecapaciteit opschalen. (verdubbelen in max. 6 weken, verviervoudigen in max. 8 weken etc.) De vraag naar ons product groeit, al zelfs zonder marketing waarmee we eind dit jaar zullen starten. En met de vraag groeit ook ons team, met 1,5 FTE extra vanaf Q2 2020. We maken de stap naar opschaling door alle kennis en al ons budget te investeren in de nieuwe DutchFiets 3.0, een unisex versie. Hiermee maken we circulaire mobiliteit toegankelijk voor iedereen. De recyclebare fiets kan door iedereen worden gebruikt en bij alle bedrijven worden ingezet.

Robert Hoevers, Squad Mobility: De Squad is gepositioneerd tussen de Bromfiets en de Auto. Wij zien een ‘gat’ in de mobiliteitsmarkt tussen de 5.000 en 10.000 Euro. De Squad wordt aangeboden als zowel koop als lease en zowel direct aan consumenten alswel B2B, bijvoorbeeld sharing services, lease aanbieders, vakantie en attractie parken, bedrijven terreinen etc.

De lage productiekosten kunnen wij realiseren door bewuste keuzes te maken voor de meest essentiële functies.

Verder maken wij gebruik van een buizenframe, een productie technologie uit de brom- en motorfiets techniek toegepast op een auto. Hierdoor kunnen wij een lage kostprijs realiseren met een beperkte investering en een hoge mate van flexibiliteit in productie.

Planning is om eind 2021 op de markt te komen en te groeien naar 20.000 Squads per jaar in 2025.

De Squad is momenteel in de start van de prototype fase. Dit jaar gaan we meerdere prototypes bouwen ter validatie van verschillende aspecten zoals marktvalidatie, ergonomie, voertuigdynamica en efficiëntie.

De productie, assemblage en distributie van de Squad gaan wij met nationale en internationale partners realiseren. Er is al veel interesse getoond door meerdere partijen vanuit deze sectoren.

Wij verwachten met deze infrastructuur-onafhankelijke en zeer betaalbare oplossing een grote nationale en internationale markt aan te spreken.

Shaun Akse, CityBarge: Het verdienmodel van CityBarge is gebaseerd op zowel private als publieke inkomsten. Huisvuilverzameling is een publieke dienst en daarom wordt samengewerkt met de lokale afvalverwerkers en gemeentes. Andere inkomsten komen uit de private sector door het vervoer van bedrijfsafval, bouwmaterialen (voor bijvoorbeeld nieuwbouw of herstelwerkzaamheden), pakketten en eventueel bevoorrading van horeca. Daarnaast liggen er nog mogelijkheden in de informatievoorziening. De platformen in de stad kunnen uitgerust worden met zendmasten voor 5G of meetinstrumenten die ingezet kunnen worden voor publieke gezondheid en veiligheid.

Verder werken we graag met lokale partners (zoals rederijen en afvalverwerkers) waardoor we onze service makkelijk kunnen uitbreiden naar nationale en internationale steden.

Lex Scheepers, SOLID: SOLID is een studententeam bestaand uit 32 studenten, dat is gelinkt aan de Technische Universiteit Eindhoven. Omdat de technologie van ijzerbrandstof een jonge en complexe innovatie is, werkt SOLID veelal samen in consortia. Deze consortia bestaan uit kennisinstellingen, partijen uit de maakindustrie, eindgebruikers en financiers. De partijen hebben gezamenlijk als doel om de techniek te ontwikkelen en de toepasbaarheid in de praktijk te onderzoeken. Tot nu toe richt het onderzoek zich vooral op toepassingen op het land. Logisch, want ontwikkeling voor een installatie op land is een stuk minder complex dan voor op zee. Als we ver genoeg zijn met de ontwikkeling op land, hopen we in de toekomst ook een groep partijen bijeen te vinden die de techniek mee gaan ontwikkelen om uiteindelijk ook de scheepvaart te verduurzamen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur