spoor ballast stenen (1)
Ballast in opspraak

‘ProRail en BAM lieten mogelijk kankerverwekkende spoorstenen storten bij woonwijk’

Foto ter illustratie. Spoorstenen zijn de stenen onder dwarsliggers en spoorstaven, ook wel ballast genoemd. Op de afbeelding zie je een machine voor het aanstampen van ballast op een spoorlijn in Duitsland. ANP / Frank Hormann / Nordlicht

Bij de opslag van spoorstenen in een Apeldoorns depot kwam een kankerverwekkende stof vrij die mogelijk neerdaalde op de huizen en tuinen van omwonenden. ProRail en bouwbedrijf BAM, die delen van het werk uitvoerden, hadden de stenen nat moeten houden, maar dat is volgens een woordvoerder van de spoorbeheerder niet gebeurd.

Omwonenden van het depot in de wijk Kanaal Zuid hebben hun zorgen geuit over neerdalend stof, dat naar verluidt van de stenen in het depot afkomt. Daarop zei ProRail op maandag tijdens een informatieavond een “extra onafhankelijk onderzoek” toe naar de gezondheidsrisico’s, schrijft het dagblad De Stentor.

De stenen onder dwarsliggers en spoorstaven worden ballast genoemd. De stenen in het ballastdepot bij de Apeldoornse woonwijk bevatten het mineraal kwarts, dat in stofvorm kankerverwekkend is. Het depot is tijdelijk en wordt sinds maart gebruikt om spoorstenen te verwerken voor de vervanging van spoorstenen op verschillende delen van het spoor. ProRail laat een deel van het werk uitvoeren door bouwbedrijf BAM.

Het protocol is om de stenen tijdens het werk nat te houden zodat er geen of weinig stof vrijkomt, maar dat is in Apeldoorn niet gebeurd, zegt veiligheidsmanager Johan Schaap van ProRail tijdens de informatieavond op maandag. “We willen geen overlast veroorzaken. Dat hebben we wel gedaan. Daarvoor wil ik jullie mijn excuses aanbieden.”

Een van de bewoners lijkt niet gerust op de reactie. “Als dit al niet gebeurt, werken volgens het protocol, namelijk dat je die stenen nat houdt, wat gaat er dan nog meer mis?” Een ander zegt “gejankt te hebben in de schuur omdat er zo met mensen wordt omgegaan”. Infrasite nam contact op met BAM om meer te weten te komen, maar het bedrijf geeft aan dat “de woordvoering op dit moment geheel bij ProRail ligt”.

Volgende stap

Het onafhankelijke onderzoek moet gaan uitwijzen of er gezondheidsgevolgen zijn en welke. De GGD Noord- en Oost-Gelderland heeft de gemeente geadviseerd om de betreffende huizen van binnen en buiten te laten schoonmaken. Dat is vooral uit voorzorg, laat een woordvoerster weten. Er zijn namelijk nog geen monsters genomen van het neergedaalde stof, dus het is bij de GGD niet bekend waar het uit bestaat.

Er is eerder onderzoek gedaan naar de risico’s van kwartsstof voor spoorwerkers. ProRail meldt dat voor spoorwerkers veel maatregelen worden getroffen om stofvorming en blootstelling aan kwartsstof te beperken. Toch wil de Arbeidsinspectie wil al langer dat het bedrijf stopt met het gebruik van kwartsstenen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘ProRail en BAM lieten mogelijk kankerverwekkende spoorstenen storten bij woonwijk’ | Infrasite
spoor ballast stenen (1)
Ballast in opspraak

‘ProRail en BAM lieten mogelijk kankerverwekkende spoorstenen storten bij woonwijk’

Foto ter illustratie. Spoorstenen zijn de stenen onder dwarsliggers en spoorstaven, ook wel ballast genoemd. Op de afbeelding zie je een machine voor het aanstampen van ballast op een spoorlijn in Duitsland. ANP / Frank Hormann / Nordlicht

Bij de opslag van spoorstenen in een Apeldoorns depot kwam een kankerverwekkende stof vrij die mogelijk neerdaalde op de huizen en tuinen van omwonenden. ProRail en bouwbedrijf BAM, die delen van het werk uitvoerden, hadden de stenen nat moeten houden, maar dat is volgens een woordvoerder van de spoorbeheerder niet gebeurd.

Omwonenden van het depot in de wijk Kanaal Zuid hebben hun zorgen geuit over neerdalend stof, dat naar verluidt van de stenen in het depot afkomt. Daarop zei ProRail op maandag tijdens een informatieavond een “extra onafhankelijk onderzoek” toe naar de gezondheidsrisico’s, schrijft het dagblad De Stentor.

De stenen onder dwarsliggers en spoorstaven worden ballast genoemd. De stenen in het ballastdepot bij de Apeldoornse woonwijk bevatten het mineraal kwarts, dat in stofvorm kankerverwekkend is. Het depot is tijdelijk en wordt sinds maart gebruikt om spoorstenen te verwerken voor de vervanging van spoorstenen op verschillende delen van het spoor. ProRail laat een deel van het werk uitvoeren door bouwbedrijf BAM.

Het protocol is om de stenen tijdens het werk nat te houden zodat er geen of weinig stof vrijkomt, maar dat is in Apeldoorn niet gebeurd, zegt veiligheidsmanager Johan Schaap van ProRail tijdens de informatieavond op maandag. “We willen geen overlast veroorzaken. Dat hebben we wel gedaan. Daarvoor wil ik jullie mijn excuses aanbieden.”

Een van de bewoners lijkt niet gerust op de reactie. “Als dit al niet gebeurt, werken volgens het protocol, namelijk dat je die stenen nat houdt, wat gaat er dan nog meer mis?” Een ander zegt “gejankt te hebben in de schuur omdat er zo met mensen wordt omgegaan”. Infrasite nam contact op met BAM om meer te weten te komen, maar het bedrijf geeft aan dat “de woordvoering op dit moment geheel bij ProRail ligt”.

Volgende stap

Het onafhankelijke onderzoek moet gaan uitwijzen of er gezondheidsgevolgen zijn en welke. De GGD Noord- en Oost-Gelderland heeft de gemeente geadviseerd om de betreffende huizen van binnen en buiten te laten schoonmaken. Dat is vooral uit voorzorg, laat een woordvoerster weten. Er zijn namelijk nog geen monsters genomen van het neergedaalde stof, dus het is bij de GGD niet bekend waar het uit bestaat.

Er is eerder onderzoek gedaan naar de risico’s van kwartsstof voor spoorwerkers. ProRail meldt dat voor spoorwerkers veel maatregelen worden getroffen om stofvorming en blootstelling aan kwartsstof te beperken. Toch wil de Arbeidsinspectie wil al langer dat het bedrijf stopt met het gebruik van kwartsstenen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.