VRIJ BAAN

HOV-busbaan in Hilversum opgeleverd

De HOV-busbaan in Hilversum foto BAM

Met feestelijkheden voor de omwonenden en andere inwoners van Hilversum is zaterdag de nieuwe HOV-busbaan tussen het busstation en de A27 in Hilversum geopend. Door deze 3 kilometer vrijliggende baan krijgen de bussen ‘vrij baan’. Vanaf nu is de bus ook in de spits op tijd voor reizigers. Ook nood- en hulpdiensten gebruiken de busbaan en zijn zo sneller ter plaatse.

BAM heeft de busbaan aangelegd van van gerecycled, geluidsarm asfalt. Door de nieuwe busverbinding verbetert de regionale bereikbaarheid van onder andere het ziekenhuis en komt er een vlotte verbinding met Eemnes, Blaricum en Huizen. Het is de bedoeling dat er vanaf het eerste kwartaal 2023 elektrische HOV-bussen gaan rijden zodat het traject vrijwel geluidloos wordt. En de bussen stoten dan geen CO2 meer uit.

Displays

De HOV-bus heeft geen last van files, omdat de bus een eigen busbaan heeft en op de snelweg langs het overige verkeer rijdt. Hierdoor is de bus betrouwbaarder en is het een duurzaam en efficiënt alternatief voor de auto. Daarbij zijn de haltes voorzien van elektronische displays met aankomsttijden, duurzaam straatmeubilair en fietsstallingen. In de bussen zijn er oplaadpunten, waardoor het gemakkelijker is om in de bus te werken.

De HOV-busbaan is onderdeel van het project HOV in ’t Gooi. Provincie Noord-Holland realiseert het project in nauwe samenwerking met ProRail en gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes, Laren en Hilversum. (bron: BAM)

Lees ook:

BAM Infra: eerste dubbellaagse spoortunnel

Kabinet investeert miljarden in weg, spoor en fietsverbindingen

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

HOV-busbaan in Hilversum opgeleverd | Infrasite
VRIJ BAAN

HOV-busbaan in Hilversum opgeleverd

De HOV-busbaan in Hilversum foto BAM

Met feestelijkheden voor de omwonenden en andere inwoners van Hilversum is zaterdag de nieuwe HOV-busbaan tussen het busstation en de A27 in Hilversum geopend. Door deze 3 kilometer vrijliggende baan krijgen de bussen ‘vrij baan’. Vanaf nu is de bus ook in de spits op tijd voor reizigers. Ook nood- en hulpdiensten gebruiken de busbaan en zijn zo sneller ter plaatse.

BAM heeft de busbaan aangelegd van van gerecycled, geluidsarm asfalt. Door de nieuwe busverbinding verbetert de regionale bereikbaarheid van onder andere het ziekenhuis en komt er een vlotte verbinding met Eemnes, Blaricum en Huizen. Het is de bedoeling dat er vanaf het eerste kwartaal 2023 elektrische HOV-bussen gaan rijden zodat het traject vrijwel geluidloos wordt. En de bussen stoten dan geen CO2 meer uit.

Displays

De HOV-bus heeft geen last van files, omdat de bus een eigen busbaan heeft en op de snelweg langs het overige verkeer rijdt. Hierdoor is de bus betrouwbaarder en is het een duurzaam en efficiënt alternatief voor de auto. Daarbij zijn de haltes voorzien van elektronische displays met aankomsttijden, duurzaam straatmeubilair en fietsstallingen. In de bussen zijn er oplaadpunten, waardoor het gemakkelijker is om in de bus te werken.

De HOV-busbaan is onderdeel van het project HOV in ’t Gooi. Provincie Noord-Holland realiseert het project in nauwe samenwerking met ProRail en gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes, Laren en Hilversum. (bron: BAM)

Lees ook:

BAM Infra: eerste dubbellaagse spoortunnel

Kabinet investeert miljarden in weg, spoor en fietsverbindingen

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie