a6 urk-emmeloord
Asfalt en wegverf

Laatste afsluiting voor onderhoud A6 tussen Urk en Emmeloord

Foto ter impressie. Een deel van de A6 bij Emmeloord in april 2023. ANP / Hollandse Hoogte / Fred Hoogervorst

Het werk aan de A6 tussen Urk en Emmeloord zit er bijna op. De laatste afsluiting ging op donderdagavond van start. Aannemers Van Gelder en Krinkels vervingen vorige week ongeveer 5.000 vierkante meter aan asfalt, brachten belijning aan en vernieuwden een detectielus.

Op vrijdag waren ze klaar. De weervoorspelling was goed en de seinen voor de laatste nachtafsluiting stonden op groen, vertelt omgevingsmanager Assia Messouli van Rijkswaterstaat op donderdag tegenover Infrasite.

Van Gelder en Krinkels werkten vorige week aan het wegdeel als onderdeel van een meerjarig onderhoudscontract. Sinds afgelopen maandag ging de weg drie avonden en nachten dicht. Donderdag was voorlopig de laatste keer.

Op sommige plekken werd de asfaltdeklaag gefreesd en vervangen. Elders brachten de aannemers belijning aan. Ook de detectielus is vernieuwd. Dat is een verzameling van kabels en sensoren in het wegdek die de snelheden en drukte van het verkeer meten.

Afsluitingen verderop de A6

De kans bestaat dat Van Gelder en Krinkels volgend jaar weer terugkeren op het wegdeel. Als onderdeel van het contract plegen de aannemers tussen 2020 en 2025 regulier onderhoud aan de A6 tussen Bant en Almere-Buiten, een stuk van meer dan 60 kilometer, waaronder het deel tussen Urk en Emmeloord.

De staat van de snelweg wordt jaarlijks geïnspecteerd. Als er gaten in het asfalt of andere problemen worden gevonden, dan gaat Rijkswaterstaat met de aannemers in gesprek om af te stemmen wat en wanneer er moet gebeuren.

Deze week is verderop de A6 in Flevoland nog werk aan de winkel. Tussen 22 en 30 augustus nemen Van Gelder en Krinkels de snelweg tussen Lemmer en het knooppunt Emmeloord op de schop. Vier avonden en nachten wordt er gewerkt aan het asfalt en de belijning.

Verjongingscrème voor deklagen

Na augustus, tussen 9 en 13 september, volgt ook de A6 tussen Almere Oostvaarders en Almere Buiten in de richting van Amsterdam. Hier gaat een andere bouwcombinatie aan het werk: Parkway 6, bestaand uit Dura Vermeer, Besix, Rebel Valley en John Laing Investments.

De aannemers zullen het asfalt vernieuwen met ‘Pentack’, een relatief nieuw mengsel dat Rijkswaterstaat beschrijft als een ”verjongingscrème voor deklagen”. De beheerder wil het mengsel in de toekomst voor meerdere hoofdwegen gebruiken, zegt omgevingsmanager Messouli.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Laatste afsluiting voor onderhoud A6 tussen Urk en Emmeloord | Infrasite
a6 urk-emmeloord
Asfalt en wegverf

Laatste afsluiting voor onderhoud A6 tussen Urk en Emmeloord

Foto ter impressie. Een deel van de A6 bij Emmeloord in april 2023. ANP / Hollandse Hoogte / Fred Hoogervorst

Het werk aan de A6 tussen Urk en Emmeloord zit er bijna op. De laatste afsluiting ging op donderdagavond van start. Aannemers Van Gelder en Krinkels vervingen vorige week ongeveer 5.000 vierkante meter aan asfalt, brachten belijning aan en vernieuwden een detectielus.

Op vrijdag waren ze klaar. De weervoorspelling was goed en de seinen voor de laatste nachtafsluiting stonden op groen, vertelt omgevingsmanager Assia Messouli van Rijkswaterstaat op donderdag tegenover Infrasite.

Van Gelder en Krinkels werkten vorige week aan het wegdeel als onderdeel van een meerjarig onderhoudscontract. Sinds afgelopen maandag ging de weg drie avonden en nachten dicht. Donderdag was voorlopig de laatste keer.

Op sommige plekken werd de asfaltdeklaag gefreesd en vervangen. Elders brachten de aannemers belijning aan. Ook de detectielus is vernieuwd. Dat is een verzameling van kabels en sensoren in het wegdek die de snelheden en drukte van het verkeer meten.

Afsluitingen verderop de A6

De kans bestaat dat Van Gelder en Krinkels volgend jaar weer terugkeren op het wegdeel. Als onderdeel van het contract plegen de aannemers tussen 2020 en 2025 regulier onderhoud aan de A6 tussen Bant en Almere-Buiten, een stuk van meer dan 60 kilometer, waaronder het deel tussen Urk en Emmeloord.

De staat van de snelweg wordt jaarlijks geïnspecteerd. Als er gaten in het asfalt of andere problemen worden gevonden, dan gaat Rijkswaterstaat met de aannemers in gesprek om af te stemmen wat en wanneer er moet gebeuren.

Deze week is verderop de A6 in Flevoland nog werk aan de winkel. Tussen 22 en 30 augustus nemen Van Gelder en Krinkels de snelweg tussen Lemmer en het knooppunt Emmeloord op de schop. Vier avonden en nachten wordt er gewerkt aan het asfalt en de belijning.

Verjongingscrème voor deklagen

Na augustus, tussen 9 en 13 september, volgt ook de A6 tussen Almere Oostvaarders en Almere Buiten in de richting van Amsterdam. Hier gaat een andere bouwcombinatie aan het werk: Parkway 6, bestaand uit Dura Vermeer, Besix, Rebel Valley en John Laing Investments.

De aannemers zullen het asfalt vernieuwen met ‘Pentack’, een relatief nieuw mengsel dat Rijkswaterstaat beschrijft als een ”verjongingscrème voor deklagen”. De beheerder wil het mengsel in de toekomst voor meerdere hoofdwegen gebruiken, zegt omgevingsmanager Messouli.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.