hoornbrug anp rijswijk open
Vertraagd door gevaarlijke stof

Hoornbrug open voor wegverkeer na wekenlang groot onderhoud

De Hoornbrug in Rijswijk op 9 februari, drie dagen na de aanvang van de werkzaamheden. De klep is inmiddels dicht. ANP / Hollandse-Hoogte / Owen O’Brien

De rijstroken, tramsporen en fietspaden van de Hoornbrug in Rijswijk zijn weer beschikbaar. Dura Vermeer Infra voerde in de afgelopen weken groot onderhoud uit. Beton werd gerepareerd, elektrotechnische en mechanische systemen zijn vervangen en het fietspad richting Den Haag is opgehoogd. De sluiting duurde langer dan gehoopt. De brug had resten van chroom-6, een kankerverwekkende stof die extra veiligheidsmaatregelen noodzaakt.  

De Hoornbrug is een belangrijke verbinding voor Rijswijk en Den Haag. Vanwege het intensieve verkeersgebruik voert de provincie Zuid-Holland elke twaalf jaar groot onderhoud uit. De meest recente beurt ging halverwege januari van start. De brug werd op 6 februari afgesloten. Het onderhoudsteam hoopte het werk op 17 maart af te ronden, maar uiteindelijk heeft de sluiting tot maandag 20 maart geduurd.

Weggebruikers kunnen de brug sinds vanochtend weer gebruiken. Hoge schepen krijgen nog steeds geen doorgang. De brugklep kan pas open nadat de brug is uitgebalanceerd en de laatste metingen, afstemmingen en testen zijn gedaan, vertelt Frank Beijen, woordvoerder van de provincie Zuid-Holland. “Daar hebben we een paar nachten voor nodig.” De datums van de werkzaamheden zijn op het moment van schrijven onbekend.

Uit balans

Het kunstwerk is uit balans vanwege aanpassingen van het fietspad richting Den Haag. Dit fietspad was voorheen niet veel hoger dan de rijbaan. Fietsers kwamen gevaarlijk dichtbij wegverkeer. Om de verkeersveiligheid te verbeteren verhoogde Dura Vermeer het fietspad met een stalen onderlaag. De laag maakt de Hoornbrug zwaarder. Ter compensatie is het contragewicht van de brug verzwaard. Voordat de brugklep open kan moet het geheel in balans worden gebracht. Ondertussen blijft het kanaal onder de brug (de Vliet) ontoegankelijk voor hoge schepen.

Langer dan gehoopt

De heropening voor wegverkeer duurde een paar dagen langer dan gehoopt. Dat heeft twee redenen, vertelt woordvoerder Beijen. “Ten eerste waren de betonwerkzaamheden ingrijpender dan voorzien. Ten tweede had de brug resten van chroom-6 (metaal chroom, red.). Dat hebben we omreden van veiligheid grondig moeten onderzoeken.”

Chroom-6 heeft een roestwerende werking. Vandaar werd de stof vroeger toegevoegd aan bepaalde verfsoorten. Het probleem is dat de stof kankerverwekkend is. Dat noodzaakt extra veiligheidsmaatregelen bij werkzaamheden aan kunstwerken met sporen van chroom-6, zoals de Hoornbrug.

Planning

De werkzaamheden zijn nog niet voltooid. Zoals eerdergenoemd moeten er nog metingen, afstemmingen en testen worden uitgevoerd. Daarnaast is de Delftweg onder de brug gestremd voor autoverkeer vanwege onderhoud aan de onderkant van de brug. Dat laatste duurt naar verwachting tot vrijdag 31 maart.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.