Breed pakket mobiliteitsmaatregelen voor regio Utrecht

Pakket regionale maatregelen

Een uitgebreid pakket maatregelen voor het aanpakken van de bereikbaarheidsproblemen in de regio Utrecht is 6 juli 2009 in Amersfoort gepresenteerd door minister Eurlings en de regionale overheden. Hiermee geven het rijk en de regio een sterke impuls voor openbaar vervoer, mobiliteitsmanagement, verkeersmanagement en maatregelen voor de fiets. Om een zorgvuldig onderbouwde oplossing voor te stellen voor de knelpunten rond de Ring Utrecht is meer tijd voor onderzoek nodig. Wel blijken enkele varianten, zoals snelwegen door Leidsche Rijn en Amelisweerd, weinig kansrijk.

Samen met de andere overheden in de regio heeft Bestuur Regio Utrecht de afgelopen maanden gestudeerd op maatregelen die de mobiliteit in de regio kunnen verbeteren. Dit resulteert in een pakket aan mobiliteitsmaatregelen van ruim € 500 miljoen. Daarnaast heeft het rijk maximaal € 2,6 miljard beschikbaar gesteld om te investeren in de Draaischijf Nederland, het hoofdwegennet in idden-Nederland. In het kader van de planstudie Ring Utrecht is de afgelopen maanden bekeken hoe dit geld het beste ingezet kan worden.

Pakket regionale maatregelen
Het nieuwe mobiliteitspakket bevat diverse projectvoorstellen. In de regio Utrecht wordt het openbaar vervoer op een hoger niveau getild. De sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein/ IJsselstein gaat vaker rijden. Er is geld gereserveerd voor de realisatie van een tramverbinding tussen Utrecht CS en De Uithof, waardoor comfort en capaciteit verbeteren. Tussen Utrecht CS en Leidsche Rijn wordt de busverbinding versneld door de aanleg van tunnels. Verspreid over het gebied worden de Park+Ride-locaties uitgebreid. Niet in de laatste plaats is er aandacht voor het gebruik van de fiets. Voorbeelden zijn de aanleg van fietstunnels onder de N237 Utrecht-Amersfoort
en fietstunnels in de stad Utrecht. Voorstel is een groot aantal fietstunnels aan te leggen, dat gunstig is voor zowel de reistijden voor de fiets als voor de auto en de bus. Het geheel wordt ten slotte aangevuld met maatregelen voor verkeersmanagement, zoals route-informatiepanelen en beter op maat afgestelde verkeerslichten. Beiden worden aangestuurd vanuit de Regionale Verkeersmanagement Centrale (RVM) met als doel het gebruik van alle nieuwe infrastructuur te optimaliseren.

Na de zomer van 2009 worden alle voorgenomen maatregelen voorgelegd aan de gemeenteraden.

Afronding onderzoek Ring Utrecht in najaar
Voor de Ring Utrecht ligt nu nog geen voorkeursalternatief op tafel. Gebleken is dat geen van de onderzochte alternatieven tot een oplossing leidt van het bereikbaarheidsprobleem. Vooral de A27 tussen Lunetten en Rijnsweerd is een weerbarstig knelpunt. Vanwege de vele weefbewegingen is deze flessenhals één van de meest complexe snelwegtrajecten in Nederland. Onderzoek tot nu toe levert op dat nieuwe wegen door Leidsche Rijn en Amelisweerd nauwelijks bijdragen aan het oplossen van dit complexe probleem. Eerder al gaf Bestuur Regio Utrecht in een brief aan niets te zien in deze varianten die zoveel weerstand bij samenleving en lokale overheden opleveren. Bestuur Regio Utrecht is daarom verheugd dat ze niet langer als kansrijke oplossingen voor de mobiltiteitsproblematiek worden gezien.

De samenwerkende partijen gaan nu verder studeren op een aantal knelpunten zoals die in de analyse naar voren zijn gekomen. Het onderzoek dat nog nodig is om voor de Ring Utrecht zorgvuldige en goed onderbouwde besluiten te nemen, wordt de komende maanden uitgevoerd. In het najaar van 2009 streven rijk en regio ernaar een voorgenomen voorkeursbesluit te kunnen nemen.

