BAM

Onderhoud rijkswegen Oost-Nederland opnieuw naar BAM Infra

BAM Infra mag in 2021 en 2022 opnieuw integraal groot onderhoud uitvoeren aan de rijkswegen in Oost-Nederland. Het gaat om wegen verdeeld over de percelen west en oost.  De opdracht van Rijkswaterstaat is de opvolger van het contract uit 2018 en 2019 dat ook door BAM Infra werd uitgevoerd. Het contract voor groot onderhoud loopt tot en met 31 december 2022 en heeft een waarde van ruim 45 miljoen euro.

De overeenkomst heeft betrekking op de wegen A12, A15 en A50, N18, A/N35, N36 en N48. Tot de gegunde werkzaamheden behoren onder meer asfalt- en constructieonderhoud en werkzaamheden aan viaducten, geleiderails en geluidsschermen. Ook gaat BAM Infra de bermen veiliger inrichten, onder meer door de plaatsing van nieuwe geleiderails.

Inzet van drones

Rijkswaterstaat selecteerde bij deze aanbesteding op basis van Economische Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Bij de selectie speelde onder meer duurzaamheid – zoals de toepassing van duurzame asfaltmengsels – en omgevingsmanagement een belangrijke rol.

De ervaring die BAM Infra tijdens het vorige contract opdeed is volgens Fred-Jan Moll, directeur productie BAM Infra Wegen Oost, een goede basis om de samenwerking verder te versterken. “Met behulp van artificial intelligence, zoals de inzet van drones, actualiseren we de staat van het areaal, zodat we zonder verrassingen tijdens de uitvoering het werk kunnen realiseren.”

Meerjarenprogrammering

De onderhoudsmaatregelen zijn het resultaat van inspecties die zijn opgenomen in de meerjarenprogrammering van de drie districten van Rijkswaterstaat in het areaal Oost-Nederland. De berm- en geluidsmaatregelen komen voort uit het Programma Veilige Inrichting Bermen (PVIB) en het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) en Geluid Productie Plafonds (GPP).

Auteur: Redactie Infrasite