Unieke rioolreparatie uitgevoerd

In het riool van de gemeente Heusden heeft Omni Relining – onderdeel van VolkerWessels bedrijf M.J. Oomen Leidingtechniek B.V. – met succes de grootse glasvezelkous reparatie van Nederland uitgevoerd. Het gaat om een zo gehete ‘relining’. Hierbij wordt in het riool een enorme harskous opgeblazen die volledig de binnenzijde van de riolering bedekt. Het is voor het eerst in Nederland dat zo’n grote harskous (ei-buis 1000/15000mm) is aangebracht.

De kous wordt met een lier van beginput tot eindput het riool ingetrokken. Hierna wordt deze met lucht stapsgewijs opgeblazen, zodat die zich in het profiel van de bestaande buis zet. Om de kous uit te harden wordt een UV-lichttrein gebruikt. Deze trein wordt door de kous getrokken. Doordat de kous met kunsthars voorzien van UV-receptoren is geïmpregneerd, komt het uithardingsproces op gang.

Tijdens het uitharden van de kous wordt de tempratuur, luchtdruk en treksnelheid gemeten. Bovengronds monitoren de operators deze gegevens.

De gemeente Heusden heeft zo’n 217 kilometer riool onder de grond liggen. Een flink deel daarvan, 22 kilometer, wordt nu gerenoveerd. Om het werk uit te voeren is gekozen voor Omni Relining. Omni Relining is specialist op het gebied van innovatieve renovatietechnieken voor het riool. De glasvezelkous die nu wordt aangebracht is daar een goed voorbeeld van. Hiermee wordt veel tijd en geld bespaard ten opzichte van traditionele rioolvervanging.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VolkerWessels

Unieke rioolreparatie uitgevoerd | Infrasite

Unieke rioolreparatie uitgevoerd

In het riool van de gemeente Heusden heeft Omni Relining – onderdeel van VolkerWessels bedrijf M.J. Oomen Leidingtechniek B.V. – met succes de grootse glasvezelkous reparatie van Nederland uitgevoerd. Het gaat om een zo gehete ‘relining’. Hierbij wordt in het riool een enorme harskous opgeblazen die volledig de binnenzijde van de riolering bedekt. Het is voor het eerst in Nederland dat zo’n grote harskous (ei-buis 1000/15000mm) is aangebracht.

De kous wordt met een lier van beginput tot eindput het riool ingetrokken. Hierna wordt deze met lucht stapsgewijs opgeblazen, zodat die zich in het profiel van de bestaande buis zet. Om de kous uit te harden wordt een UV-lichttrein gebruikt. Deze trein wordt door de kous getrokken. Doordat de kous met kunsthars voorzien van UV-receptoren is geïmpregneerd, komt het uithardingsproces op gang.

Tijdens het uitharden van de kous wordt de tempratuur, luchtdruk en treksnelheid gemeten. Bovengronds monitoren de operators deze gegevens.

De gemeente Heusden heeft zo’n 217 kilometer riool onder de grond liggen. Een flink deel daarvan, 22 kilometer, wordt nu gerenoveerd. Om het werk uit te voeren is gekozen voor Omni Relining. Omni Relining is specialist op het gebied van innovatieve renovatietechnieken voor het riool. De glasvezelkous die nu wordt aangebracht is daar een goed voorbeeld van. Hiermee wordt veel tijd en geld bespaard ten opzichte van traditionele rioolvervanging.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VolkerWessels