aanlanding veerhaven texel
Texel en Den Helder

Netten moeten vallend beton tegenhouden in veerhavens

De veerhaven op Texel in mei 2023. Aanlandingen zijn de constructies waar veerponten aankomen. ANP / Hollandse Hoogte / Keesnan Dogger

Rijkswaterstaat gaat netten spannen voor de betonnen constructies in de veerhavens van Den Helder en Texel. De netten moeten voorkomen dat er nog meer betongruis en brokjes beton van de zogeheten aanlandingen vallen. Andere maatregelen hebben onvoldoende geholpen, aldus de dienst.

Het beton van de aanlandingen, de constructies waar veerponten aankomen, is niet meer in goede staat. Dat komt voornamelijk doordat de constructies oud zijn en met de jaren zijn beschadigd, meldt Rijkswaterstaat.

Nadat de eerste stukken beton waren gevallen, zijn in december voor de veiligheid van personeel van de veerdienst en reizigers afzettingen voor de aanlandingen geplaatst. Onderzoek heeft uitgewezen dat de kans bestaat dat er meer brokjes beton kunnen vallen. Noodmaatregelen als het opvullen van het beton hebben niet goed genoeg gewerkt. Daarom start Rijkswaterstaat maandag in Den Helder met het aanbrengen van de fijnmazige netten.

Vervolgens is de veerhaven van Texel aan de beurt. Het duurt in totaal ongeveer vier weken voor in totaal 7000 vierkante meter net is opgehangen. De veerdienst heeft volgens Rijkswaterstaat geen hinder van de werkzaamheden. Het is de bedoeling dat de netten blijven hangen totdat de aanlandingen in de veerhavens over een paar jaar worden vervangen.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Netten moeten vallend beton tegenhouden in veerhavens | Infrasite
aanlanding veerhaven texel
Texel en Den Helder

Netten moeten vallend beton tegenhouden in veerhavens

De veerhaven op Texel in mei 2023. Aanlandingen zijn de constructies waar veerponten aankomen. ANP / Hollandse Hoogte / Keesnan Dogger

Rijkswaterstaat gaat netten spannen voor de betonnen constructies in de veerhavens van Den Helder en Texel. De netten moeten voorkomen dat er nog meer betongruis en brokjes beton van de zogeheten aanlandingen vallen. Andere maatregelen hebben onvoldoende geholpen, aldus de dienst.

Het beton van de aanlandingen, de constructies waar veerponten aankomen, is niet meer in goede staat. Dat komt voornamelijk doordat de constructies oud zijn en met de jaren zijn beschadigd, meldt Rijkswaterstaat.

Nadat de eerste stukken beton waren gevallen, zijn in december voor de veiligheid van personeel van de veerdienst en reizigers afzettingen voor de aanlandingen geplaatst. Onderzoek heeft uitgewezen dat de kans bestaat dat er meer brokjes beton kunnen vallen. Noodmaatregelen als het opvullen van het beton hebben niet goed genoeg gewerkt. Daarom start Rijkswaterstaat maandag in Den Helder met het aanbrengen van de fijnmazige netten.

Vervolgens is de veerhaven van Texel aan de beurt. Het duurt in totaal ongeveer vier weken voor in totaal 7000 vierkante meter net is opgehangen. De veerdienst heeft volgens Rijkswaterstaat geen hinder van de werkzaamheden. Het is de bedoeling dat de netten blijven hangen totdat de aanlandingen in de veerhavens over een paar jaar worden vervangen.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.