Arcadis onderzoekt veiligheid Europese spoortunnels

Arnhem – Arcadis, de internationale advies en ingenieursonderneming, heeft in consortiumverband de opdracht gekregen verkennende studies uit te voeren voor de aanleg van een spoorverbinding tussen Frankrijk en Italië. Op dit traject tussen Lyon en Turijn worden twee tunnels door de Alpen aangelegd. Een van die twee tunnels zal een lengte van 53 kilometer krijgen en wordt daardoor samen met de nog te bouwen Gotthardtunnel een van de langste tunnels van Europa. De spoorlijn zal worden gebruikt voor zowel reizigersvervoer, inclusief hogesnelheidstreinen, als goederentreinen, waaronder ook het vervoer van vrachtwagens per trein. De onderzoeksfase wordt in mei 2005 afgerond. De totale opdrachtsom bedraagt € 2 miljoen. De overige consortiumpartners zijn Metropolitane Milanese (It), Scetauroute (Fr) en Semaly (Fr).

De werkzaamheden van Arcadis bestaan uit het inventariseren en bepalen van de mogelijke effecten van een ongeval met gevaarlijke stoffen in de tunnel. Het gaat hierbij om de potentiële ongevallen met brandbare of giftige gassen en vloeistoffen. Daarnaast inventariseert Arcadis of de tot nu toe geplande veiligheidsvoorzieningen in en rond de tunnels op het traject voldoende zijn om de gevolgen van mogelijke ongevallen zoveel mogelijk te reduceren. Hiertoe wordt uitgebreid overleg gevoerd met lokale hulpverleningsinstanties. Op basis van de studie wordt bekeken welke maatregelen genomen moeten worden om de risico’s van het goederentransport te reduceren en de veiligheid van reizigers te optimaliseren.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ARCADIS NV

Arcadis onderzoekt veiligheid Europese spoortunnels | Infrasite

Arcadis onderzoekt veiligheid Europese spoortunnels

Arnhem – Arcadis, de internationale advies en ingenieursonderneming, heeft in consortiumverband de opdracht gekregen verkennende studies uit te voeren voor de aanleg van een spoorverbinding tussen Frankrijk en Italië. Op dit traject tussen Lyon en Turijn worden twee tunnels door de Alpen aangelegd. Een van die twee tunnels zal een lengte van 53 kilometer krijgen en wordt daardoor samen met de nog te bouwen Gotthardtunnel een van de langste tunnels van Europa. De spoorlijn zal worden gebruikt voor zowel reizigersvervoer, inclusief hogesnelheidstreinen, als goederentreinen, waaronder ook het vervoer van vrachtwagens per trein. De onderzoeksfase wordt in mei 2005 afgerond. De totale opdrachtsom bedraagt € 2 miljoen. De overige consortiumpartners zijn Metropolitane Milanese (It), Scetauroute (Fr) en Semaly (Fr).

De werkzaamheden van Arcadis bestaan uit het inventariseren en bepalen van de mogelijke effecten van een ongeval met gevaarlijke stoffen in de tunnel. Het gaat hierbij om de potentiële ongevallen met brandbare of giftige gassen en vloeistoffen. Daarnaast inventariseert Arcadis of de tot nu toe geplande veiligheidsvoorzieningen in en rond de tunnels op het traject voldoende zijn om de gevolgen van mogelijke ongevallen zoveel mogelijk te reduceren. Hiertoe wordt uitgebreid overleg gevoerd met lokale hulpverleningsinstanties. Op basis van de studie wordt bekeken welke maatregelen genomen moeten worden om de risico’s van het goederentransport te reduceren en de veiligheid van reizigers te optimaliseren.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ARCADIS NV