dijkversterking stenendijk
Elektrische drukmachine

Eerste emissieloze dijkversterking van Nederland zit erop

Luchtfoto van de Stenendijk rond de start van het project in juli 2022. Foto via waterschap Drents Overijsselse Delta

De versterking van de Stenendijk in het Overijsselse Hasselt is gereed. Nooit eerder werd een Nederlandse dijkversterking volledig emissieloos uitgevoerd. Een bouwcombinatie van Ploegam, Dura Vermeer en Gebroeders De Koning maakte het waar.  

Het team versterkte de dijk in tien maanden tijd over een lengte van één kilometer. De opdrachtnemers gebruikten een elektrische drukmachine om 1.700 damwandplanken te bevestigen. De machine, ook wel bekend als een ‘Silent Piler’, maakte het mogelijk om volledig emissieloos te werken.

Dat laatste was een belangrijke voorwaarde voor de miljoenenopdracht, want de Stenendijk grenst aan een Natura 2000-gebied. Bouwprojecten in de buurt van natuurgebieden krijgen alleen vergunningen wanneer ze geen of weinig stikstofneerslag veroorzaken.

Naast stikstof had de bouwcombinatie rekening te houden met de historische waarde van de dijk. De Steendijk is de laatste gemetselde zeewering van Nederland en daarom een rijksmonument. Bij de dijk staat een eeuwenoude monumentale muur. Schadepreventie stond centraal tijdens het project.

Vertraging

De werkzaamheden duurden langer dan verwacht. De damwandplanken die aanvankelijk waren gekozen voor de versterking bleken te dun. “De samenstelling van de grondlagen in combinatie met onze damwandplanken leidt tot moeilijkheden met drukken”, legde projectmanager Luuk Verbij eind vorig jaar uit.

“Bij het uitwerken van de plannen is een afweging gemaakt tussen de kosten en de kans op slagen. Op basis daarvan is gekozen voor dunne damwandplanken: minder staal, dus minder kosten. Die afweging is te optimistisch gebleken.”

Waterschap Drents Overijsselse Delta, de opdrachtgever van het project, had eerder beloofd dat het werk rond de kerst klaar zou zijn. Vanwege de damwandplakken werd de deadline verplaatst naar het tweede kwartaal van 2023. Het team heeft verdere vertragingen kunnen voorkomen. De Stenendijk gaat op woensdag 21 april weer open voor verkeer, schreef het waterschap eerder deze week in een online update.

Duurzame waterbouw is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Eerste emissieloze dijkversterking van Nederland zit erop | Infrasite
dijkversterking stenendijk
Elektrische drukmachine

Eerste emissieloze dijkversterking van Nederland zit erop

Luchtfoto van de Stenendijk rond de start van het project in juli 2022. Foto via waterschap Drents Overijsselse Delta

De versterking van de Stenendijk in het Overijsselse Hasselt is gereed. Nooit eerder werd een Nederlandse dijkversterking volledig emissieloos uitgevoerd. Een bouwcombinatie van Ploegam, Dura Vermeer en Gebroeders De Koning maakte het waar.  

Het team versterkte de dijk in tien maanden tijd over een lengte van één kilometer. De opdrachtnemers gebruikten een elektrische drukmachine om 1.700 damwandplanken te bevestigen. De machine, ook wel bekend als een ‘Silent Piler’, maakte het mogelijk om volledig emissieloos te werken.

Dat laatste was een belangrijke voorwaarde voor de miljoenenopdracht, want de Stenendijk grenst aan een Natura 2000-gebied. Bouwprojecten in de buurt van natuurgebieden krijgen alleen vergunningen wanneer ze geen of weinig stikstofneerslag veroorzaken.

Naast stikstof had de bouwcombinatie rekening te houden met de historische waarde van de dijk. De Steendijk is de laatste gemetselde zeewering van Nederland en daarom een rijksmonument. Bij de dijk staat een eeuwenoude monumentale muur. Schadepreventie stond centraal tijdens het project.

Vertraging

De werkzaamheden duurden langer dan verwacht. De damwandplanken die aanvankelijk waren gekozen voor de versterking bleken te dun. “De samenstelling van de grondlagen in combinatie met onze damwandplanken leidt tot moeilijkheden met drukken”, legde projectmanager Luuk Verbij eind vorig jaar uit.

“Bij het uitwerken van de plannen is een afweging gemaakt tussen de kosten en de kans op slagen. Op basis daarvan is gekozen voor dunne damwandplanken: minder staal, dus minder kosten. Die afweging is te optimistisch gebleken.”

Waterschap Drents Overijsselse Delta, de opdrachtgever van het project, had eerder beloofd dat het werk rond de kerst klaar zou zijn. Vanwege de damwandplakken werd de deadline verplaatst naar het tweede kwartaal van 2023. Het team heeft verdere vertragingen kunnen voorkomen. De Stenendijk gaat op woensdag 21 april weer open voor verkeer, schreef het waterschap eerder deze week in een online update.

Duurzame waterbouw is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.