Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36

Foto: Ivo Ketelaar

Rijkswaterstaat gaat de N36 tussen Almelo en Witte Paal herinrichten, zodat de verkeersveiligheid verbetert. De maatregelen worden tijdens het groot onderhoud in 2018 gerealiseerd.

Rijkswaterstaat neemt extra maatregelen, die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Zo wordt over een lengte van 16 kilometer de weg aan beide zijden verbreed. Daarnaast wordt over de hele N36 ribbelmarkering aangebracht. Doordat de N36 in verschillende tijdsperiodes is aangelegd conform de toen geldende richtlijnen is de weg relatief smal ten opzichte van soortgelijke N-wegen. Dat betekent dat een auto, die uit koers raakt, zo sneller in de berm terecht kan komen. Daarom neemt Rijkswaterstaat hier extra maatregelen.

Extra maatregelen
Uit de analyse van verkeersongevalscijfers bleek dat de meeste ongelukken plaatsvinden tussen spoorviaduct Almelo/Wierden tot Aadorp en Almelo-Noord tot Mariënberg. Daarom wordt op deze twee trajectdelen de weg aan beide zijden verbreed, zodat een auto als die uit koers raakt weer veilig terug kan komen op de N36.

Over de hele N36 tussen Almelo en Witte Paal worden weggebruikers met ribbelmarkering geattendeerd op de breedte van de rijstrook. Die markering geeft een waarschuwing als auto’s met de banden over de markering rijden en naast de rijstrook dreigen te komen. Ook worden reflectoren aangebracht, die in het donker de bochten markeren. Tenslotte wordt met hectometerborden aangegeven welke snelheid hier geldt. Met het verbreden en anders inrichten van de weg zal de verkeersveiligheid verbeteren. De extra maatregelen maken onderdeel uit van het programma ‘Meer Veilig’ en worden tijdens het groot onderhoud in 2018 uitgevoerd.

Weggedrag
Ook onveilig weggedrag is een oorzaak van de verkeersonveiligheid op de N36. Daarom werkt Rijkswaterstaat samen met de regionale partners aan een aanpak om het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden.

Programma Meer Veilig
Met het programma ‘Meer Veilig’ investeert het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in maatregelen ten bate van de verkeersveiligheid op het hoofdwegennet. Bij de maatregelen gaat het bijvoorbeeld om de reconstructie van kruispunten en het verlengen van uitvoegstroken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36 | Infrasite

Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36

Foto: Ivo Ketelaar

Rijkswaterstaat gaat de N36 tussen Almelo en Witte Paal herinrichten, zodat de verkeersveiligheid verbetert. De maatregelen worden tijdens het groot onderhoud in 2018 gerealiseerd.

Rijkswaterstaat neemt extra maatregelen, die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Zo wordt over een lengte van 16 kilometer de weg aan beide zijden verbreed. Daarnaast wordt over de hele N36 ribbelmarkering aangebracht. Doordat de N36 in verschillende tijdsperiodes is aangelegd conform de toen geldende richtlijnen is de weg relatief smal ten opzichte van soortgelijke N-wegen. Dat betekent dat een auto, die uit koers raakt, zo sneller in de berm terecht kan komen. Daarom neemt Rijkswaterstaat hier extra maatregelen.

Extra maatregelen
Uit de analyse van verkeersongevalscijfers bleek dat de meeste ongelukken plaatsvinden tussen spoorviaduct Almelo/Wierden tot Aadorp en Almelo-Noord tot Mariënberg. Daarom wordt op deze twee trajectdelen de weg aan beide zijden verbreed, zodat een auto als die uit koers raakt weer veilig terug kan komen op de N36.

Over de hele N36 tussen Almelo en Witte Paal worden weggebruikers met ribbelmarkering geattendeerd op de breedte van de rijstrook. Die markering geeft een waarschuwing als auto’s met de banden over de markering rijden en naast de rijstrook dreigen te komen. Ook worden reflectoren aangebracht, die in het donker de bochten markeren. Tenslotte wordt met hectometerborden aangegeven welke snelheid hier geldt. Met het verbreden en anders inrichten van de weg zal de verkeersveiligheid verbeteren. De extra maatregelen maken onderdeel uit van het programma ‘Meer Veilig’ en worden tijdens het groot onderhoud in 2018 uitgevoerd.

Weggedrag
Ook onveilig weggedrag is een oorzaak van de verkeersonveiligheid op de N36. Daarom werkt Rijkswaterstaat samen met de regionale partners aan een aanpak om het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden.

Programma Meer Veilig
Met het programma ‘Meer Veilig’ investeert het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in maatregelen ten bate van de verkeersveiligheid op het hoofdwegennet. Bij de maatregelen gaat het bijvoorbeeld om de reconstructie van kruispunten en het verlengen van uitvoegstroken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat