Toename aantal reizigers in tram, bus, metro in 2014

tram trambaan den haag station ns den haag cs

In 2014 reisden in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag 1,8% meer mensen met bus, tram en metro dan in 2013.

Metrolijn-E (RandstadRail) tussen Rotterdam en Den Haag blijft onverminderd populair. Deze draagt dan ook voor een groot deel bij aan de toename van het aantal metroreizigers. In totaal groeide het aantal metroreizigers in Rotterdam met 1,8 %. Ook bij bus (+ 0,7%) en tram (+ 3,2%) is een toename van het aantal reizigers gemeten. De Fast Ferry zag het aantal reizigers groeien met 5,4% en bij de Aqualiner was sprake van een spectaculaire groei van 16%. Deze groei werd enerzijds veroorzaakt door de groei in aantal de leerlingen van de Hogeschool Rotterdam, het Albeda College en het Zadkine die een vestiging op RDM/Heijplaat hebben. Anderzijds door de toename van het aantal recreanten die een combikaartje kopen voor de Aqualiner/waterbus en een attractie. Het aantal instappers bij Connexxion die het vervoer in Voorne-Putten / Rozenburg verzorgt, laat een lichte daling zien van -2,3%.

In regio Haaglanden groeide het aantal reizigers dat reisde met de HTM (RandstadRail en tram in Den Haag, Rijswijk Leidschendam-Voorburg Delft en Zoetermeer) met 3,3%. Dit ondanks werkzaamheden op en langs het tramspoor in grote delen van Den Haag. Het aantal mensen dat met de bus van HTMbuzz reisde nam in 2014 met 5% af. Voor het busvervoer in de regio Haaglanden is vervoerder Veolia concessiehouder. Het aantal instappers hier is gestegen met 2%.

De openbaar vervoerbedrijven in de metropoolregio Rotterdam Den Haag leveren elk jaar cijfers aan over o.a. het aantal instappers in de tram, de bus en de metro. Deze cijfers verwerkt de MRDH in een jaarlijkse OV-monitor Een openbaar vervoerconcessie is een exclusief recht om openbaar vervoer te mogen uitvoeren in een gebied. Vergelijkingen tussen vervoerders zijn lastig te maken omdat er verschil bestaat in de eisen die aan de concessies zijn gesteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Toename aantal reizigers in tram, bus, metro in 2014 | Infrasite

Toename aantal reizigers in tram, bus, metro in 2014

tram trambaan den haag station ns den haag cs

In 2014 reisden in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag 1,8% meer mensen met bus, tram en metro dan in 2013.

Metrolijn-E (RandstadRail) tussen Rotterdam en Den Haag blijft onverminderd populair. Deze draagt dan ook voor een groot deel bij aan de toename van het aantal metroreizigers. In totaal groeide het aantal metroreizigers in Rotterdam met 1,8 %. Ook bij bus (+ 0,7%) en tram (+ 3,2%) is een toename van het aantal reizigers gemeten. De Fast Ferry zag het aantal reizigers groeien met 5,4% en bij de Aqualiner was sprake van een spectaculaire groei van 16%. Deze groei werd enerzijds veroorzaakt door de groei in aantal de leerlingen van de Hogeschool Rotterdam, het Albeda College en het Zadkine die een vestiging op RDM/Heijplaat hebben. Anderzijds door de toename van het aantal recreanten die een combikaartje kopen voor de Aqualiner/waterbus en een attractie. Het aantal instappers bij Connexxion die het vervoer in Voorne-Putten / Rozenburg verzorgt, laat een lichte daling zien van -2,3%.

In regio Haaglanden groeide het aantal reizigers dat reisde met de HTM (RandstadRail en tram in Den Haag, Rijswijk Leidschendam-Voorburg Delft en Zoetermeer) met 3,3%. Dit ondanks werkzaamheden op en langs het tramspoor in grote delen van Den Haag. Het aantal mensen dat met de bus van HTMbuzz reisde nam in 2014 met 5% af. Voor het busvervoer in de regio Haaglanden is vervoerder Veolia concessiehouder. Het aantal instappers hier is gestegen met 2%.

De openbaar vervoerbedrijven in de metropoolregio Rotterdam Den Haag leveren elk jaar cijfers aan over o.a. het aantal instappers in de tram, de bus en de metro. Deze cijfers verwerkt de MRDH in een jaarlijkse OV-monitor Een openbaar vervoerconcessie is een exclusief recht om openbaar vervoer te mogen uitvoeren in een gebied. Vergelijkingen tussen vervoerders zijn lastig te maken omdat er verschil bestaat in de eisen die aan de concessies zijn gesteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Metropoolregio Rotterdam Den Haag