HARINGVLIETBRUG

Het gewicht van vier Boeings 747 aan de haak

De nieuwe val van de Haringvlietbrug in februari 2023. Toen werd het brugdek van 725.000 kilogram met een drijvende bok verplaatst naar een productiehal in Krimpen aan den Ijssel. Hier is het brugdek in de maanden daarna afgewerkt. Rijkswaterstaat

Hoe groot is de brugval (klep) van de Haringvlietbrug nou eigenlijk? Nou heel groot. Dat was vorige week te zien op de werf van Hollandia Infra in Krimpen aan de IJssel. Daar liet de combinatie CMC (Combinatie Mobilis Croonwolter&dros) het nieuwe beweegbare deel van de brug naar een productiehal verplaatsen.

De val weeg 725 ton en dat is net zoveel als vier jumbojets. De drijvende bok Matador 3 van Bonn en Mees moest er aan te pas komen om de brugval te hijsen, te draaien en op een 36 assige SPMT te leggen. Daarop werd hij de hal ingereden. Wie goed naar de foto kijkt ziet links onder de val nog net een medewerker staan. Dat geeft een beetje een indruk van hoe groot het stalen gevaarte is.

In de productiehal wordt de ballastkist er aan gelast en wordt het geheel geconserveerd. Zodra dat gebeurd is moet de complete constructie opnieuw worden omgedraaid om werkzaamheden aan de bovenkant te kunnen uitvoeren. Daarna kan de val op transport voor plaatsing in de Haringvlietbrug.

Auteur: Bart Oosterveld

Het gewicht van vier Boeings 747 aan de haak | Infrasite
HARINGVLIETBRUG

Het gewicht van vier Boeings 747 aan de haak

De nieuwe val van de Haringvlietbrug in februari 2023. Toen werd het brugdek van 725.000 kilogram met een drijvende bok verplaatst naar een productiehal in Krimpen aan den Ijssel. Hier is het brugdek in de maanden daarna afgewerkt. Rijkswaterstaat

Hoe groot is de brugval (klep) van de Haringvlietbrug nou eigenlijk? Nou heel groot. Dat was vorige week te zien op de werf van Hollandia Infra in Krimpen aan de IJssel. Daar liet de combinatie CMC (Combinatie Mobilis Croonwolter&dros) het nieuwe beweegbare deel van de brug naar een productiehal verplaatsen.

De val weeg 725 ton en dat is net zoveel als vier jumbojets. De drijvende bok Matador 3 van Bonn en Mees moest er aan te pas komen om de brugval te hijsen, te draaien en op een 36 assige SPMT te leggen. Daarop werd hij de hal ingereden. Wie goed naar de foto kijkt ziet links onder de val nog net een medewerker staan. Dat geeft een beetje een indruk van hoe groot het stalen gevaarte is.

In de productiehal wordt de ballastkist er aan gelast en wordt het geheel geconserveerd. Zodra dat gebeurd is moet de complete constructie opnieuw worden omgedraaid om werkzaamheden aan de bovenkant te kunnen uitvoeren. Daarna kan de val op transport voor plaatsing in de Haringvlietbrug.

Auteur: Bart Oosterveld