Noord/Zuidlijn Amsterdam CS

Vooral Metropoolregio’s doen beroep op Groeifonds voor nieuwe infra

Foto: Inge Jacobs

Zes infrastructuurprojecten blijven kans maken op een miljardenbijdrage uit het Nationaal Groeifonds. Na een toetsing hebben de betrokken ministers een overzicht van de investeringsvoorstellen naar de Tweede Kamer gestuurd. Op infragebied hebben ze vooral betrekking op de aanleg van nieuwe vervoersverbindingen in de Randstad.

Afgelopen najaar lanceerde het kabinet het Nationaal Groeifonds, met als doel om de economie aan te jagen met publieke investeringen. Hiervoor wordt de komende vijf jaar 20 miljard euro uitgetrokken. Het fonds heeft drie speerpunten: fysieke infrastructuur (weg-, water- en spoor- vliegverbindingen, maar ook energie-infrastructuur, waterinfrastructuur en digitale verbindingen), kennisontwikkeling en onderzoek, ontwikkeling en innovatie.

Aanvragen op het gebied van infra

Op het gebied van infrastructuur liggen er zes voorstellen ter beoordeling.

  • De aanleg van hoogwaardige OV-verbindingen voor HOV-bus, tram en lightrail in de regio’s Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer, een aanpassing aan het hoofdspoor Den Haag – Rotterdam – Dordrecht en de bouw van nieuwe stations.
  • Verbeteren van de bereikbaarheid van en binnen de Metropoolregio Amsterdam. Het voorstel is om daarvoor de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de metroring Isolatorweg naar Amsterdam Centraal. Eind vorig jaar maakte een landelijke alliantie van zeven partijen bekend om bereid te zijn zelf 1 miljard euro bij te leggen om de kans op honorering vanuit het Nationaal Groeifonds te vergroten.
  • De aanleg van twee lightrailverbindingen in de Metropoolregio Utrecht.
  • De aanleg van twee buisleidingen voor de grondstoffen propeen en lpg van Rotterdam naar Chemelot in Limburg. De leidingen moeten een veiliger alternatief gaan vormen voor het huidige vervoer per spoor.
  • Opzetten van innovatief, zero emissie en zelfrijdend vervoer in de Brainport-regio rondom Eindhoven. Hiervoor moet een vrijliggende baan aangelegd worden.
  • Structureel verbeteren van de bevaarbaarheid van de grote rivieren en ze klimaatbestendig maken. Dat moet onder meer gebeuren door: aanleggen van langsdammen in de Waal, waar nodig fixeren en suppleren van de bodem in de Waal en uitbreiden van de sluiscapaciteit bij Grave en Weurt.

Beoordeling

Een beoordelingscommissie gaat zich de komende drie maanden buigen over alle voorstellen op het gebied van infrastructuur en ook die voor de twee andere pijlers van het Nationaal Groeifonds. Daarna volgt het besluit welke projecten gehonoreerd worden. Het kabinet laat dat in het tweede kwartaal van dit jaar weten aan de Tweede Kamer. Ook moet dan duidelijk worden welk prijskaartje er hangt aan de voorstellen.

De ministers Wiebes en Hoekstra waarschuwen alvast dat niet alle voorstellen (veertien voor de drie pijlers samen) een bijdrage kunnen krijgen omdat ze in totaal zo’n 25,5 miljard euro bedragen. Dat is ruimschoots meer dan de 20 miljard euro die het kabinet heeft uitgetrokken voor het Groeifonds.

Lees ook

Infrastructuur een van de pijlers van nieuw Groeifonds

Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Infrasite

Vooral Metropoolregio’s doen beroep op Groeifonds voor nieuwe infra | Infrasite
Noord/Zuidlijn Amsterdam CS

Vooral Metropoolregio’s doen beroep op Groeifonds voor nieuwe infra

Foto: Inge Jacobs

Zes infrastructuurprojecten blijven kans maken op een miljardenbijdrage uit het Nationaal Groeifonds. Na een toetsing hebben de betrokken ministers een overzicht van de investeringsvoorstellen naar de Tweede Kamer gestuurd. Op infragebied hebben ze vooral betrekking op de aanleg van nieuwe vervoersverbindingen in de Randstad.

Afgelopen najaar lanceerde het kabinet het Nationaal Groeifonds, met als doel om de economie aan te jagen met publieke investeringen. Hiervoor wordt de komende vijf jaar 20 miljard euro uitgetrokken. Het fonds heeft drie speerpunten: fysieke infrastructuur (weg-, water- en spoor- vliegverbindingen, maar ook energie-infrastructuur, waterinfrastructuur en digitale verbindingen), kennisontwikkeling en onderzoek, ontwikkeling en innovatie.

Aanvragen op het gebied van infra

Op het gebied van infrastructuur liggen er zes voorstellen ter beoordeling.

  • De aanleg van hoogwaardige OV-verbindingen voor HOV-bus, tram en lightrail in de regio’s Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer, een aanpassing aan het hoofdspoor Den Haag – Rotterdam – Dordrecht en de bouw van nieuwe stations.
  • Verbeteren van de bereikbaarheid van en binnen de Metropoolregio Amsterdam. Het voorstel is om daarvoor de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de metroring Isolatorweg naar Amsterdam Centraal. Eind vorig jaar maakte een landelijke alliantie van zeven partijen bekend om bereid te zijn zelf 1 miljard euro bij te leggen om de kans op honorering vanuit het Nationaal Groeifonds te vergroten.
  • De aanleg van twee lightrailverbindingen in de Metropoolregio Utrecht.
  • De aanleg van twee buisleidingen voor de grondstoffen propeen en lpg van Rotterdam naar Chemelot in Limburg. De leidingen moeten een veiliger alternatief gaan vormen voor het huidige vervoer per spoor.
  • Opzetten van innovatief, zero emissie en zelfrijdend vervoer in de Brainport-regio rondom Eindhoven. Hiervoor moet een vrijliggende baan aangelegd worden.
  • Structureel verbeteren van de bevaarbaarheid van de grote rivieren en ze klimaatbestendig maken. Dat moet onder meer gebeuren door: aanleggen van langsdammen in de Waal, waar nodig fixeren en suppleren van de bodem in de Waal en uitbreiden van de sluiscapaciteit bij Grave en Weurt.

Beoordeling

Een beoordelingscommissie gaat zich de komende drie maanden buigen over alle voorstellen op het gebied van infrastructuur en ook die voor de twee andere pijlers van het Nationaal Groeifonds. Daarna volgt het besluit welke projecten gehonoreerd worden. Het kabinet laat dat in het tweede kwartaal van dit jaar weten aan de Tweede Kamer. Ook moet dan duidelijk worden welk prijskaartje er hangt aan de voorstellen.

De ministers Wiebes en Hoekstra waarschuwen alvast dat niet alle voorstellen (veertien voor de drie pijlers samen) een bijdrage kunnen krijgen omdat ze in totaal zo’n 25,5 miljard euro bedragen. Dat is ruimschoots meer dan de 20 miljard euro die het kabinet heeft uitgetrokken voor het Groeifonds.

Lees ook

Infrastructuur een van de pijlers van nieuw Groeifonds

Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Infrasite