Eerste paal voor Het Platform: de nieuwe MicroCity bij Utrecht Centraal

Wethouder Victor Everhardt heeft op 15 november 2016 de eerst paal geslagen voor de geïntegreerde bouw van Het Platform (voorheen Zuidgebouw) en het nieuwe bus-tramstation van de Uithoflijn. Eind 2015 heeft de gemeente Utrecht deze ontwikkeling gegund aan ABC Planontwikkeling met Westplan Investors NV. Architect is VenhoevenCS architecture+urbanism. De bouw wordt ter hand genomen door BAM Bouw en Techniek en Combinatie BAM Uithoflijn. Het bovenliggend gebouw Het Platform is ontworpen als een slimme en duurzame MicroCity, gericht op een gezonde levensstijl in een inspirerende omgeving, met veel licht, lucht en groen. Het project wordt in 2018 opgeleverd, inclusief de onderliggende bus-tramterminal. De eindbelegger voor dit gebouw is Delta Lloyd Levensverzekering NV.

Het Platform wordt een nieuwe plek in Utrecht om te wonen, eten, chillen, sporten en werken. Het gebouw, gelegen boven op het nieuwe bus-tramstation, markeert de oostzijde van Utrecht Centraal. De doelgroep bestaat uit mensen die kiezen voor een gezonde levensstijl, die direct toegang willen tot de stad en geloven in het delen van ruimtes, goederen en diensten.

Met Delta Lloyd als eindbelegger zullen circa 200 huurappartementen worden ontwikkeld, waarbij in de onderliggende twee lagen aanvullende voorzieningen worden gerealiseerd, zoals een fitnessstudio, restaurant, een loungebar, vergader-/ontmoetingsruimten en dienstverlening (van klussenhulp tot mobility-services) voor bewoners en bezoekers. Deze voorzieningen zijn vrij toegankelijk en dragen bij aan zowel het planconcept als aan de omgeving. De bewoner deelt de faciliteiten die het gebouw biedt met zijn medebewoners, zoals een gezamenlijk dakterras en binnentuin, en met bezoekers uit de rest van de stad, zoals de fitnessstudio, het restaurant en een openbaar terras.

Het concept van Het Platform gaat uit van een MicroCity: een gebied met een gemengde samenstelling van wonen, werken en voorzieningen binnen loopafstand. In dit gebied wordt gestreefd naar een circulaire economie en een zo duurzaam mogelijk lokaal metabolisme (‘stofwisseling’). Het Platform omvat in totaal circa 18.500 m2 bruto vloeroppervlak.

Ambitieuze opgave
Met de ondertekening van de contracten tussen de ontwikkelaar, gemeente, provincie en aannemer een jaar geleden is het mogelijk gemaakt dat Het Platform en het bus-tramstation gelijktijdig gebouwd kunnen worden. Door de constructieve integratie wordt de helft minder staal en beton gebruikt, wat duurzamer is en bovendien voor minder bouwoverlast zorgt. Ook wordt de ruimtelijke kwaliteit op de perrons vergroot, doordat er minder en dunnere kolommen komen.

Victor Everhardt, wethouder Stationsgebied van de gemeente Utrecht: “Ik ben trots op wat de betrokken partijen hier hebben gerealiseerd. Het is een zeer ambitieuze en complexe opgave geweest om binnen een jaar klaar te zijn voor het slaan van de eerste paal. En het is ons gelukt. We zijn hier een gebied aan het ontwikkelen voor de toekomst met grote betekenis voor de stad en de bewoners. Het Platform past met haar groene daken en duurzame ontwerp in de gezonde verstedelijking van het centrum die we hier gaan realiseren.”

Ontwikkelcombinatie
ABC Planontwikkeling werkt samen met Westplan Investors NV, die zorgdraagt voor de projectfinanciering en veel ervaring heeft met mixed-use planconcepten in de VS. Architectenbureau is VenhoevenCS architecture+urbanism, dat concepten als MicroCity en Transit-Oriented Development internationaal toepast in onder meer Beijing en Parijs. Het gehele technische ontwikkelmanagement inclusief directievoering en toezicht wordt verzorgd door ABC Nova. Inmiddels is ook de eindbelegger Delta Lloyd betrokken bij deze ontwikkeling.

Marcel Loosen, partner in ABC, verantwoordelijk voor conceptontwikkeling: “Het is voor ons een voorrecht juist op de deze centrale en complexe locatie in Utrecht bovenop het drukste ov-knooppunt van Nederland, onze opvattingen over projectontwikkeling te mogen uitrollen. Deze opgave is zoveel meer dan bouwen.”

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BAM - Koninklijke BAM Groep nv