intercity ns station gouda
VolkerRail voert uit

Herstel verzakt spoor Zeeland gaat weken duren, denkt ProRail

Foto ter impressie. Een intercity van de NS op een andere spoorlijn in Nederland (oktober 2023). ANP / Hollandse Hoogte / MediaTV

Het herstel van de verzakte Zeeuwse spoorlijn neemt naar verwachting weken in beslag. Dat laat ProRail op donderdagmiddag weten. Eerder deze week werd bekend dat de spoorlijn op verschillende plaatsen tussen Vlissingen en Roosendaal is verzakt door de regenval van de afgelopen tijd. 

“Zondagnacht start de aannemer met de herstelwerkzaamheden. Die zijn niet binnen een nacht klaar: de verwachting is dat het weken in beslag gaat nemen”, aldus de spoorbeheerder op zijn website.

Het gaat om meerdere verzakkingen over een lengte van 53 kilometer. “De exacte locaties worden op dit moment nog bepaald”, zegt ProRail op donderdagmiddag. “Tot die tijd kunnen de treinen slechts met 40 kilometer per uur rijden, waardoor er nu maar één trein per uur rijdt tussen Vlissingen en Roosendaal.”

De oorzaak is volgens de spoorbeheerder de “extreme” regenval van de afgelopen tijd. “In Zeeland bestaat de ondergrond voor een groot gedeelte uit klei. Klei zorgt voor een slechte afwatering.”

VolkerRail gaat versneld van start

VolkerRail, een dochterbedrijf van het concern VolkerWessels, voert de herstelwerkzaamheden uit. Eigenlijk hoorde de aannemer pas in februari te beginnen met onderhoudswerkzaamheden in het gebied, zegt ProRail op zijn website, maar nu gaat het bedrijf versneld van start.

Volgens de spoorbeheerder wordt er voor de werkzaamheden normaal gesproken een aanlooptijd van zes maanden gerekend om voldoende materiaal, materieel en personeel ter plaatse te krijgen. In dit geval kreeg de aannemer slechts één maand, aldus ProRail.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Herstel verzakt spoor Zeeland gaat weken duren, denkt ProRail | Infrasite
intercity ns station gouda
VolkerRail voert uit

Herstel verzakt spoor Zeeland gaat weken duren, denkt ProRail

Foto ter impressie. Een intercity van de NS op een andere spoorlijn in Nederland (oktober 2023). ANP / Hollandse Hoogte / MediaTV

Het herstel van de verzakte Zeeuwse spoorlijn neemt naar verwachting weken in beslag. Dat laat ProRail op donderdagmiddag weten. Eerder deze week werd bekend dat de spoorlijn op verschillende plaatsen tussen Vlissingen en Roosendaal is verzakt door de regenval van de afgelopen tijd. 

“Zondagnacht start de aannemer met de herstelwerkzaamheden. Die zijn niet binnen een nacht klaar: de verwachting is dat het weken in beslag gaat nemen”, aldus de spoorbeheerder op zijn website.

Het gaat om meerdere verzakkingen over een lengte van 53 kilometer. “De exacte locaties worden op dit moment nog bepaald”, zegt ProRail op donderdagmiddag. “Tot die tijd kunnen de treinen slechts met 40 kilometer per uur rijden, waardoor er nu maar één trein per uur rijdt tussen Vlissingen en Roosendaal.”

De oorzaak is volgens de spoorbeheerder de “extreme” regenval van de afgelopen tijd. “In Zeeland bestaat de ondergrond voor een groot gedeelte uit klei. Klei zorgt voor een slechte afwatering.”

VolkerRail gaat versneld van start

VolkerRail, een dochterbedrijf van het concern VolkerWessels, voert de herstelwerkzaamheden uit. Eigenlijk hoorde de aannemer pas in februari te beginnen met onderhoudswerkzaamheden in het gebied, zegt ProRail op zijn website, maar nu gaat het bedrijf versneld van start.

Volgens de spoorbeheerder wordt er voor de werkzaamheden normaal gesproken een aanlooptijd van zes maanden gerekend om voldoende materiaal, materieel en personeel ter plaatse te krijgen. In dit geval kreeg de aannemer slechts één maand, aldus ProRail.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.