Aanbesteding Startstation Erasmuslijn afgerond

Dit is een gezamenlijk persbericht van de gemeente Den Haag, ProRail en BAM

De opdracht voor ontwerp en bouw van het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) is toegekend aan BAM. De HSE betreft de nieuwe halte bij het Centraal Station, die gedeeltelijk boven en gedeeltelijk naast het busplatform is gesitueerd. Het ontwerp van HSE is verzorgd door ZJA (Zwarts & Jansma Architecten) te Amsterdam. De bouw van HSE start in het najaar van 2014. In 2016 is de nieuwe halte klaar voor gebruik.

De gemeente Den Haag en ProRail werken in dit project samen met RET, HTM en Stadsgewest Haaglanden.

Den Haag Centraal is het start- en eindstation van de E-lijn (ook wel Erasmuslijn genoemd), de metrolijn die Rotterdam met Den Haag verbindt. Het is onderdeel van het grotere project Randstadrail. De metro’s stoppen op Den Haag Centraal nu nog op spoor 11 en 12, maar over twee jaar krijgt de metro een eigen station. Wanneer de nieuwe halte klaar is, worden de sporen 11 en 12 weer in gebruik genomen voor de treinen van NS.

De nieuwe halte wordt direct naast en half boven het busplatform gebouwd. De metrohalte komt op palen, tussen het busplatform en het Nationaal Archief, in de Anna van Buerenstraat. De metro’s stoppen straks net buiten de nieuwe stationshal, maar de kap van de halte loopt wel door tot in de hal. Reizigers kunnen daardoor altijd droog van de HSE naar het station.

De opdracht aan BAM omvat het (detail)ontwerp en realisatie van de onderbouw, bovenbouw en de overkapping van het aanlandstation. De werkzaamheden voor de onderbouw, inclusief ruwbouw perron en overkapping, hebben betrekking op de draagconstructie. Deze constructie bestaat uit kolommen met daarop stalen liggers. Tot de onderbouw behoort tevens de bouw van de architectonische kap en de perronvloeren (ook staalbouw). De werkzaamheden aan de bovenbouw omvatten onder meer spoorbouw, de aanleg van tractie- en energievoorzieningen, geluidsschermen en de inrichting van de perrons. Daarnaast is BAM verantwoordelijk voor de technische installaties en systemen ten behoeve van de aansturing van RandstadRail, liften en roltrap, vluchttrappen, verlichting en hekwerken.

Den Haag Centraal

Station Den Haag Centraal verandert in een modern en internationaal station. RandstadRail-Babylon is vernieuwd met een nieuw winkelcentrum en twee torens met appartementen en kantoren. Het Anna van Buerenplein is een levendig stadsplein met een gebouw voor Leiden University College en studentenwoningen en horeca. Op het station wordt nog volop gewerkt. Later dit jaar wordt het nieuwe station officieel geopend. Er komen ook twee nieuwe perrons voor de Erasmuslijn uit Rotterdam: het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BAM - Koninklijke BAM Groep nv

Aanbesteding Startstation Erasmuslijn afgerond | Infrasite

Aanbesteding Startstation Erasmuslijn afgerond

Dit is een gezamenlijk persbericht van de gemeente Den Haag, ProRail en BAM

De opdracht voor ontwerp en bouw van het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) is toegekend aan BAM. De HSE betreft de nieuwe halte bij het Centraal Station, die gedeeltelijk boven en gedeeltelijk naast het busplatform is gesitueerd. Het ontwerp van HSE is verzorgd door ZJA (Zwarts & Jansma Architecten) te Amsterdam. De bouw van HSE start in het najaar van 2014. In 2016 is de nieuwe halte klaar voor gebruik.

De gemeente Den Haag en ProRail werken in dit project samen met RET, HTM en Stadsgewest Haaglanden.

Den Haag Centraal is het start- en eindstation van de E-lijn (ook wel Erasmuslijn genoemd), de metrolijn die Rotterdam met Den Haag verbindt. Het is onderdeel van het grotere project Randstadrail. De metro’s stoppen op Den Haag Centraal nu nog op spoor 11 en 12, maar over twee jaar krijgt de metro een eigen station. Wanneer de nieuwe halte klaar is, worden de sporen 11 en 12 weer in gebruik genomen voor de treinen van NS.

De nieuwe halte wordt direct naast en half boven het busplatform gebouwd. De metrohalte komt op palen, tussen het busplatform en het Nationaal Archief, in de Anna van Buerenstraat. De metro’s stoppen straks net buiten de nieuwe stationshal, maar de kap van de halte loopt wel door tot in de hal. Reizigers kunnen daardoor altijd droog van de HSE naar het station.

De opdracht aan BAM omvat het (detail)ontwerp en realisatie van de onderbouw, bovenbouw en de overkapping van het aanlandstation. De werkzaamheden voor de onderbouw, inclusief ruwbouw perron en overkapping, hebben betrekking op de draagconstructie. Deze constructie bestaat uit kolommen met daarop stalen liggers. Tot de onderbouw behoort tevens de bouw van de architectonische kap en de perronvloeren (ook staalbouw). De werkzaamheden aan de bovenbouw omvatten onder meer spoorbouw, de aanleg van tractie- en energievoorzieningen, geluidsschermen en de inrichting van de perrons. Daarnaast is BAM verantwoordelijk voor de technische installaties en systemen ten behoeve van de aansturing van RandstadRail, liften en roltrap, vluchttrappen, verlichting en hekwerken.

Den Haag Centraal

Station Den Haag Centraal verandert in een modern en internationaal station. RandstadRail-Babylon is vernieuwd met een nieuw winkelcentrum en twee torens met appartementen en kantoren. Het Anna van Buerenplein is een levendig stadsplein met een gebouw voor Leiden University College en studentenwoningen en horeca. Op het station wordt nog volop gewerkt. Later dit jaar wordt het nieuwe station officieel geopend. Er komen ook twee nieuwe perrons voor de Erasmuslijn uit Rotterdam: het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BAM - Koninklijke BAM Groep nv