OOSTERWEELVERBINDING

Bouw Antwerpse Scheldetunnel gestart in Zeebrugge

Het bouwdok in Zeebrugge foto Oosterweelverbinding

In Zeebrugge is maandag gestart met de bouw van de betonelementen voor de nieuwe Antwerpse Scheldetunnel. Het gaat om de tunnel die deel uitmaakt van de Oosterweelverbinding en de Ring rond Antwerpen zal sluiten. In Antwerpen hopen ze daarmee een einde te maken aan het grote fileleed op de bestaande rondweg.

Onder het toeziend oog van Vlaams minister Lydia Peeters, burgemeester Dirk de Fauw van Brugge en Antwerps havenschepen Annick De Ridder begonnen de eerste betonmixers in Zeebrugge te draaien. Aannemersconsortium COTU zal hier de komende twee jaar acht betonnen tunnelelementen bouwen. Begin 2025 komen de tunnelelementen varend naar Antwerpen.

Boudewijnkanaal

De voorbereidingen voor de Scheldetunnel gingen in 2021 van start, met het uitgraven van een bouwdok in Zeebrugge. Die locatie werd niet toevallig gekozen. De Vlaamse regering wilde gelijktijdig met het bouwdok werk maken van andere investeringsbehoeften in de haven. Op die manier kon werk met werk gecombineerd worden. In Zeebrugge was voorzien in de verbreding en verdieping van een eerste deel van het Boudewijnkanaal, om de haven commercieel verder te ontwikkelen.

‘De keuze voor Zeebrugge getuigt van een vooruitziende blik op wat nu een eengemaakt havenbedrijf is geworden,’ stelt Bart Van Camp vast, directeur Omgeving bij Lantis, het Antwerpse overheidsbedrijf dat mobiliteitsprojecten beheert. ‘Lantis maakt een tijdelijk bouwdok, dat we overlaten aan Port of Antwerp-Bruges eens de werken klaar zijn. Het havenbestuur kan op onze werken verder bouwen om de haveninfrastructuur verder uit te breiden,’ aldus Van Camp.

Afzinktunnel

De werken in Zeebrugge mogen dan al even aan de gang zijn, het is pas vanaf deze week dat de tunnel zichtbaar zal worden in Zeebrugge. De komende twee jaar bouwt aannemersconsortium TM COTU acht tunnelelementen die na 2025 afgezonken zullen worden op de bodem van de Schelde. Een dergelijke afzinktunnel is niet nieuw voor Antwerpen. De Kennedytunnel werd in de jaren ‘60 op dezelfde manier gebouwd. Na decennia heeft deze tunnel in het zuiden van Antwerpen haar limieten bereikt, de nieuwe tunnel zal dan ook geen dag te vroeg in gebruik worden genomen.

Lantis bereidt de komst van de tunnelelementen grondig voor om de tunnel open te kunnen stellen vóór 2030. Lydia Peeters, minister van Mobiliteit en Openbare Werken: ‘De dagelijkse realiteit op de Antwerpse Ring, waar files eerder regel dan uitzondering zijn, toont de absolute noodzaak van het Oosterweelproject aan. Antwerpen heeft dringend behoefte aan extra Scheldekruisende capaciteit. Het is goed dat we vanaf vandaag eindelijk kunnen aftellen naar het moment waarop de tunnel naar Antwerpen komt. Niet alleen automobilisten varen er wel bij, ook fietsers zullen gebruik kunnen maken van een 6 meter brede fietstunnel – de grootste fietstunnel van Europa – die hen zonder lift of trappen naar de andere kant van het water brengt.’

Tewerkstelling

De bouw van de Antwerpse Scheldetunnel biedt ook in Zeebrugge kansen voor lokale tewerkstelling. Heel wat lokale aannemers werden al gemobiliseerd om hun steentje bij te dragen aan de werf. ‘Dat zullen we ook blijven doen in de komende jaren,’ benadrukt Jan Bauwens namens COTU.

