Busconcessies in en om Rotterdam worden samengevoegd

eind 2011 neemt stadsregio besluit over de nieuwe concessiehouder

De twee concessies voor busbedrijven in en om Rotterdam worden eind december 2012 samengevoegd tot één. Dat gebeurt als onderdeel van de aanbesteding van die concessies. Het besluit hiertoe is genomen door het Dagelijks Bestuur van de stadsregio Rotterdam, die begonnen is met de voorbereidingen van de aanbesteding van deze busconcessies.

De RET heeft nu de busconcessie voor Rotterdam, Albrandswaard, Capelle, Schiedam en Vlaardingen, de voormalige stadsdienst. Qbuzz verzorgt de busdienst in Barendrecht, Krimpen, Lansingerland, Maassluis en Ridderkerk, dat is de voormalige streekbus om Rotterdam. Jaarlijks reizen veertig miljoen mensen met deze busdiensten.

Door het samenvoegen van de twee busconcessies wil de stadsregio bereiken dat er nog minder afstemmingsproblemen zijn en dat gebruik wordt gemaakt van schaalvoordelen in deze grote regio. Daarbij speelt een rol dat er de komende jaren minder geld beschikbaar is voor openbaar vervoer; de omvang van de rijksbezuinigingen is echter nog niet bekend.

Eind 2011 wil de stadsregio een besluit kunnen nemen over de nieuwe concessiehouder. De winnaar heeft dan een jaar, tot eind 2012, de tijd om zich voor te bereiden op de uitvoering. De nieuwe concessie krijgt een looptijd van zeven jaar. Het spoorbedrijf van de stadsregio Rotterdam (tram, metro, Randstadrail) hoeft volgens de huidige wetgeving pas in 2017 te worden aanbesteed.

Parkshuttle
De Parkshuttle, het onbemande transportsysteem tussen Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium, wordt nu uitgevoerd door Connexxion en zal voor het eerst worden aanbesteed. Omdat het een bijzonder systeem is, is onzeker of de aanbesteding zal slagen. Mocht dat niet het geval zijn, dan wordt Rivium bediend met een busdienst.

Hoekse Lijn
De spoorlijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland wordt eveneens gereden in opdracht van de stadsregio Rotterdam. De dienst wordt nu uitgevoerd door NS en wordt nu voor het eerst aanbesteed, in principe voor een periode van drie jaar. De Hoekse Lijn wordt de komende jaren, indien er voldoende geld beschikbaar is, omgebouwd tot metrolijn. Als dat nodig is voor een goede overgang naar metroverbinding, kan de concessie worden verlengd tot het moment dat de ombouw begint.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Stadsregio Rotterdam

Busconcessies in en om Rotterdam worden samengevoegd | Infrasite

Busconcessies in en om Rotterdam worden samengevoegd

eind 2011 neemt stadsregio besluit over de nieuwe concessiehouder

De twee concessies voor busbedrijven in en om Rotterdam worden eind december 2012 samengevoegd tot één. Dat gebeurt als onderdeel van de aanbesteding van die concessies. Het besluit hiertoe is genomen door het Dagelijks Bestuur van de stadsregio Rotterdam, die begonnen is met de voorbereidingen van de aanbesteding van deze busconcessies.

De RET heeft nu de busconcessie voor Rotterdam, Albrandswaard, Capelle, Schiedam en Vlaardingen, de voormalige stadsdienst. Qbuzz verzorgt de busdienst in Barendrecht, Krimpen, Lansingerland, Maassluis en Ridderkerk, dat is de voormalige streekbus om Rotterdam. Jaarlijks reizen veertig miljoen mensen met deze busdiensten.

Door het samenvoegen van de twee busconcessies wil de stadsregio bereiken dat er nog minder afstemmingsproblemen zijn en dat gebruik wordt gemaakt van schaalvoordelen in deze grote regio. Daarbij speelt een rol dat er de komende jaren minder geld beschikbaar is voor openbaar vervoer; de omvang van de rijksbezuinigingen is echter nog niet bekend.

Eind 2011 wil de stadsregio een besluit kunnen nemen over de nieuwe concessiehouder. De winnaar heeft dan een jaar, tot eind 2012, de tijd om zich voor te bereiden op de uitvoering. De nieuwe concessie krijgt een looptijd van zeven jaar. Het spoorbedrijf van de stadsregio Rotterdam (tram, metro, Randstadrail) hoeft volgens de huidige wetgeving pas in 2017 te worden aanbesteed.

Parkshuttle
De Parkshuttle, het onbemande transportsysteem tussen Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium, wordt nu uitgevoerd door Connexxion en zal voor het eerst worden aanbesteed. Omdat het een bijzonder systeem is, is onzeker of de aanbesteding zal slagen. Mocht dat niet het geval zijn, dan wordt Rivium bediend met een busdienst.

Hoekse Lijn
De spoorlijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland wordt eveneens gereden in opdracht van de stadsregio Rotterdam. De dienst wordt nu uitgevoerd door NS en wordt nu voor het eerst aanbesteed, in principe voor een periode van drie jaar. De Hoekse Lijn wordt de komende jaren, indien er voldoende geld beschikbaar is, omgebouwd tot metrolijn. Als dat nodig is voor een goede overgang naar metroverbinding, kan de concessie worden verlengd tot het moment dat de ombouw begint.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Stadsregio Rotterdam