Arriva, Veolia en Connexxion stappen uit Mobis

Arriva, Connexxion en Veolia kiezen voor de belangen van de reiziger en de belastingbetaler. Nu het kabinet heeft besloten marktwerking voor stadsvervoerders niet langer verplicht te stellen, stappen Arriva, Veolia en Connexxion uit Mobis, de branchevereniging voor stads- en streekvervoerders.

De vervoerders hebben dit besluit genomen omdat de belangentegenstelling tussen private en niet-private vervoerders te groot is geworden. Arriva, Veolia en Connexxion hebben zich sinds de invoering van de Wet Personenvervoer altijd sterk gemaakt voor marktwerking. Het is bewezen dat marktwerking leidt tot kwaliteitsverbetering en grotere klanttevredenheid in het openbaar vervoer, kostenverlaging, efficiencyverbetering en reizigersgroei. De stadsvervoerders daarentegen hebben zich altijd tegen marktwerking verzet.

Door deze onderlinge verdeeldheid heeft Mobis nooit een krachtige rol kunnen spelen als belangenbehartiger namens alle vervoerders. Arriva, Connexxion en Veolia gaan hun belangen nu op een andere wijze laten vertegenwoordigen. Daarnaast zijn zij lid van het EPTO, de Europese branchevereniging voor private personenvervoerders.

De kamer zal in een Algemeen Overleg nog nader spreken over de marktwerking in het Openbaar Vervoer en de gevolgen die het besluit van het kabinet zal hebben voor het stadsvervoer en het totale openbaar vervoer.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Keuzevrijheid stadsregio’s aanbesteding stadsvervoer

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Connexxion Holding N.V.