ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail werkt de komende jaren aan de grootste spoorverbetering ooit. Ook tussen Utrecht en Arnhem voeren we flinke verbeteringen uit zodat er meer en sneller gereden kan worden. Soms is er tijdens de werkzaamheden minder treinverkeer mogelijk, waardoor bijvoorbeeld de ICE van en naar Duitsland gehinderd wordt. ProRail heeft daar een oplossing voor bedacht: een stuk van de Betuweroute is geschikt gemaakt als omleidingsroute voor de ICE. 25 november 2017 rijdt de eerste internationale reizigerstrein over deze route.

Energievoorziening en veiligheid
De Betuweroute is zoals bekend gebouwd voor spoorgoederenvervoer. Het is de hoofdroute voor het goederentransport vanuit het Westen van Nederland naar Duitsland en verder. Dit speciale spoor is niet geschikt voor reizigerstreinen. De energievoorziening en veiligheidseisen zijn bijvoorbeeld anders.

ProRail paste deel Betuweroute aan
De ICE vormt als reizigerstrein een uitzondering, mits enkele aanpassingen aan het tracé tussen Meteren en Elst gedaan zouden worden. Met name aan belangrijke veiligheidseisen moest eerst worden voldaan. En denk ook aan de vele betrokken partijen waarmee moet worden afgestemd, zoals gemeenten, vervoerders, treinpersoneel en instanties in Duitsland.

Alleen bij uitzondering
ProRail handelde dit alles in rap tempo af en na een aantal testritten is deze alternatieve omleidingsroute nu vrijgegeven voor personenvervoer met de ICE. De gebruikmaking hiervan kan alleen bij hoge uitzondering door de verkeersleiding van ProRail toegestaan worden, want de Betuweroute blijft allereerst een goederenlijn.

Weekendwerk bij Driebergen
De ICE rijdt normaal gesproken van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem en dan verder richting Duitsland. Op de lijn Utrecht-Arnhem voert ProRail de komende jaren veel werkzaamheden uit. Onder andere in het weekend van 25 en 26 november 2017 werkt BAM 52 uur non-stop in het stationsgebied van Driebergen. Dan wordt bijvoorbeeld de voetgangerstunnel gesloopt, boren we palen en brengen we damwanden aan. In dat weekend rijden er geen treinen, NS zet bussen in. De ICE rijdt wel, maar wordt dus omgeleid via de betuweroute. Kijk voor actuele reisinformatie op uw reisplanner.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE | Infrasite

ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail werkt de komende jaren aan de grootste spoorverbetering ooit. Ook tussen Utrecht en Arnhem voeren we flinke verbeteringen uit zodat er meer en sneller gereden kan worden. Soms is er tijdens de werkzaamheden minder treinverkeer mogelijk, waardoor bijvoorbeeld de ICE van en naar Duitsland gehinderd wordt. ProRail heeft daar een oplossing voor bedacht: een stuk van de Betuweroute is geschikt gemaakt als omleidingsroute voor de ICE. 25 november 2017 rijdt de eerste internationale reizigerstrein over deze route.

Energievoorziening en veiligheid
De Betuweroute is zoals bekend gebouwd voor spoorgoederenvervoer. Het is de hoofdroute voor het goederentransport vanuit het Westen van Nederland naar Duitsland en verder. Dit speciale spoor is niet geschikt voor reizigerstreinen. De energievoorziening en veiligheidseisen zijn bijvoorbeeld anders.

ProRail paste deel Betuweroute aan
De ICE vormt als reizigerstrein een uitzondering, mits enkele aanpassingen aan het tracé tussen Meteren en Elst gedaan zouden worden. Met name aan belangrijke veiligheidseisen moest eerst worden voldaan. En denk ook aan de vele betrokken partijen waarmee moet worden afgestemd, zoals gemeenten, vervoerders, treinpersoneel en instanties in Duitsland.

Alleen bij uitzondering
ProRail handelde dit alles in rap tempo af en na een aantal testritten is deze alternatieve omleidingsroute nu vrijgegeven voor personenvervoer met de ICE. De gebruikmaking hiervan kan alleen bij hoge uitzondering door de verkeersleiding van ProRail toegestaan worden, want de Betuweroute blijft allereerst een goederenlijn.

Weekendwerk bij Driebergen
De ICE rijdt normaal gesproken van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem en dan verder richting Duitsland. Op de lijn Utrecht-Arnhem voert ProRail de komende jaren veel werkzaamheden uit. Onder andere in het weekend van 25 en 26 november 2017 werkt BAM 52 uur non-stop in het stationsgebied van Driebergen. Dan wordt bijvoorbeeld de voetgangerstunnel gesloopt, boren we palen en brengen we damwanden aan. In dat weekend rijden er geen treinen, NS zet bussen in. De ICE rijdt wel, maar wordt dus omgeleid via de betuweroute. Kijk voor actuele reisinformatie op uw reisplanner.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail