Eindhoven kiest voor tegels in plaats van asfalt bij fietspaden

fietspaden Eindhoven
Eindhoven kiest waar dat kan voor fietspaden van tegels in plaats van asfalt. Shutterstock/Svetlana K Tarakanova

De wegen in Eindhoven verkeren niet allemaal in dezelfde staat. Hoewel de gemeente steeds meer geld investeert in onderhoud, blijven er uitdagingen bestaan. Vooral voetpaden en straten in oudere wijken vragen om extra aandacht. Eindhoven werkt met vier kwaliteitsniveaus, waarbij 10 procent van de infra in de laagste categorie valt.

Alhoewel 10 procent van alle infra – dus wegen, fietspaden, voetpaden, et cetera – in de laagste kwaliteitsniveau valt, is de Eindhovenaar best tevreden. Althans, dat stelt het Eindhovens Dagblad. Tegenover die 10 procent staat wel dat 79,1 procent van de Eindhovense wegen in de hoogste en dus best onderhouden categorie valt en nog eens 9,6 procent in de categorie daaronder. Toch maakt de politiek zich zorgen, want klimaatverandering, prijsstijgingen en een grotere druk op de openbare ruimte maken het onderhoud steeds complexer.

Met name de oudere wijken vragen om aandacht. Deze wijken, gebouwd in de jaren zestig en zeventig vertonen steeds meer slijtage, ondanks goed onderhoud. Dit komt doordat veel van deze wijken rond dezelfde tijd zijn gebouwd en nu gelijktijdig aan renovatie toe zijn.

Eindhoven heeft daarom een plan ontwikkeld. De komende jaren wil de gemeente zich vooral richten op het onderhoud van woonstraten. Ook voetpaden krijgen extra aandacht. Eerder is al geconstateerd dat deze achterstand hebben opgelopen. Wethouder Rik Thijs tegen het ED: “Met dit plan gaan we ruim 40 miljoen euro investeren in de openbare ruimte. Het gaat voor een groot deel ook om trottoirs, fietspaden en vergroening.”

De gemeente heeft daarbij besloten om minder te investeren in het vervangen van tegelfietspaden door asfaltfietspaden. Dit blijkt in de praktijk duurder te zijn dan gedacht. Alleen als een tegelfietspad onveilig is, wordt er overgegaan tot vervanging door asfalt.

Het onderhoud van de Eindhovense wegen is een complex vraagstuk waarvoor de gemeente de komende jaren voor grote uitdagingen staat. Hoewel er al veel is verbeterd, is er nog steeds werk aan de winkel. Door prioriteiten te stellen en slimme keuzes te maken, hoopt de gemeente de kwaliteit van de openbare ruimte verder te verbeteren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.

Eindhoven kiest voor tegels in plaats van asfalt bij fietspaden | Infrasite

Eindhoven kiest voor tegels in plaats van asfalt bij fietspaden

fietspaden Eindhoven
Eindhoven kiest waar dat kan voor fietspaden van tegels in plaats van asfalt. Shutterstock/Svetlana K Tarakanova

De wegen in Eindhoven verkeren niet allemaal in dezelfde staat. Hoewel de gemeente steeds meer geld investeert in onderhoud, blijven er uitdagingen bestaan. Vooral voetpaden en straten in oudere wijken vragen om extra aandacht. Eindhoven werkt met vier kwaliteitsniveaus, waarbij 10 procent van de infra in de laagste categorie valt.

Alhoewel 10 procent van alle infra – dus wegen, fietspaden, voetpaden, et cetera – in de laagste kwaliteitsniveau valt, is de Eindhovenaar best tevreden. Althans, dat stelt het Eindhovens Dagblad. Tegenover die 10 procent staat wel dat 79,1 procent van de Eindhovense wegen in de hoogste en dus best onderhouden categorie valt en nog eens 9,6 procent in de categorie daaronder. Toch maakt de politiek zich zorgen, want klimaatverandering, prijsstijgingen en een grotere druk op de openbare ruimte maken het onderhoud steeds complexer.

Met name de oudere wijken vragen om aandacht. Deze wijken, gebouwd in de jaren zestig en zeventig vertonen steeds meer slijtage, ondanks goed onderhoud. Dit komt doordat veel van deze wijken rond dezelfde tijd zijn gebouwd en nu gelijktijdig aan renovatie toe zijn.

Eindhoven heeft daarom een plan ontwikkeld. De komende jaren wil de gemeente zich vooral richten op het onderhoud van woonstraten. Ook voetpaden krijgen extra aandacht. Eerder is al geconstateerd dat deze achterstand hebben opgelopen. Wethouder Rik Thijs tegen het ED: “Met dit plan gaan we ruim 40 miljoen euro investeren in de openbare ruimte. Het gaat voor een groot deel ook om trottoirs, fietspaden en vergroening.”

De gemeente heeft daarbij besloten om minder te investeren in het vervangen van tegelfietspaden door asfaltfietspaden. Dit blijkt in de praktijk duurder te zijn dan gedacht. Alleen als een tegelfietspad onveilig is, wordt er overgegaan tot vervanging door asfalt.

Het onderhoud van de Eindhovense wegen is een complex vraagstuk waarvoor de gemeente de komende jaren voor grote uitdagingen staat. Hoewel er al veel is verbeterd, is er nog steeds werk aan de winkel. Door prioriteiten te stellen en slimme keuzes te maken, hoopt de gemeente de kwaliteit van de openbare ruimte verder te verbeteren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.