Bruggen verbeteren doorstroming Rondweg Emmen

Eind vorige week zijn de nieuwe fietsbrug bij de St. Gerardusstraat en de ovonde bij de Statenweg in Emmen geopend. Met de oplevering van de twee bruggen is de verkeersdoorstroming op de Rondweg aanzienlijk verbeterd. Het ontwerp van zowel ovonde als fietsbrug komt van ipv Delft.

Voorafgaand aan de keuze voor een ovonde (een ovaalvormige rotonde) voerde dit ontwerp- en ingenieursbureau een variantenstudie uit om te onderzoeken wat uit oogpunt van kosten, gebruikscomfort geluidsoverlast en verkeerskundige inpassing de meest geschikte mogelijkheid was. Dit bleek een compacte ovonde, vanwege het relatief geringe ruimtebeslag en de grotere afstand tot bestaande bebouwing.

De gemeente wilde de Rondweg zo open en groen mogelijk houden. Daarom heeft de ovonde geen tussensteunpunten. De ovonde bestaat feitelijk uit twee verkeersbruggen en een naastgelegen fietsbrug, die als drie-eenheid zijn ontworpen. De bruggen zijn opgebouwd uit horizontaal gebogen betonnen kokerliggers die de ruim 39 meter in een keer overspannen. De ovale vorm wordt extra benadrukt doordat zowel het hekwerk als de betonnen schortelementen van de brugranden aan de binnenzijde van de ovonde doorlopen. Bijzonder is verder dat ipv Delft voertuigkering en hekwerk heeft geïntegreerd in een maatwerkoplossing. Dit geeft een rustig beeld.

Gevorkte pylonen

De fietsbrug die verderop over de Rondweg ligt, ter hoogte van de Sint Gerardusstraat, heeft in kleurstelling en vormentaal overeenkomsten met de ovonde, maar verschilt er met name in constructie aanzienlijk van. Hier koos ipv Delft voor een pyloonbrug met pylonen aan weerszijden van de Rondweg. Door de pyloonconstructie is een slank brugdek mogelijk, zodat fietsers minder omhoog hoeven te fietsen en de benodigde hellingbanen beter inpasbaar zijn in de omgeving. Daarnaast sluit het brugtype aan op de andere fietsbrug over de Rondweg, eveneens een pyloonbrug. De gevorkte stalen pylonen hebben een betonnen voet en staan parallel aan de verkeersweg. Doordat de fietsbrug niet schuin over de weg komt, vormt het brugdek een parallellogram. Deze vorm keert op subtiele wijze terug in de pyloon, die een parallellogramvormige doorsnede heeft.

De uitvoering van de verdieping van de Rondweg en de bouw van de twee kunstwerken was in handen van de combinatie Schagen Infra BV uit Hasselt en Oosterhuis Aannemersbedrijf uit Nijeveen. Voor de Rondweg bij Emmen ontwierp ipv Delft eerder al twee bruggen nabij nieuwbouwwijk Delftlanden: een verkeersbrug en een pyloonbrug voor fietsers en voetgangers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ipv Delft

Bruggen verbeteren doorstroming Rondweg Emmen | Infrasite

Bruggen verbeteren doorstroming Rondweg Emmen

Eind vorige week zijn de nieuwe fietsbrug bij de St. Gerardusstraat en de ovonde bij de Statenweg in Emmen geopend. Met de oplevering van de twee bruggen is de verkeersdoorstroming op de Rondweg aanzienlijk verbeterd. Het ontwerp van zowel ovonde als fietsbrug komt van ipv Delft.

Voorafgaand aan de keuze voor een ovonde (een ovaalvormige rotonde) voerde dit ontwerp- en ingenieursbureau een variantenstudie uit om te onderzoeken wat uit oogpunt van kosten, gebruikscomfort geluidsoverlast en verkeerskundige inpassing de meest geschikte mogelijkheid was. Dit bleek een compacte ovonde, vanwege het relatief geringe ruimtebeslag en de grotere afstand tot bestaande bebouwing.

De gemeente wilde de Rondweg zo open en groen mogelijk houden. Daarom heeft de ovonde geen tussensteunpunten. De ovonde bestaat feitelijk uit twee verkeersbruggen en een naastgelegen fietsbrug, die als drie-eenheid zijn ontworpen. De bruggen zijn opgebouwd uit horizontaal gebogen betonnen kokerliggers die de ruim 39 meter in een keer overspannen. De ovale vorm wordt extra benadrukt doordat zowel het hekwerk als de betonnen schortelementen van de brugranden aan de binnenzijde van de ovonde doorlopen. Bijzonder is verder dat ipv Delft voertuigkering en hekwerk heeft geïntegreerd in een maatwerkoplossing. Dit geeft een rustig beeld.

Gevorkte pylonen

De fietsbrug die verderop over de Rondweg ligt, ter hoogte van de Sint Gerardusstraat, heeft in kleurstelling en vormentaal overeenkomsten met de ovonde, maar verschilt er met name in constructie aanzienlijk van. Hier koos ipv Delft voor een pyloonbrug met pylonen aan weerszijden van de Rondweg. Door de pyloonconstructie is een slank brugdek mogelijk, zodat fietsers minder omhoog hoeven te fietsen en de benodigde hellingbanen beter inpasbaar zijn in de omgeving. Daarnaast sluit het brugtype aan op de andere fietsbrug over de Rondweg, eveneens een pyloonbrug. De gevorkte stalen pylonen hebben een betonnen voet en staan parallel aan de verkeersweg. Doordat de fietsbrug niet schuin over de weg komt, vormt het brugdek een parallellogram. Deze vorm keert op subtiele wijze terug in de pyloon, die een parallellogramvormige doorsnede heeft.

De uitvoering van de verdieping van de Rondweg en de bouw van de twee kunstwerken was in handen van de combinatie Schagen Infra BV uit Hasselt en Oosterhuis Aannemersbedrijf uit Nijeveen. Voor de Rondweg bij Emmen ontwierp ipv Delft eerder al twee bruggen nabij nieuwbouwwijk Delftlanden: een verkeersbrug en een pyloonbrug voor fietsers en voetgangers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ipv Delft