Arcadis heeft een oplossing bedacht om gladde sporen tegen te gaan

Foto: Ivo Ketelaar

De NS laat machinisten van treinen in de herfst vaak voorzichtig rijden omdat gladde sporen kunnen leiden tot een rood-sein-passage. Overwegen blijven daardoor langer dicht in dat alles leidt vaak tot flinke vertragingen. Met de inzet van big data denken wij risico’s te kunnen uitsluiten waardoor er veel minder plekken zijn waar de machinisten het rustig aan moeten doen.

Arcadis heeft een oplossing bedacht waarbij data-analyse leidt tot het in kaart brengen van plekken met een hoog risico op gladheid. Analytics komen onder meer van weer, vegetatie, richting van het spoor, aanzet- of remlocatie, treintype, etc. Dit levert realtime inzicht in risicolocaties en actuele meldingen voor de machinist, waardoor zij gerichter hun rijgedrag aan kunnen passen. Dit leidt tot fors minder vertragingen ter voorkoming van gladspoor en minder gladspoormeldingen zelf.

De oplossing van collega Maarten Zanen heeft de eerste prijs gewonnen op het Rail Invent. De jury bestond onder meer uit de managers Duurzaamheid van NS en ProRail. Wij gaan dit plan naar de volgende fase brengen in de ontwikkeling. Maarten Zanen legt uit:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ARCADIS Nederland BV