Pier Scheveningen. Foto: iStock / Foto Lupa

Pier Scheveningen in zeer slechte staat, sluiting dreigt

Grote delen van de Pier van Scheveningen zijn zeer slecht aan toe. Het bouwwerk is nu nog constructief veilig, maar er moet wel snel vervanging of reparatie plaatsvinden. Dat meldt de gemeente Den Haag op basis van bouwkundig onderzoek.

Op dit moment is de Pier dus nog wel “constructief veilig”, benadrukt het Haagse stadsbestuur, maar hij heeft “zijn levensduur bereikt”. Betonnen onderdelen van de Pier zijn “in zeer slechte staat”. Dat geldt bijvoorbeeld voor de ingang en de eerste 72 meter. Ook de vloeren zijn flink aangetast, blijkt uit het onderzoek door Royal HaskoningDHV en Ridoh Bouwkosten en Bouwadvies.

Zo min mogelijk investeren

Volgens het onderzoek is een bedrag van ongeveer 40 miljoen euro nodig “om de Pier in huidige vorm weer vijftig jaar mee te laten gaan”. De Pier is eigendom van Kondor Wessels Vastgoed. Dat wil een volledig nieuwe en grotere Pier met meer attracties. Volgens de gemeente wil het bedrijf daarom “zo min mogelijk investeringen doen in de huidige Pier” en zijn de renovatiekosten “gezien het verlieslatende verdienmodel geen optie”.

Bouwval

Scheveningen kreeg in 1901 voor het eerst een pier. Het was een houten constructie direct achter het Kurhaus. Die werd in 1943 gesloopt door de Duitse bezetters. In 1961 opende prins Bernhard de huidige Pier, die 100 meter verder naar het noorden ligt.

De 300 meter lange Pier was decennialang een bekende attractie. Het Van der Valkconcern nam het bouwwerk in 1991 over voor een symbolisch bedrag van 1 gulden. In 2011 brak er brand uit op de Pier en een jaar later liet Van der Valk de Pier failliet verklaren. Door achterstallig onderhoud was de constructie toen al een bouwval. Bezoekers mochten er niet op komen. Kondor Wessels kocht de Pier in 2014. Het bouwwerk werd opgeknapt en opnieuw ingericht, met onder meer een hotel en een reuzenrad. Een deel werd gesloopt. Sinds 2015 is de wandelpier weer in gebruik.

Bron: ANP

Lees ook: Den Haag steekt 170 miljoen euro in bruggen en kademuren

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.