Slimme kolk. Foto: Ries van Wendel de Joode / Havenbedrijf Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam wil beter onderhoud met slimme straatkolken

Leidingproducent Wavin en infra-aannemer Van Gelder gaan in de Rotterdamse haven een pilot uitvoeren met datagedreven straatkolken. Zestien kolken, gemaakt van gerecycled materiaal, worden voorzien van sensoren die inzicht moeten geven in de hoeveel ruimte in de kolk. Met die wetenschap kan het Havenbedrijf het onderhoud efficiënter regelen.

Havenbedrijf Rotterdam was op zoek naar een oplossing om beter te weten wanneer de 13.000 kolken in het havengebied vol zitten met zand, slib of bladafval. Nu worden de kolken standaard eens per jaar gereinigd, terwijl dat niet altijd nodig is. Door tijdens een proef zestien kolken uit te rusten met sensoren kan het Havenbedrijf precies zien wanneer een schoonmaakbeurt echt nodig is. Mogelijk gaat dat leiden tot een nieuwe aanpak: alleen onderhoud en reiniging als er een directe noodzaak is.

Meer digitalisering in de haven

De pilot gaat een jaar duren, zo hebben Wavin, Van Gelder en Havenbedrijf Rotterdam afgesproken. In die periode wordt gekeken of het gebruik van de nieuwe datastraatkolken technisch en economisch haalbaar is.

Volgens Monique Domsdorf, hoofd Asset Management bij het Havenbedrijf, past de proef binnen het beleid om door digitalisering de haven efficiënter te maken. “Dat geldt niet alleen voor het toelatingsbeleid van de scheepvaart, autonoom varen of voor het aanleveren van ladinggegevens, maar het past ook in ons streven naar datagedreven onderhoud. Zo zijn ook afvalcontainers in het havengebied voorzien van sensoren.”

Auteur: Redactie Infrasite