van brienenoordbrug renovatie aanbesteding

Nog geen nieuws over doorstart renovatie Van Brienenoordbrug

Foto ter illustratie. De Van Brienenoordbrug in het voorjaar van 2024. Met meer dan 200.000 voertuigen per dag is het de drukste brug van Nederland. ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

Rijkswaterstaat is nog bezig met een nieuw plan van aanpak voor de renovatie van de Van Brienenoordbrug. Dat bevestigen de wegbeheerder en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze week tegenover Infrasite. “We hopen rond de zomer meer duidelijkheid te kunnen geven.”

De aanbesteding voor de renovatie werd eerder dit jaar beëindigd. De vraagprijs van de enige kandidaat die zich had ingeschreven was volgens Rijkswaterstaat en het ministerie te hoog. “Op de ingeslagen weg doorgaan is niet mogelijk. Daarom is besloten de aanbesteding voor de Van Brienenoordbrug in deze vorm te stoppen. Er wordt een nieuwe aanpak opgesteld waarmee het project later, in een andere vorm, opnieuw aanbesteed kan worden”, schreef minister Harbers in januari aan de Tweede Kamer.

De minister en Rijkswaterstaat zeiden dat het nieuwe plan van aanpak deze zomer op tafel moet liggen. Nu, iets meer dan een week voordat de zomer officieel van start is, hebben de organisaties nog geen nieuws. “We zijn bezig met een nieuw plan voor een nieuwe aanbesteding”, vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat deze week tegenover Infrasite. De verwachting is nog steeds dat dit plan deze zomer wordt bekendgemaakt, zo bevestigt ook een woordvoerder van het ministerie.

Twijfels over ‘salamitechniek’

Toen de aanbesteding eerder dit jaar werd beëindigd, zei minister Harbers dat de opdracht voor de renovatie in stukken gehakt zou worden. Meerdere kleinere aanbestedingen, die samen zorgen voor een vernieuwde brug, moeten ervoor zorgen dat er minder risico’s bij een enkele partij komen te liggen, met meer kandidaten en lagere prijzen tot gevolg, zo is het idee. Of het nieuwe plan voor de renovatie inderdaad uit kleinere stukken bestaat, moet deze zomer gaan blijken. Aanbestedingsexperts lieten eerder weten dat ze twijfelen of de ‘salamitechniek’ wel de juiste aanpak is.

Uitstel levert werk op

De Van Brienenoordbrug is met meer dan 200.000 voertuigen per dag de drukste brug van Nederland. Het vroegtijdige einde van de aanbesteding betekent dat de renovatie van de brug later zal plaatsvinden dan eerder gepland. In de tussentijd is er onderhoud nodig om de brug veilig te houden. Dit kost meer werk dan gedacht, zo bleek afgelopen maand tijdens de vervanging van balken en bouten, en eerder dit jaar na de ontdekking van een scheur onder de brug.

Roep om geld

De gemeente Rotterdam, Den Haag en de branchevereniging Transport & Logistiek Nederland vrezen dat de brug in de toekomst vaker en langer dicht zal moeten als gevolg van het uitstel van de renovatie. Zij hebben de landelijke overheid dit jaar opgeroepen om meer geld beschikbaar te maken voor het onderhoud van infrastructuur. Afgelopen mei werd bekend dat Rijkswaterstaat miljarden euro’s meer nodig verwacht te hebben voor dergelijk onderhoud dan momenteel is begroot.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Nog geen nieuws over doorstart renovatie Van Brienenoordbrug | Infrasite
van brienenoordbrug renovatie aanbesteding

Nog geen nieuws over doorstart renovatie Van Brienenoordbrug

Foto ter illustratie. De Van Brienenoordbrug in het voorjaar van 2024. Met meer dan 200.000 voertuigen per dag is het de drukste brug van Nederland. ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

Rijkswaterstaat is nog bezig met een nieuw plan van aanpak voor de renovatie van de Van Brienenoordbrug. Dat bevestigen de wegbeheerder en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze week tegenover Infrasite. “We hopen rond de zomer meer duidelijkheid te kunnen geven.”

De aanbesteding voor de renovatie werd eerder dit jaar beëindigd. De vraagprijs van de enige kandidaat die zich had ingeschreven was volgens Rijkswaterstaat en het ministerie te hoog. “Op de ingeslagen weg doorgaan is niet mogelijk. Daarom is besloten de aanbesteding voor de Van Brienenoordbrug in deze vorm te stoppen. Er wordt een nieuwe aanpak opgesteld waarmee het project later, in een andere vorm, opnieuw aanbesteed kan worden”, schreef minister Harbers in januari aan de Tweede Kamer.

De minister en Rijkswaterstaat zeiden dat het nieuwe plan van aanpak deze zomer op tafel moet liggen. Nu, iets meer dan een week voordat de zomer officieel van start is, hebben de organisaties nog geen nieuws. “We zijn bezig met een nieuw plan voor een nieuwe aanbesteding”, vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat deze week tegenover Infrasite. De verwachting is nog steeds dat dit plan deze zomer wordt bekendgemaakt, zo bevestigt ook een woordvoerder van het ministerie.

Twijfels over ‘salamitechniek’

Toen de aanbesteding eerder dit jaar werd beëindigd, zei minister Harbers dat de opdracht voor de renovatie in stukken gehakt zou worden. Meerdere kleinere aanbestedingen, die samen zorgen voor een vernieuwde brug, moeten ervoor zorgen dat er minder risico’s bij een enkele partij komen te liggen, met meer kandidaten en lagere prijzen tot gevolg, zo is het idee. Of het nieuwe plan voor de renovatie inderdaad uit kleinere stukken bestaat, moet deze zomer gaan blijken. Aanbestedingsexperts lieten eerder weten dat ze twijfelen of de ‘salamitechniek’ wel de juiste aanpak is.

Uitstel levert werk op

De Van Brienenoordbrug is met meer dan 200.000 voertuigen per dag de drukste brug van Nederland. Het vroegtijdige einde van de aanbesteding betekent dat de renovatie van de brug later zal plaatsvinden dan eerder gepland. In de tussentijd is er onderhoud nodig om de brug veilig te houden. Dit kost meer werk dan gedacht, zo bleek afgelopen maand tijdens de vervanging van balken en bouten, en eerder dit jaar na de ontdekking van een scheur onder de brug.

Roep om geld

De gemeente Rotterdam, Den Haag en de branchevereniging Transport & Logistiek Nederland vrezen dat de brug in de toekomst vaker en langer dicht zal moeten als gevolg van het uitstel van de renovatie. Zij hebben de landelijke overheid dit jaar opgeroepen om meer geld beschikbaar te maken voor het onderhoud van infrastructuur. Afgelopen mei werd bekend dat Rijkswaterstaat miljarden euro’s meer nodig verwacht te hebben voor dergelijk onderhoud dan momenteel is begroot.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.