Spoorbrug Trekvliet Den Haag

Haags spoorviaduct wordt monument

Bron: https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/11107909/1/RIS311283_Bijlage_1_BijlageOnderzoek_Trekvlietviaduct

Het spoorviaduct over de Trekvliet in Den Haag wordt een gemeentelijk monument. Het college van burgemeester en wethouders kwam tot dit besluit na onderzoek van door de gemeentelijke Monumentenzorg en Welstand.

In mei 2019 stemde de gemeenteraad unaniem in met een voorstel van raadslid Peter Bos van de Haagse Stadspartij om een monumentenstatus voor het spoorviaduct te onderzoeken. Uit het onderzoek dat het college daarop uitvoerde blijkt dat er op korte termijn geen belemmeringen zijn voor plannen van zowel ProRail als de gemeente in het gebied.

Gevolgen voor mobiliteit van de toekomst

ProRail meldt er graag aan mee te werken “om mooie monumenten een belangrijke rol te geven in de samenleving”. Wel moet daarvoor worden uitgezocht “wat de gevolgen hiervan zijn voor de mobiliteit van de toekomst”, aldus de spoorbeheerder.

Het viaduct is in de negentiende eeuw gebouwd op de grens van de Stationsbuurt, het Schipperskwartier, de Rivierenbuurt en de Binckhorst. Volgens de gemeente is de cultuurhistorische kwaliteit van het viaduct te vergelijken met die van het station Hollands Spoor en de tweede gemeentelijke gasfabriek, beide rijksmonument.

Viaduct hoog gewaardeerd

In combinatie met het water van de Trekvliet vormt het viaduct in neorenaissancestijl een fraaie toegang tot de Binckhorst, aldus de gemeente. De afdeling Monumentenzorg en Welstand waardeert het viaduct hoog en vindt dat het werk voldoet aan de gemeentelijke monumentenregels.

Lees ook: Veel Hef-ophef om niets: iconische brug (voorlopig) niet uit elkaar voor superjacht Bezos

Auteur: Marieke van Gompel

Haags spoorviaduct wordt monument | Infrasite
Spoorbrug Trekvliet Den Haag

Haags spoorviaduct wordt monument

Bron: https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/11107909/1/RIS311283_Bijlage_1_BijlageOnderzoek_Trekvlietviaduct

Het spoorviaduct over de Trekvliet in Den Haag wordt een gemeentelijk monument. Het college van burgemeester en wethouders kwam tot dit besluit na onderzoek van door de gemeentelijke Monumentenzorg en Welstand.

In mei 2019 stemde de gemeenteraad unaniem in met een voorstel van raadslid Peter Bos van de Haagse Stadspartij om een monumentenstatus voor het spoorviaduct te onderzoeken. Uit het onderzoek dat het college daarop uitvoerde blijkt dat er op korte termijn geen belemmeringen zijn voor plannen van zowel ProRail als de gemeente in het gebied.

Gevolgen voor mobiliteit van de toekomst

ProRail meldt er graag aan mee te werken “om mooie monumenten een belangrijke rol te geven in de samenleving”. Wel moet daarvoor worden uitgezocht “wat de gevolgen hiervan zijn voor de mobiliteit van de toekomst”, aldus de spoorbeheerder.

Het viaduct is in de negentiende eeuw gebouwd op de grens van de Stationsbuurt, het Schipperskwartier, de Rivierenbuurt en de Binckhorst. Volgens de gemeente is de cultuurhistorische kwaliteit van het viaduct te vergelijken met die van het station Hollands Spoor en de tweede gemeentelijke gasfabriek, beide rijksmonument.

Viaduct hoog gewaardeerd

In combinatie met het water van de Trekvliet vormt het viaduct in neorenaissancestijl een fraaie toegang tot de Binckhorst, aldus de gemeente. De afdeling Monumentenzorg en Welstand waardeert het viaduct hoog en vindt dat het werk voldoet aan de gemeentelijke monumentenregels.

Lees ook: Veel Hef-ophef om niets: iconische brug (voorlopig) niet uit elkaar voor superjacht Bezos

Auteur: Marieke van Gompel