Elektrische kraan Boskalis verbreding Ettenlandsch kanaal
Werk bij natuurgebied

De verbreding van het Ettenlandsch kanaal gebeurt deels elektrisch

De gele elektrische kraan van Boskalis naast het Ettenlandsch kanaal bij Vollenhove. R. Smeenk (aangeleverd door Waterschap Drents Overijsselse Delta)

Het Ettenlandsch kanaal bij Vollenhove wordt sinds deze maand verbreed door Boskalis. De aannemer gebruikt een elektrische graafmachine om de stikstofuitstoot van het project bij het natuurgebied De Wieden te beperken. Hoe dat in zijn werk gaat? Projectmanager Gerco Dam van de provincie Overijssel vertelt erover in een online nieuwsbericht.

“In één van de graafmachines zit geen brandstof maar een accupakket”, zegt de projectmanager op woensdagochtend. “De kosten daarvan zijn hoger dan de reguliere machines. Dat komt mede omdat het opladen van het accupakket op locatie vaak een uitdaging is. Of je moet een bouwaansluiting maken, of het accupakket elders opladen. Dat doen we tijdens dit project bij een laadpunt in Sint Jansklooster.”

Een breder kanaal

De verbreding van het Ettenlandsch kanaal bij Vollenhove heeft twee redenen, legt het plaatselijke waterschap op haar website uit. Bij hevige neerslag kan door een breder kanaal meer water naar het gemaal Stroink stromen. Dat moet het mogelijk maken om de pompcaciteit beter te benutten. Bij droogte kan door een breder kanaal juist meer water aangevoerd worden. Dat moet het mogelijk maken om de peilen in de omgeving hoog te houden.

Het project speelt zich af in de buurt van De Wieden, een natuurgebied. Daarom koos hoofdaannemer Boskalis in samenspraak met de opdrachtgevers, het waterschap en de provincie, voor de elektrische graafmachine.

“Juist in natuurgebieden moet de uitstoot van stikstof zo klein mogelijk worden gehouden”, zegt projectmanager Dam. “Er is behoefte aan projecten met deze manier van werken. Zo kunnen opdrachtgevers en aannemers bijdragen aan een duurzamere uitvoering, ervaring opdoen en onderzoeken hoe de inzet van elektrisch materieel goedkoper kan worden gemaakt.”

Grondverzet en waterbescherming

Rens Smeenk, uitvoerder van Boskalis, beschrijft wat er in de komende tijd van het werk is te zien in de omgeving. “Onze gele graafmachines zijn druk met het graven en verwerken van grond. Dat geldt ook voor het gebied bij Muggenbeet, waar vrijgekomen grond in beunbakken met een duwboot naartoe wordt vervoerd. Met de grond hogen we kades en keringen op om zo het water tegen te kunnen houden. Natte gebieden blijven hierdoor beter bereikbaar voor het beheer. Bovendien profiteert de kwartelkoning (vogelsoort, red.) van de ophoging van een aantal percelen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

De verbreding van het Ettenlandsch kanaal gebeurt deels elektrisch | Infrasite
Elektrische kraan Boskalis verbreding Ettenlandsch kanaal
Werk bij natuurgebied

De verbreding van het Ettenlandsch kanaal gebeurt deels elektrisch

De gele elektrische kraan van Boskalis naast het Ettenlandsch kanaal bij Vollenhove. R. Smeenk (aangeleverd door Waterschap Drents Overijsselse Delta)

Het Ettenlandsch kanaal bij Vollenhove wordt sinds deze maand verbreed door Boskalis. De aannemer gebruikt een elektrische graafmachine om de stikstofuitstoot van het project bij het natuurgebied De Wieden te beperken. Hoe dat in zijn werk gaat? Projectmanager Gerco Dam van de provincie Overijssel vertelt erover in een online nieuwsbericht.

“In één van de graafmachines zit geen brandstof maar een accupakket”, zegt de projectmanager op woensdagochtend. “De kosten daarvan zijn hoger dan de reguliere machines. Dat komt mede omdat het opladen van het accupakket op locatie vaak een uitdaging is. Of je moet een bouwaansluiting maken, of het accupakket elders opladen. Dat doen we tijdens dit project bij een laadpunt in Sint Jansklooster.”

Een breder kanaal

De verbreding van het Ettenlandsch kanaal bij Vollenhove heeft twee redenen, legt het plaatselijke waterschap op haar website uit. Bij hevige neerslag kan door een breder kanaal meer water naar het gemaal Stroink stromen. Dat moet het mogelijk maken om de pompcaciteit beter te benutten. Bij droogte kan door een breder kanaal juist meer water aangevoerd worden. Dat moet het mogelijk maken om de peilen in de omgeving hoog te houden.

Het project speelt zich af in de buurt van De Wieden, een natuurgebied. Daarom koos hoofdaannemer Boskalis in samenspraak met de opdrachtgevers, het waterschap en de provincie, voor de elektrische graafmachine.

“Juist in natuurgebieden moet de uitstoot van stikstof zo klein mogelijk worden gehouden”, zegt projectmanager Dam. “Er is behoefte aan projecten met deze manier van werken. Zo kunnen opdrachtgevers en aannemers bijdragen aan een duurzamere uitvoering, ervaring opdoen en onderzoeken hoe de inzet van elektrisch materieel goedkoper kan worden gemaakt.”

Grondverzet en waterbescherming

Rens Smeenk, uitvoerder van Boskalis, beschrijft wat er in de komende tijd van het werk is te zien in de omgeving. “Onze gele graafmachines zijn druk met het graven en verwerken van grond. Dat geldt ook voor het gebied bij Muggenbeet, waar vrijgekomen grond in beunbakken met een duwboot naartoe wordt vervoerd. Met de grond hogen we kades en keringen op om zo het water tegen te kunnen houden. Natte gebieden blijven hierdoor beter bereikbaar voor het beheer. Bovendien profiteert de kwartelkoning (vogelsoort, red.) van de ophoging van een aantal percelen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.