city boy hybride kraan spierings
Vraag neemt toe

Spierings stopt met dieselkranen, gaat volledig voor hybride

De 'City Boy', een hybride mobiele kraan van Spierings. Spierings

Spierings Mobile Cranes stopt met de bouw en de verkoop van conventionele dieselkranen. Voortaan produceert de Osse kraanbouwer alleen nog maar hybride modellen. 

De reden voor de stap is een verschuiving in de markt, zegt CEO Koos Spierings in een update op de website van het bedrijf. Spierings ziet een sterke toename in het gebruik van hybride kranen. Om die reden zet de Osse kraanbouwer een punt achter diesel.

“Onze binnenlandse klanten beseffen dat dit de toekomst is. Uiteindelijk sterven conventionele dieselkranen uit. De elektrificering van de bouwplaats kan alleen maar slagen als de fabrikant vooroploopt.”

De markt vergroent

Aanbestedingen van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten worden groener. Duurzaamheid weegt steeds zwaarder mee in de selectie van aannemers voor infra- en bouwprojecten. Ook het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) is in beweging, benadrukte de instantie vanochtend in een update op haar website.

“Het RVB wil de markt stimuleren om zoveel mogelijk emissieloos te bouwen”, zei Noah Baars, verantwoordelijk voor programma Schoon en Emissieloos Bouwen. “Het gebruik van schoner materieel zal binnen onze inkoopcontracten daarom de komende jaren een steeds grotere rol gaan spelen.”

De verschuiving stelt Spierings in staat om afscheid te nemen van dieselkranen. De transitie van diesel naar hybride vergt investeringen van het bedrijf. Dat is alleen te rechtvaardigen wanneer de markt vraag heeft naar hybride modellen.

Naar eigen zeggen wil Spierings “het maximale doen voor mens, natuur en milieu”, maar Spierings is en blijft een commerciële partij. Commerciële belangen wegen mee. De vraag naar elektrisch materieel neemt toe. Meebewegen is voor Spierings niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Elektrisch hijsen

De Osse kraanbouwer produceert hybride torenkranen met lithium-ion accu’s. De kranen worden voor noodgevallen uitgerust met een dieselmotor. Tot op heden heeft Spierings ruim 150 elektrische kranen uitgeleverd. Naast elektrisch hijsen kan het nieuwste model ook elektrisch rijden, wat lokale uitstoot verder terugdringt.

Elektrificering is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Spierings stopt met dieselkranen, gaat volledig voor hybride | Infrasite
city boy hybride kraan spierings
Vraag neemt toe

Spierings stopt met dieselkranen, gaat volledig voor hybride

De 'City Boy', een hybride mobiele kraan van Spierings. Spierings

Spierings Mobile Cranes stopt met de bouw en de verkoop van conventionele dieselkranen. Voortaan produceert de Osse kraanbouwer alleen nog maar hybride modellen. 

De reden voor de stap is een verschuiving in de markt, zegt CEO Koos Spierings in een update op de website van het bedrijf. Spierings ziet een sterke toename in het gebruik van hybride kranen. Om die reden zet de Osse kraanbouwer een punt achter diesel.

“Onze binnenlandse klanten beseffen dat dit de toekomst is. Uiteindelijk sterven conventionele dieselkranen uit. De elektrificering van de bouwplaats kan alleen maar slagen als de fabrikant vooroploopt.”

De markt vergroent

Aanbestedingen van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten worden groener. Duurzaamheid weegt steeds zwaarder mee in de selectie van aannemers voor infra- en bouwprojecten. Ook het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) is in beweging, benadrukte de instantie vanochtend in een update op haar website.

“Het RVB wil de markt stimuleren om zoveel mogelijk emissieloos te bouwen”, zei Noah Baars, verantwoordelijk voor programma Schoon en Emissieloos Bouwen. “Het gebruik van schoner materieel zal binnen onze inkoopcontracten daarom de komende jaren een steeds grotere rol gaan spelen.”

De verschuiving stelt Spierings in staat om afscheid te nemen van dieselkranen. De transitie van diesel naar hybride vergt investeringen van het bedrijf. Dat is alleen te rechtvaardigen wanneer de markt vraag heeft naar hybride modellen.

Naar eigen zeggen wil Spierings “het maximale doen voor mens, natuur en milieu”, maar Spierings is en blijft een commerciële partij. Commerciële belangen wegen mee. De vraag naar elektrisch materieel neemt toe. Meebewegen is voor Spierings niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Elektrisch hijsen

De Osse kraanbouwer produceert hybride torenkranen met lithium-ion accu’s. De kranen worden voor noodgevallen uitgerust met een dieselmotor. Tot op heden heeft Spierings ruim 150 elektrische kranen uitgeleverd. Naast elektrisch hijsen kan het nieuwste model ook elektrisch rijden, wat lokale uitstoot verder terugdringt.

Elektrificering is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.