Roertunnel A73. Foto: Ballast Nedam

Kans op sluiting A73-tunnels flink verkleind

Foto: persbericht Ballast Nedam

De sluiting van de Roertunnel en Tunnel Swalmen is een stuk minder waarschijnlijk geworden. Er dreigde uitval van het snelheidsdiscriminatiesysteem (SDS), maar de problemen zijn opgelost. Daardoor moet het systeem weer meekunnen tot de geplande vervanging in 2023.

Dat schrijft minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers aan de Tweede Kamer. Het SDS is onder meer bedoeld om waar te nemen of er in de tunnels te langzaam wordt gereden of dat er een spookrijder aanwezig is. Met het oog op de veiligheid dus een cruciaal systeem. Het bleek echter aan het einde van de levensduur te zijn en de benodigde onderwerpen waren niet leverbaar. Hierdoor dreigde uitval en daarmee in het uiterste geval de sluiting van de tunnels.

Alternatief beschikbaar bij uitval

De problemen zijn inmiddels opgelost, legt Harbers in zijn brief uit. Het risico op uitval van het SDS is volgens hem weggenomen. Dit komt “doordat één van de beheersmaatregelen die werd onderzocht, het kopiëren van kritieke onderdelen, is geslaagd.” Hierdoor is de zogenaamde dubbele uitvoering in Tunnel Swalmen hersteld.

Mocht het systeem toch uitvallen, dan is er direct een identiek alternatief beschikbaar. De verwachting van Rijkswaterstaat is dat het systeem tot de vervanging in 2023 kan blijven draaien. Dit wordt gemonitord en met het kopiëren van hardware wil men zeker maken dat er voldoende reserve-onderdelen beschikbaar zijn als daar behoefte aan is.

Brandwerendheid en gunning onderhoud

De tunnels in de A73 kwamen recent in het nieuws toen de vorige IenW-minister de Kamer bijpraatte over de brandwerendheid van deze en andere tunnels die tussen 2000 en 2017 werden opgeleverd. Hoewel dat beton niet voldoet aan de eisen voor brandwerendheid, bleek het niet nodig om op grote schaal hittewerende bekleding in deze tunnels aan te brengen. Nog recenter werd bekend dat Ballast Nedam en Croonwolter&dros vanaf augustus vijf jaar lang de vervanging, renovatie en het onderhoud inzake beide tunnels gaan verzorgen.

Waterdruk in brandblussysteem Heinenoordtunnel

In zijn brief informeert minister Harbers de Tweede Kamer ook over de stand van zaken in de Heinenoordtunnel. De gemeente Barendrecht vond namelijk de waterdruk in de brandblusinstallaties te hoog. RWS heeft samen met de gemeente en de veiligheidregio’s maatregelen genomen om de waterdruk te verlagen. Een test heeft dit bevestigd en de twee blusvoertuigen die tijdelijk aan beide zijden van de tunnel stonden, zijn inmiddels weggehaald.

Auteur: Vincent Krabbendam

Kans op sluiting A73-tunnels flink verkleind | Infrasite
Roertunnel A73. Foto: Ballast Nedam

Kans op sluiting A73-tunnels flink verkleind

Foto: persbericht Ballast Nedam

De sluiting van de Roertunnel en Tunnel Swalmen is een stuk minder waarschijnlijk geworden. Er dreigde uitval van het snelheidsdiscriminatiesysteem (SDS), maar de problemen zijn opgelost. Daardoor moet het systeem weer meekunnen tot de geplande vervanging in 2023.

Dat schrijft minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers aan de Tweede Kamer. Het SDS is onder meer bedoeld om waar te nemen of er in de tunnels te langzaam wordt gereden of dat er een spookrijder aanwezig is. Met het oog op de veiligheid dus een cruciaal systeem. Het bleek echter aan het einde van de levensduur te zijn en de benodigde onderwerpen waren niet leverbaar. Hierdoor dreigde uitval en daarmee in het uiterste geval de sluiting van de tunnels.

Alternatief beschikbaar bij uitval

De problemen zijn inmiddels opgelost, legt Harbers in zijn brief uit. Het risico op uitval van het SDS is volgens hem weggenomen. Dit komt “doordat één van de beheersmaatregelen die werd onderzocht, het kopiëren van kritieke onderdelen, is geslaagd.” Hierdoor is de zogenaamde dubbele uitvoering in Tunnel Swalmen hersteld.

Mocht het systeem toch uitvallen, dan is er direct een identiek alternatief beschikbaar. De verwachting van Rijkswaterstaat is dat het systeem tot de vervanging in 2023 kan blijven draaien. Dit wordt gemonitord en met het kopiëren van hardware wil men zeker maken dat er voldoende reserve-onderdelen beschikbaar zijn als daar behoefte aan is.

Brandwerendheid en gunning onderhoud

De tunnels in de A73 kwamen recent in het nieuws toen de vorige IenW-minister de Kamer bijpraatte over de brandwerendheid van deze en andere tunnels die tussen 2000 en 2017 werden opgeleverd. Hoewel dat beton niet voldoet aan de eisen voor brandwerendheid, bleek het niet nodig om op grote schaal hittewerende bekleding in deze tunnels aan te brengen. Nog recenter werd bekend dat Ballast Nedam en Croonwolter&dros vanaf augustus vijf jaar lang de vervanging, renovatie en het onderhoud inzake beide tunnels gaan verzorgen.

Waterdruk in brandblussysteem Heinenoordtunnel

In zijn brief informeert minister Harbers de Tweede Kamer ook over de stand van zaken in de Heinenoordtunnel. De gemeente Barendrecht vond namelijk de waterdruk in de brandblusinstallaties te hoog. RWS heeft samen met de gemeente en de veiligheidregio’s maatregelen genomen om de waterdruk te verlagen. Een test heeft dit bevestigd en de twee blusvoertuigen die tijdelijk aan beide zijden van de tunnel stonden, zijn inmiddels weggehaald.

Auteur: Vincent Krabbendam