ProRail verbetert spoor met spectaculaire trein van 1,2 kilometer

Van zaterdag 15 tot en met zondag 23 oktober voert ProRail een ingrijpende spoorvernieuwing uit in Bodegraven. Voor de ondergrondverbetering zal een werktrein van 1,2 kilometer worden ingezet. Deze grootste trein van Europa is voor het eerst in Nederland aan het werk. Deze verbetering zorgt voor een stabiel spoor en comfortabel vervoer. Vanwege deze werkzaamheden rijden er negen dagen geen treinen maar bussen tussen Alphen aan den Rijn – Woerden – Bodegraven.

Deze werkzaamheden zijn een onderdeel van de totale spoorverbetering op het traject Alphen aan den Rijn – Woerden. Voor een goed resultaat worden zes veeonderdoorgangen weggehaald, drie wateronderdoorgangen op essentiële plekken teruggebouwd en nieuw spoor aangelegd.

Grootste spoormachine van Europa

ProRail past een duurzame en structurele oplossing toe om de zachte veengrond die kenmerkend is voor Bodegraven, te verstevigen. Bij de grondverbetering zet ProRail voor het eerst in Nederland de grootste spoormachine van Europa in. Deze Oostenrijkse spoormachine met een lengte van ruim een kilometer tilt het spoor op, graaft de grond af en stort een speciale laag grond terug die verzakking tegengaat. De grondverbetering vindt plaats over een afstand van 1000 meter.

Station en overweg Oud Bodegraafseweg afgesloten

Tegelijkertijd werkt ProRail op station Bodegraven. Het spoor en de wissels op het station en de overweg Oud Bodegraafseweg worden compleet vernieuwd. Het station én de overweg zijn daarom tijdens de herfstvakantie afgesloten. Al het verkeer wordt omgeleid. De werkzaamheden worden uitgevoerd in de herfstvakantie omdat er dan minder reizigers zijn.

Informatie voor bewoners

Op www.prorail.nl/bodegraven staat een plattegrond met de werkzaamheden. Wanneer mensen nog specifieke vragen hebben, kunnen ze gratis bellen met de afdeling Publiekscontacten van ProRail: 0800 – 77 67 245.

Gevolgen voor treinreizigers

Van 15 oktober tot en met 23 oktober rijden geen treinen maar NS-bussen op het traject Alphen aan den Rijn – Bodegraven – Woerden. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 15 tot 30 minuten. NS adviseert reizigers tussen Utrecht en Leiden om te reizen via Den Haag Centraal. Reizigers tussen Amersfoort en Leiden kunnen beter omreizen via Schiphol. Kijk voor een reisadvies op maat op www.ns.nl/leidenutrecht

Primeur voor Nederland

De duurzame methode voor ondergrondverbetering wordt in Duitsland en Oostenrijk al toegepast en is voor Nederland een primeur. Na Bodegraven gaat de machine direct weer op transport naar het buitenland. Belangstellenden waaronder bewoners kunnen de machine op vrijdag 21 oktober aan het werk zien. Houd hiervoor de website www.prorail.nl/bodegraven in de gaten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail verbetert spoor met spectaculaire trein van 1,2 kilometer | Infrasite

ProRail verbetert spoor met spectaculaire trein van 1,2 kilometer

Van zaterdag 15 tot en met zondag 23 oktober voert ProRail een ingrijpende spoorvernieuwing uit in Bodegraven. Voor de ondergrondverbetering zal een werktrein van 1,2 kilometer worden ingezet. Deze grootste trein van Europa is voor het eerst in Nederland aan het werk. Deze verbetering zorgt voor een stabiel spoor en comfortabel vervoer. Vanwege deze werkzaamheden rijden er negen dagen geen treinen maar bussen tussen Alphen aan den Rijn – Woerden – Bodegraven.

Deze werkzaamheden zijn een onderdeel van de totale spoorverbetering op het traject Alphen aan den Rijn – Woerden. Voor een goed resultaat worden zes veeonderdoorgangen weggehaald, drie wateronderdoorgangen op essentiële plekken teruggebouwd en nieuw spoor aangelegd.

Grootste spoormachine van Europa

ProRail past een duurzame en structurele oplossing toe om de zachte veengrond die kenmerkend is voor Bodegraven, te verstevigen. Bij de grondverbetering zet ProRail voor het eerst in Nederland de grootste spoormachine van Europa in. Deze Oostenrijkse spoormachine met een lengte van ruim een kilometer tilt het spoor op, graaft de grond af en stort een speciale laag grond terug die verzakking tegengaat. De grondverbetering vindt plaats over een afstand van 1000 meter.

Station en overweg Oud Bodegraafseweg afgesloten

Tegelijkertijd werkt ProRail op station Bodegraven. Het spoor en de wissels op het station en de overweg Oud Bodegraafseweg worden compleet vernieuwd. Het station én de overweg zijn daarom tijdens de herfstvakantie afgesloten. Al het verkeer wordt omgeleid. De werkzaamheden worden uitgevoerd in de herfstvakantie omdat er dan minder reizigers zijn.

Informatie voor bewoners

Op www.prorail.nl/bodegraven staat een plattegrond met de werkzaamheden. Wanneer mensen nog specifieke vragen hebben, kunnen ze gratis bellen met de afdeling Publiekscontacten van ProRail: 0800 – 77 67 245.

Gevolgen voor treinreizigers

Van 15 oktober tot en met 23 oktober rijden geen treinen maar NS-bussen op het traject Alphen aan den Rijn – Bodegraven – Woerden. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 15 tot 30 minuten. NS adviseert reizigers tussen Utrecht en Leiden om te reizen via Den Haag Centraal. Reizigers tussen Amersfoort en Leiden kunnen beter omreizen via Schiphol. Kijk voor een reisadvies op maat op www.ns.nl/leidenutrecht

Primeur voor Nederland

De duurzame methode voor ondergrondverbetering wordt in Duitsland en Oostenrijk al toegepast en is voor Nederland een primeur. Na Bodegraven gaat de machine direct weer op transport naar het buitenland. Belangstellenden waaronder bewoners kunnen de machine op vrijdag 21 oktober aan het werk zien. Houd hiervoor de website www.prorail.nl/bodegraven in de gaten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail