spoorbrug over lek culemborg

Ook spoorverzakking bij Lekbrug Culemborg

Een intercity rijdt over de spoorbrug over de Lek bij Culemborg op 26 mei 2022. ANP / Hollandse Hoogte / Tobias Kleuver

ProRail doet onderzoek naar een verzakking van het spoor op een spoordijk bij de brug over de Lek bij Culemborg. Voorlopig moeten treinen ter plaatse van de verzakking hun snelheid terugbrengen naar 40 kilometer per uur, meldt Omroep Gelderland. Eerder deze maand vond de spoorbeheerder nog een grote scheur in een spoordijk bij Gorinchem.

Over de oorzaak van de verzakking bij Culemborg durft ProRail-woordvoerder Martijn de Graaf nog geen uitspraken te doen. De vele regenval van de afgelopen tijd komt ter gedachte, maar dat kan hij niet bevestigen. Onderzoek moet het uitwijzen, benadrukt de woordvoerder, die uitlegt dat er op zondag apparatuur is geïnstalleerd om de situatie doorlopend te kunnen monitoren.

“We willen goed onderzoeken wat er precies met de grond gebeurt. Omdat we de veiligheid willen blijven garanderen, en we niet weten wat de belasting van de grond met de hoge snelheden nu betekent, gaan treinen uit voorzorg langzamer rijden op de betreffende plek.”

De Lekbrug ligt op de A2-Corridor, het spoortraject tussen Amsterdam/Utrecht en Den Bosch/Eindhoven/Maastricht. Problemen met een slappe bodem zijn volgens het vakblad SpoorPro niet nieuw tussen Utrecht en Den Bosch. In 2022 werden op het deel van het traject tussen Culemborg en Geldermalsen ook al extensieve werkzaamheden uitgevoerd om de stabiliteit van het spoor te verbeteren, meldt het vakblad op maandag.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite / ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Ook spoorverzakking bij Lekbrug Culemborg | Infrasite
spoorbrug over lek culemborg

Ook spoorverzakking bij Lekbrug Culemborg

Een intercity rijdt over de spoorbrug over de Lek bij Culemborg op 26 mei 2022. ANP / Hollandse Hoogte / Tobias Kleuver

ProRail doet onderzoek naar een verzakking van het spoor op een spoordijk bij de brug over de Lek bij Culemborg. Voorlopig moeten treinen ter plaatse van de verzakking hun snelheid terugbrengen naar 40 kilometer per uur, meldt Omroep Gelderland. Eerder deze maand vond de spoorbeheerder nog een grote scheur in een spoordijk bij Gorinchem.

Over de oorzaak van de verzakking bij Culemborg durft ProRail-woordvoerder Martijn de Graaf nog geen uitspraken te doen. De vele regenval van de afgelopen tijd komt ter gedachte, maar dat kan hij niet bevestigen. Onderzoek moet het uitwijzen, benadrukt de woordvoerder, die uitlegt dat er op zondag apparatuur is geïnstalleerd om de situatie doorlopend te kunnen monitoren.

“We willen goed onderzoeken wat er precies met de grond gebeurt. Omdat we de veiligheid willen blijven garanderen, en we niet weten wat de belasting van de grond met de hoge snelheden nu betekent, gaan treinen uit voorzorg langzamer rijden op de betreffende plek.”

De Lekbrug ligt op de A2-Corridor, het spoortraject tussen Amsterdam/Utrecht en Den Bosch/Eindhoven/Maastricht. Problemen met een slappe bodem zijn volgens het vakblad SpoorPro niet nieuw tussen Utrecht en Den Bosch. In 2022 werden op het deel van het traject tussen Culemborg en Geldermalsen ook al extensieve werkzaamheden uitgevoerd om de stabiliteit van het spoor te verbeteren, meldt het vakblad op maandag.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite / ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.