Heijmans komt met geautomatiseerd vervoerssysteem ULTRA

HEIJMANS START SAMENWERKING MET BRITSE PARTNER

‘s-Hertogenbosch – Heijmans komt in de Benelux met een milieuvriendelijk en volledig geautomatiseerd vervoerssysteem op de markt. Het gaat om een stelsel van lasergestuurde, elektrische voertuigen. Het is een goedkoop, schoon en veilig alternatief voor onder meer bus, lightrail, tram of taxi. ULTRA is onder andere geschikt voor transport vanuit (parkeer)transferia, op luchthavens en op bedrijventerreinen met veel kantoren.

ULTRA staat voor Urban Light Transport. Het systeem levert vervoer op afroep: met één druk op de knop staat binnen drie seconden een voertuig klaar. Het kan een oplossing bieden voor mobiliteit- en verkeersproblemen in Nederland. ULTRA is als vervoersmiddel toe te passen als verbinding tussen parkeerlocaties en luchthavens, op bedrijfsterreinen en kantorenparken. Ook kan het systeem worden toegepast in binnenstedelijk gebied en als ontsluiting voor grote woonwijken. Congrescentra, grote evenemententerreinen en tentoonstellingscomplexen, grote winkelcentra, recreatieparken en outletcentra kunnen ook profiteren van dit vervoersysteem.

De divisie Infra van Heijmans heeft een samenwerkingsovereenkomst met het Britse ATS (Advanced Transport Systems) Ltd., de bouwer van de ULTRA-voertuigen. Heijmans ontwerpt en bouwt het hele systeem op maat; ATS levert de voertuigen. Heijmans richt zich met ULTRA op publieke en private sector. ULTRA is de afgelopen vijf jaar in Groot-Brittannië uitgebreid getest en goedgekeurd door de Britse autoriteit voor het vervoer van personen. Heijmans onderzoekt nu of het vervoerssysteem zich ook leent voor goederenvervoer, met name voor bevoorrading van binnensteden.

De inzet van ULTRA sluit aan bij de doelstellingen van het verdrag van Kyoto om de wereldwijde uitstoot van CO2 te beperken. De CO2 uitstoot is 50% lager dan bus en rail en 70% lager dan een auto. De aanleg is ook goedkoper: de kosten zijn zo’n zestig procent lager dan een lightrailnetwerk. De besturing en controle van de wagens gebeurt met lasertechnologie. De voertuigen rijden over een eigen vrije baan met een maximale snelheid van 40 km/u. In tegenstelling tot de meeste vormen van massatransport is ULTRA een individueel vervoersysteem. Op dit moment bouwt ATS de eerste ULTRA-baan op de Londense luchthaven Heathrow. Deze baan wordt in 2008 in gebruik genomen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Heijmans NV