In Bestuur Regio Utrecht werken negen gemeenten samen aan de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de economische ontwikkeling van de regio Utrecht. Het gaat om: Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Maarssen, Nieuwegein, Utrecht, Vianen en Zeist.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bestuur Regio Utrecht (BRU)

Breed pakket mobiliteitsmaatregelen voor regio Utrecht | Infrasite

Breed pakket mobiliteitsmaatregelen voor regio Utrecht

Pakket regionale maatregelen

Een uitgebreid pakket maatregelen voor het aanpakken van de bereikbaarheidsproblemen in de regio Utrecht is 6 juli 2009 in Amersfoort gepresenteerd door minister Eurlings en de regionale overheden. Hiermee geven het rijk en de regio een sterke impuls voor openbaar vervoer, mobiliteitsmanagement, verkeersmanagement en maatregelen voor de fiets. Om een zorgvuldig onderbouwde oplossing voor te stellen voor de knelpunten rond de Ring Utrecht is meer tijd voor onderzoek nodig. Wel blijken enkele varianten, zoals snelwegen door Leidsche Rijn en Amelisweerd, weinig kansrijk.

Samen met de andere overheden in de regio heeft Bestuur Regio Utrecht de afgelopen maanden gestudeerd op maatregelen die de mobiliteit in de regio kunnen verbeteren. Dit resulteert in een pakket aan mobiliteitsmaatregelen van ruim € 500 miljoen. Daarnaast heeft het rijk maximaal € 2,6 miljard beschikbaar gesteld om te investeren in de Draaischijf Nederland, het hoofdwegennet in idden-Nederland. In het kader van de planstudie Ring Utrecht is de afgelopen maanden bekeken hoe dit geld het beste ingezet kan worden.

Pakket regionale maatregelen
Het nieuwe mobiliteitspakket bevat diverse projectvoorstellen. In de regio Utrecht wordt het openbaar vervoer op een hoger niveau getild. De sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein/ IJsselstein gaat vaker rijden. Er is geld gereserveerd voor de realisatie van een tramverbinding tussen Utrecht CS en De Uithof, waardoor comfort en capaciteit verbeteren. Tussen Utrecht CS en Leidsche Rijn wordt de busverbinding versneld door de aanleg van tunnels. Verspreid over het gebied worden de Park+Ride-locaties uitgebreid. Niet in de laatste plaats is er aandacht voor het gebruik van de fiets. Voorbeelden zijn de aanleg van fietstunnels onder de N237 Utrecht-Amersfoort
en fietstunnels in de stad Utrecht. Voorstel is een groot aantal fietstunnels aan te leggen, dat gunstig is voor zowel de reistijden voor de fiets als voor de auto en de bus. Het geheel wordt ten slotte aangevuld met maatregelen voor verkeersmanagement, zoals route-informatiepanelen en beter op maat afgestelde verkeerslichten. Beiden worden aangestuurd vanuit de Regionale Verkeersmanagement Centrale (RVM) met als doel het gebruik van alle nieuwe infrastructuur te optimaliseren.

Na de zomer van 2009 worden alle voorgenomen maatregelen voorgelegd aan de gemeenteraden.

Afronding onderzoek Ring Utrecht in najaar
Voor de Ring Utrecht ligt nu nog geen voorkeursalternatief op tafel. Gebleken is dat geen van de onderzochte alternatieven tot een oplossing leidt van het bereikbaarheidsprobleem. Vooral de A27 tussen Lunetten en Rijnsweerd is een weerbarstig knelpunt. Vanwege de vele weefbewegingen is deze flessenhals één van de meest complexe snelwegtrajecten in Nederland. Onderzoek tot nu toe levert op dat nieuwe wegen door Leidsche Rijn en Amelisweerd nauwelijks bijdragen aan het oplossen van dit complexe probleem. Eerder al gaf Bestuur Regio Utrecht in een brief aan niets te zien in deze varianten die zoveel weerstand bij samenleving en lokale overheden opleveren. Bestuur Regio Utrecht is daarom verheugd dat ze niet langer als kansrijke oplossingen voor de mobiltiteitsproblematiek worden gezien.

De samenwerkende partijen gaan nu verder studeren op een aantal knelpunten zoals die in de analyse naar voren zijn gekomen. Het onderzoek dat nog nodig is om voor de Ring Utrecht zorgvuldige en goed onderbouwde besluiten te nemen, wordt de komende maanden uitgevoerd. In het najaar van 2009 streven rijk en regio ernaar een voorgenomen voorkeursbesluit te kunnen nemen.

In Bestuur Regio Utrecht werken negen gemeenten samen aan de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de economische ontwikkeling van de regio Utrecht. Het gaat om: Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Maarssen, Nieuwegein, Utrecht, Vianen en Zeist.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bestuur Regio Utrecht (BRU)