Drontermeertunnel mijlpaal in aanleg nieuw spoor Hanzelijn

Drontermeertunnel verbindt Overijssel en Flevoland

De bouwwerkzaamheden van de Hanzelijn hebben op woensdag 19 november 2008 een mijlpaal bereikt. De Commissaris van de Koningin van Overijssel, mr. G.J. Jansen, en de Commissaris van de Koningin van Flevoland, de heer L. Verbeek, hebben de oost- met de westoever van het Drontermeer met elkaar verbonden. Met hamers timmerden zij het laatste stukje van de tunnel open waardoor het ‘Oude Land’ en het ‘Nieuwe Land’ met elkaar werden verbonden. De tunnel onder het Drontermeer wordt de eerste spoortunnel in Noord Nederland en is onderdeel van de Hanzelijn: de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle.

Nu deze verbinding is gerealiseerd, kan de bouw van de tunnel worden vervolgd. In de tunnel komen twee sporen te liggen, ieder in een aparte tunnelbuis. De tunnel is 800 meter lang en ruim 13 meter breed. De bouwtijd is 36 maanden en de kosten bedragen 50 miljoen euro. Er is gekozen voor een tunnel om de natuur te sparen. Ook ondervindt de recreatievaart zo geen hinder van het treinverkeer. Op het diepste punt ligt het tunneldak ruim 4 meter onder het wateroppervlak. Bij de tunnel ligt een faunapassage van 25 meter breed zodat dieren in het Revebos van de ene kant naar de andere kant van het spoor kunnen komen. Ballast Nedam/GTI legt de tunnel aan in opdracht van ProRail.

17 spoortunnels in Nederland

De tunnel Drontermeer is de eerste spoortunnel in het noorden van het land en de tiende spoortunnel ‘onder water’. In totaal zijn er nu 17 spoortunnels in het land met een totale lengte van zestig kilometer. Sinds 2004 is de Betuweroute van vijf tunnels voorzien, de HSL-Zuid kent vier spoortunnels. De Velsertunnel onder het Noordzeekanaal was in 1957 de eerste spoortunnel in Nederland.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden dertig minuten. Het noorden en noordoosten van het land komen in reistijd een kwartier dichter bij de Randstad. Dronten en Kampen krijgen een nieuw station en station Lelystad wordt uitgebreid. Het tracé van de Hanzelijn is 50 kilometer en krijgt, behalve een tunnel onder het Drontermeer, een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle. De totale kosten voor de aanleg van de Hanzelijn bedragen één miljard euro.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Drontermeertunnel mijlpaal in aanleg nieuw spoor Hanzelijn | Infrasite

Drontermeertunnel mijlpaal in aanleg nieuw spoor Hanzelijn

Drontermeertunnel verbindt Overijssel en Flevoland

De bouwwerkzaamheden van de Hanzelijn hebben op woensdag 19 november 2008 een mijlpaal bereikt. De Commissaris van de Koningin van Overijssel, mr. G.J. Jansen, en de Commissaris van de Koningin van Flevoland, de heer L. Verbeek, hebben de oost- met de westoever van het Drontermeer met elkaar verbonden. Met hamers timmerden zij het laatste stukje van de tunnel open waardoor het ‘Oude Land’ en het ‘Nieuwe Land’ met elkaar werden verbonden. De tunnel onder het Drontermeer wordt de eerste spoortunnel in Noord Nederland en is onderdeel van de Hanzelijn: de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle.

Nu deze verbinding is gerealiseerd, kan de bouw van de tunnel worden vervolgd. In de tunnel komen twee sporen te liggen, ieder in een aparte tunnelbuis. De tunnel is 800 meter lang en ruim 13 meter breed. De bouwtijd is 36 maanden en de kosten bedragen 50 miljoen euro. Er is gekozen voor een tunnel om de natuur te sparen. Ook ondervindt de recreatievaart zo geen hinder van het treinverkeer. Op het diepste punt ligt het tunneldak ruim 4 meter onder het wateroppervlak. Bij de tunnel ligt een faunapassage van 25 meter breed zodat dieren in het Revebos van de ene kant naar de andere kant van het spoor kunnen komen. Ballast Nedam/GTI legt de tunnel aan in opdracht van ProRail.

17 spoortunnels in Nederland

De tunnel Drontermeer is de eerste spoortunnel in het noorden van het land en de tiende spoortunnel ‘onder water’. In totaal zijn er nu 17 spoortunnels in het land met een totale lengte van zestig kilometer. Sinds 2004 is de Betuweroute van vijf tunnels voorzien, de HSL-Zuid kent vier spoortunnels. De Velsertunnel onder het Noordzeekanaal was in 1957 de eerste spoortunnel in Nederland.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden dertig minuten. Het noorden en noordoosten van het land komen in reistijd een kwartier dichter bij de Randstad. Dronten en Kampen krijgen een nieuw station en station Lelystad wordt uitgebreid. Het tracé van de Hanzelijn is 50 kilometer en krijgt, behalve een tunnel onder het Drontermeer, een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle. De totale kosten voor de aanleg van de Hanzelijn bedragen één miljard euro.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail