Werk aan het spoor in Liempde (bron: Spoorpro)
PRORAIL

Werken met spoorstaven van 65 graden. Leuk?

Werk aan het spoor in Liempde (bron: Spoorpro)

IJsjes verkopen is een fijne bezigheid tijdens deze warme dagen. Anders ligt het als je aan het spoor moet werken. Maar de mannen die in opdracht van Prorail het spoornet onderhouden gaan gewoon door. Als het moet, werken ze ’s nachts.

Op warme dagen zoals de afgelopen weken is het voor spoorwerkers zwaar om hun werk te doen. Het spoor ligt vaak midden in de zon. Het gereedschap en andere materialen waarmee gewerkt wordt zijn vaak zwaar, en soms produceren die ook nóg meer hitte, zoals een slijptol. Tel daarbij op dat staal waaraan gewerkt wordt in de brandende zon wel 65 graden kan worden.

IJsje

Ook in Liempde hebben de medewerkers van aannemer Swietelsky het zwaar in de hitte. Daar worden momenteel acht hogesnelheidswissels vervangen voor een nieuw type. Om het werken in de hitte draaglijk te maken zijn er ter plekke koelvesten beschikbaar. Ook wordt er regelmatig water uitgedeeld om krijgen de mannen af en toe een ijsje. Verder heeft de aannemer schaduwrijke plekken langs de werklocatie ingericht.

‘s Nachts

De hitte heeft ook gevolgen voor de uitvoering van het project in Liempde. Op warme dagen zet het spoor namelijk uit. “Het liefst werk je aan het spoor als deze een temperatuur heeft van 25 graden”, vertelt Marco Verkuil, projectmanager bij ProRail. “Dat is nu niet het geval. Het maakt het hier in Liempde onmogelijk om de wissels overdag aan elkaar te lassen. Dat moeten we ‘s nachts doen, als het staal is afgekoeld.”

Lees ook:

Met goede maatregelen is doorwerken mogelijk

Klimaatverandering vergroot kans op schade aan infrastructuur

Auteur: Redactie

Werken met spoorstaven van 65 graden. Leuk? | Infrasite
Werk aan het spoor in Liempde (bron: Spoorpro)
PRORAIL

Werken met spoorstaven van 65 graden. Leuk?

Werk aan het spoor in Liempde (bron: Spoorpro)

IJsjes verkopen is een fijne bezigheid tijdens deze warme dagen. Anders ligt het als je aan het spoor moet werken. Maar de mannen die in opdracht van Prorail het spoornet onderhouden gaan gewoon door. Als het moet, werken ze ’s nachts.

Op warme dagen zoals de afgelopen weken is het voor spoorwerkers zwaar om hun werk te doen. Het spoor ligt vaak midden in de zon. Het gereedschap en andere materialen waarmee gewerkt wordt zijn vaak zwaar, en soms produceren die ook nóg meer hitte, zoals een slijptol. Tel daarbij op dat staal waaraan gewerkt wordt in de brandende zon wel 65 graden kan worden.

IJsje

Ook in Liempde hebben de medewerkers van aannemer Swietelsky het zwaar in de hitte. Daar worden momenteel acht hogesnelheidswissels vervangen voor een nieuw type. Om het werken in de hitte draaglijk te maken zijn er ter plekke koelvesten beschikbaar. Ook wordt er regelmatig water uitgedeeld om krijgen de mannen af en toe een ijsje. Verder heeft de aannemer schaduwrijke plekken langs de werklocatie ingericht.

‘s Nachts

De hitte heeft ook gevolgen voor de uitvoering van het project in Liempde. Op warme dagen zet het spoor namelijk uit. “Het liefst werk je aan het spoor als deze een temperatuur heeft van 25 graden”, vertelt Marco Verkuil, projectmanager bij ProRail. “Dat is nu niet het geval. Het maakt het hier in Liempde onmogelijk om de wissels overdag aan elkaar te lassen. Dat moeten we ‘s nachts doen, als het staal is afgekoeld.”

Lees ook:

Met goede maatregelen is doorwerken mogelijk

Klimaatverandering vergroot kans op schade aan infrastructuur

Auteur: Redactie