(Tekst loopt door na de foto)

De start in Zeebrugge van de bouw van de acht tunnelelementen die de Scheldetunnel zullen vormen. Bart Van Camp (Lantis), Koen Kennis (Schepen Antwerpen), Annick De Ridder (Voorzitter PoAB), Jan Bauwens (COTU), Dirk De fauw (Burgemeester Brugge) en Lydia Peeters (Vlaams Minister Mobiliteit en Openbare Werken) gaven het startschot (foto Oosterweelverbinding)

Dirk de Fauw, burgemeester van Brugge, sluit aan: ‘Het Oosterweelproject is óók van belang voor onze regio. Tal van West-Vlaamse bedrijven zijn betrokken bij dit uitdagende project. Wanneer de tunnelelementen vertrokken zijn naar Antwerpen, blijft er hier een nieuwe kademuur over die de haven zal gebruiken voor de verdere ontwikkeling van de havenactiviteiten. Op die manier versterken we de positie van onze haven en verankeren we de lokale tewerkstelling.’

Boost

Voor Port of Antwerp-Bruges is deze mijlpaal bijzonder belangrijk, benadrukt Annick De Ridder, voorzitter van POAB: ‘In Antwerpen zal de Scheldetunnel zorgen voor een enorme boost van de bereikbaarheid van onze haven en mobiliteit in de brede regio. Oosterweel is een project in Antwerpen, maar de baten zijn er voor heel Vlaanderen. Vlotte mobiliteit voor de economische motor van Vlaanderen is dus niet alleen goed nieuws voor de 164.000 mensen die vandaag in de ééngemaakte haven werken, maar voor de hele gemeenschap.’

Bouwwerf

Voor wie benieuwd is naar deze indrukwekkende bouwwerf, is er goed nieuws. Op 7 mei stellen COTU en Lantis de werf in Zeebrugge open voor het grote publiek. Jan Bauwens van COTU: ‘De nieuwe Scheldetunnel spreekt voor heel veel mensen tot de verbeelding. Daarom openen we onze werfhekken voor alle geïnteresseerden. Met Open Wervendag en de Vlaamse Havendag op 7 mei kan jong en oud komen kijken naar de indrukwekkende werf.’

Combinatie

TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. Het consortium neemt de bouw van de Scheldetunnel en het bijhorende bouwdok in Zeebrugge op zich. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, DEME, Stadsbader Contractors en Jan De Nul.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Bouw Antwerpse Scheldetunnel gestart in Zeebrugge | Infrasite
OOSTERWEELVERBINDING

Bouw Antwerpse Scheldetunnel gestart in Zeebrugge

Het bouwdok in Zeebrugge foto Oosterweelverbinding

In Zeebrugge is maandag gestart met de bouw van de betonelementen voor de nieuwe Antwerpse Scheldetunnel. Het gaat om de tunnel die deel uitmaakt van de Oosterweelverbinding en de Ring rond Antwerpen zal sluiten. In Antwerpen hopen ze daarmee een einde te maken aan het grote fileleed op de bestaande rondweg.

Onder het toeziend oog van Vlaams minister Lydia Peeters, burgemeester Dirk de Fauw van Brugge en Antwerps havenschepen Annick De Ridder begonnen de eerste betonmixers in Zeebrugge te draaien. Aannemersconsortium COTU zal hier de komende twee jaar acht betonnen tunnelelementen bouwen. Begin 2025 komen de tunnelelementen varend naar Antwerpen.

Boudewijnkanaal

De voorbereidingen voor de Scheldetunnel gingen in 2021 van start, met het uitgraven van een bouwdok in Zeebrugge. Die locatie werd niet toevallig gekozen. De Vlaamse regering wilde gelijktijdig met het bouwdok werk maken van andere investeringsbehoeften in de haven. Op die manier kon werk met werk gecombineerd worden. In Zeebrugge was voorzien in de verbreding en verdieping van een eerste deel van het Boudewijnkanaal, om de haven commercieel verder te ontwikkelen.

‘De keuze voor Zeebrugge getuigt van een vooruitziende blik op wat nu een eengemaakt havenbedrijf is geworden,’ stelt Bart Van Camp vast, directeur Omgeving bij Lantis, het Antwerpse overheidsbedrijf dat mobiliteitsprojecten beheert. ‘Lantis maakt een tijdelijk bouwdok, dat we overlaten aan Port of Antwerp-Bruges eens de werken klaar zijn. Het havenbestuur kan op onze werken verder bouwen om de haveninfrastructuur verder uit te breiden,’ aldus Van Camp.

