BAM Adapt Wegen
Interview

Artificial Intelligence helpt BAM bij efficiënter wegonderhoud

Foto: persbericht BAM

Met een datagedreven methode wil BAM Infra Nederland het beheren en onderhouden van wegen een stuk efficiënter maken. Het plannen ervan moet met behulp van Artficial Intelligence (AI) makkelijker worden. BAM geeft aan dat de technologie een “enorme tijdsbesparing” zal opleveren van in het meest ideale geval tot wel 90 procent.

De methode met de naam ADAPT Wegen zal volgens het infrabedrijf helpen “om snel, efficiënt en nauwkeurig inzicht te krijgen in de staat van de weg en het wegmeubilair.” De tool combineert data, technologie en domeinkennis. Een auto met lidar-scanner en camera verzamelt alle data over de weg en wat zich eromheen bevindt.

Die opnames worden met AI geanalyseerd tot een overzicht van alle assets met hun fysieke en visuele staat. Dat maakt veel efficiënter en nauwkeuriger dan met menselijke waarneming duidelijk wat er met het asfalt, geleiderails, verkeersborden en meer aan de hand is. Dat moet ineens duidelijk maken of en waar onderhoud nodig is.

Appel met een Ferrari vergelijken

Dat levert volgens dus een enorme tijdsbeparing op. Maar die zal per areaal verschillen. Bert Ooms van BAM Infra Nederland legt uit dat ADAPT Wegen het bedrijf efficiënter zal laten werken en dat het zal helpen om de domeinexpertise gericht in te zetten op afwijkingen.

Het artikel gaat verder onder de foto

BAM Adapt Wegen

“Uitdaging hierin is wel dat je een appel (traditioneel werk) met een Ferrari (ADAPT Wegen) gaat vergelijken. De daadwerkelijke tijdsbesparing ten opzichte van traditioneel werk kan daardoor bij een areaal dat op goed op orde is wel 90 procent zijn. Daarentegen zullen bij een areaal met veel afwijkingen nog de nodige uitdagingen en vertaalslagen of onderlinge afstemmingen nodig zijn.”

Schiphol en Zuid-Holland

Zo’n systeem is natuurlijk ontwikkeld om in te zetten. In sommige projecten gebeurt dat sowieso, legt Ooms uit. “Enkele voorbeelden hiervan zijn Schiphol en het gebiedscontract bij de Provincie Zuid-Holland. Daarnaast stellen we onze diensten ook beschikbaar voor nieuwe klanten.”

Dat er nu een grote technologische stap wordt gezet, wil echter niet zeggen dat de menselijke maat uit het oog wordt verloren. “We blijven leunen op onze hoogwaardige-domeinkennishouders en voorzien deze van de juiste inzichten met de inzet van data-analisten, data engineers, overige specialisten, technologie en data. Oftewel: traditionele opleidingen zijn het belangrijkst, en uiteraard moeten onze mensen wel de passie hebben om met de data en technologie aan de slag te gaan.”

Lees ook ons recente interview met BAM Infra Nederland: ‘We verduurzamen vaak ongevraagd’

Auteur: Vincent Krabbendam

Artificial Intelligence helpt BAM bij efficiënter wegonderhoud | Infrasite
BAM Adapt Wegen
Interview

Artificial Intelligence helpt BAM bij efficiënter wegonderhoud

Foto: persbericht BAM

Met een datagedreven methode wil BAM Infra Nederland het beheren en onderhouden van wegen een stuk efficiënter maken. Het plannen ervan moet met behulp van Artficial Intelligence (AI) makkelijker worden. BAM geeft aan dat de technologie een “enorme tijdsbesparing” zal opleveren van in het meest ideale geval tot wel 90 procent.

De methode met de naam ADAPT Wegen zal volgens het infrabedrijf helpen “om snel, efficiënt en nauwkeurig inzicht te krijgen in de staat van de weg en het wegmeubilair.” De tool combineert data, technologie en domeinkennis. Een auto met lidar-scanner en camera verzamelt alle data over de weg en wat zich eromheen bevindt.

Die opnames worden met AI geanalyseerd tot een overzicht van alle assets met hun fysieke en visuele staat. Dat maakt veel efficiënter en nauwkeuriger dan met menselijke waarneming duidelijk wat er met het asfalt, geleiderails, verkeersborden en meer aan de hand is. Dat moet ineens duidelijk maken of en waar onderhoud nodig is.

Appel met een Ferrari vergelijken

Dat levert volgens dus een enorme tijdsbeparing op. Maar die zal per areaal verschillen. Bert Ooms van BAM Infra Nederland legt uit dat ADAPT Wegen het bedrijf efficiënter zal laten werken en dat het zal helpen om de domeinexpertise gericht in te zetten op afwijkingen.

Het artikel gaat verder onder de foto

BAM Adapt Wegen

“Uitdaging hierin is wel dat je een appel (traditioneel werk) met een Ferrari (ADAPT Wegen) gaat vergelijken. De daadwerkelijke tijdsbesparing ten opzichte van traditioneel werk kan daardoor bij een areaal dat op goed op orde is wel 90 procent zijn. Daarentegen zullen bij een areaal met veel afwijkingen nog de nodige uitdagingen en vertaalslagen of onderlinge afstemmingen nodig zijn.”

Schiphol en Zuid-Holland

Zo’n systeem is natuurlijk ontwikkeld om in te zetten. In sommige projecten gebeurt dat sowieso, legt Ooms uit. “Enkele voorbeelden hiervan zijn Schiphol en het gebiedscontract bij de Provincie Zuid-Holland. Daarnaast stellen we onze diensten ook beschikbaar voor nieuwe klanten.”

Dat er nu een grote technologische stap wordt gezet, wil echter niet zeggen dat de menselijke maat uit het oog wordt verloren. “We blijven leunen op onze hoogwaardige-domeinkennishouders en voorzien deze van de juiste inzichten met de inzet van data-analisten, data engineers, overige specialisten, technologie en data. Oftewel: traditionele opleidingen zijn het belangrijkst, en uiteraard moeten onze mensen wel de passie hebben om met de data en technologie aan de slag te gaan.”

Lees ook ons recente interview met BAM Infra Nederland: ‘We verduurzamen vaak ongevraagd’

Auteur: Vincent Krabbendam