Afzinktunnel

De werken in Zeebrugge mogen dan al even aan de gang zijn, het is pas vanaf deze week dat de tunnel zichtbaar zal worden in Zeebrugge. De komende twee jaar bouwt aannemersconsortium TM COTU acht tunnelelementen die na 2025 afgezonken zullen worden op de bodem van de Schelde. Een dergelijke afzinktunnel is niet nieuw voor Antwerpen. De Kennedytunnel werd in de jaren ‘60 op dezelfde manier gebouwd. Na decennia heeft deze tunnel in het zuiden van Antwerpen haar limieten bereikt, de nieuwe tunnel zal dan ook geen dag te vroeg in gebruik worden genomen.

Lantis bereidt de komst van de tunnelelementen grondig voor om de tunnel open te kunnen stellen vóór 2030. Lydia Peeters, minister van Mobiliteit en Openbare Werken: ‘De dagelijkse realiteit op de Antwerpse Ring, waar files eerder regel dan uitzondering zijn, toont de absolute noodzaak van het Oosterweelproject aan. Antwerpen heeft dringend behoefte aan extra Scheldekruisende capaciteit. Het is goed dat we vanaf vandaag eindelijk kunnen aftellen naar het moment waarop de tunnel naar Antwerpen komt. Niet alleen automobilisten varen er wel bij, ook fietsers zullen gebruik kunnen maken van een 6 meter brede fietstunnel – de grootste fietstunnel van Europa – die hen zonder lift of trappen naar de andere kant van het water brengt.’

Tewerkstelling

De bouw van de Antwerpse Scheldetunnel biedt ook in Zeebrugge kansen voor lokale tewerkstelling. Heel wat lokale aannemers werden al gemobiliseerd om hun steentje bij te dragen aan de werf. ‘Dat zullen we ook blijven doen in de komende jaren,’ benadrukt Jan Bauwens namens COTU.

(Tekst loopt door na de foto)

De start in Zeebrugge van de bouw van de acht tunnelelementen die de Scheldetunnel zullen vormen. Bart Van Camp (Lantis), Koen Kennis (Schepen Antwerpen), Annick De Ridder (Voorzitter PoAB), Jan Bauwens (COTU), Dirk De fauw (Burgemeester Brugge) en Lydia Peeters (Vlaams Minister Mobiliteit en Openbare Werken) gaven het startschot (foto Oosterweelverbinding)

Dirk de Fauw, burgemeester van Brugge, sluit aan: ‘Het Oosterweelproject is óók van belang voor onze regio. Tal van West-Vlaamse bedrijven zijn betrokken bij dit uitdagende project. Wanneer de tunnelelementen vertrokken zijn naar Antwerpen, blijft er hier een nieuwe kademuur over die de haven zal gebruiken voor de verdere ontwikkeling van de havenactiviteiten. Op die manier versterken we de positie van onze haven en verankeren we de lokale tewerkstelling.’

Boost

Voor Port of Antwerp-Bruges is deze mijlpaal bijzonder belangrijk, benadrukt Annick De Ridder, voorzitter van POAB: ‘In Antwerpen zal de Scheldetunnel zorgen voor een enorme boost van de bereikbaarheid van onze haven en mobiliteit in de brede regio. Oosterweel is een project in Antwerpen, maar de baten zijn er voor heel Vlaanderen. Vlotte mobiliteit voor de economische motor van Vlaanderen is dus niet alleen goed nieuws voor de 164.000 mensen die vandaag in de ééngemaakte haven werken, maar voor de hele gemeenschap.’

Bouwwerf

Voor wie benieuwd is naar deze indrukwekkende bouwwerf, is er goed nieuws. Op 7 mei stellen COTU en Lantis de werf in Zeebrugge open voor het grote publiek. Jan Bauwens van COTU: ‘De nieuwe Scheldetunnel spreekt voor heel veel mensen tot de verbeelding. Daarom openen we onze werfhekken voor alle geïnteresseerden. Met Open Wervendag en de Vlaamse Havendag op 7 mei kan jong en oud komen kijken naar de indrukwekkende werf.’

Combinatie

TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. Het consortium neemt de bouw van de Scheldetunnel en het bijhorende bouwdok in Zeebrugge op zich. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, DEME, Stadsbader Contractors en Jan De Nul.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie