Beveiliging brug tegen ‘overgewicht’

Den Haag РDe provincie Zuid-Holland heeft een verkeersregelsysteem ontwikkeld wat moet voorkomen dat vrachtwagens elkaar op de brug in Ouderkerk passeren. Hiermee wordt voorkomen dat er teveel gewicht in ̩̩n keer over de brug gaat. De brug verkeert in slechte staat zodat de maatregel noodzakelijk is. Afsluiten is geen optie omdat er geen alternatief is in de omgeving. Een nieuwe brug is in voorbereiding, maar het kan nog wel enkele jaren duren voordat met de bouw kan worden begonnen. Met de maatregel wil Zuid-Holland de transportsector tegemoet komen.

De brug in de Middenweg (N475), de weg tussen Ouderkerk aan den IJssel en de N210, verkeert in slechte staat. Dit werd geconstateerd tijdens een inspectie door de provincie Zuid-Holland. Inmiddels zijn er werkzaamheden uitgevoerd om de brug te versterken. Het gelijktijdig passeren van vrachtwagens op de brug levert echter een te grote belasting op voor de brug. De brug zou eigenlijk moeten worden afgesloten voor zwaar vrachtverkeer maar dit levert grote problemen op voor de omliggende bedrijven. Het vrachtverkeer van en naar deze bedrijven zou dan moeten omrijden over gemeentelijke en waterschapswegen die hier niet voor bedoeld zijn. Ingenieurs van de provincie hebben een systeem ontworpen wat signaleert wanneer een vrachtwagen de brug wil oprijden.

Detectielussen
Op de toeleidende wegen zijn detectielussen in het wegdek aangebracht die detecteren of een vrachtwagen de brug wil oprijden. De verkeerslichten aan de overzijde van de brug worden dan op rood gezet zodat de vrachtwagen op de brug geen tegenliggers ontmoet. Zodoende kan de chauffeur in het midden rijden waardoor de brug gelijkmatiger belast wordt. Als de vrachtauto de brug gepasseerd is doven de verkeerslichten en kan het overige verkeer de brug weer oprijden. Vrachtauto’s mogen elkaar op de brug in principe niet passeren. Achter elkaar rijden mag wel, dit levert geen problemen op.

Uniek
Het op deze wijze beveiligen van een brug is uniek in Nederland. Het vrachtverkeer kan zodoende gebruik blijven maken van de brug. Het verkeersregelsysteem is geleverd door Vialis Verkeer & Mobiliteit. Vialis verzorgt ook het onderhoud. De brugbeveiliging is 25 februari 2004 operationeel en blijft in bedrijf tot de aanleg van een naastgelegen nieuwe en sterkere brug is voltooid.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland

Beveiliging brug tegen ‘overgewicht’ | Infrasite

Beveiliging brug tegen ‘overgewicht’

Den Haag РDe provincie Zuid-Holland heeft een verkeersregelsysteem ontwikkeld wat moet voorkomen dat vrachtwagens elkaar op de brug in Ouderkerk passeren. Hiermee wordt voorkomen dat er teveel gewicht in ̩̩n keer over de brug gaat. De brug verkeert in slechte staat zodat de maatregel noodzakelijk is. Afsluiten is geen optie omdat er geen alternatief is in de omgeving. Een nieuwe brug is in voorbereiding, maar het kan nog wel enkele jaren duren voordat met de bouw kan worden begonnen. Met de maatregel wil Zuid-Holland de transportsector tegemoet komen.

De brug in de Middenweg (N475), de weg tussen Ouderkerk aan den IJssel en de N210, verkeert in slechte staat. Dit werd geconstateerd tijdens een inspectie door de provincie Zuid-Holland. Inmiddels zijn er werkzaamheden uitgevoerd om de brug te versterken. Het gelijktijdig passeren van vrachtwagens op de brug levert echter een te grote belasting op voor de brug. De brug zou eigenlijk moeten worden afgesloten voor zwaar vrachtverkeer maar dit levert grote problemen op voor de omliggende bedrijven. Het vrachtverkeer van en naar deze bedrijven zou dan moeten omrijden over gemeentelijke en waterschapswegen die hier niet voor bedoeld zijn. Ingenieurs van de provincie hebben een systeem ontworpen wat signaleert wanneer een vrachtwagen de brug wil oprijden.

Detectielussen
Op de toeleidende wegen zijn detectielussen in het wegdek aangebracht die detecteren of een vrachtwagen de brug wil oprijden. De verkeerslichten aan de overzijde van de brug worden dan op rood gezet zodat de vrachtwagen op de brug geen tegenliggers ontmoet. Zodoende kan de chauffeur in het midden rijden waardoor de brug gelijkmatiger belast wordt. Als de vrachtauto de brug gepasseerd is doven de verkeerslichten en kan het overige verkeer de brug weer oprijden. Vrachtauto’s mogen elkaar op de brug in principe niet passeren. Achter elkaar rijden mag wel, dit levert geen problemen op.

Uniek
Het op deze wijze beveiligen van een brug is uniek in Nederland. Het vrachtverkeer kan zodoende gebruik blijven maken van de brug. Het verkeersregelsysteem is geleverd door Vialis Verkeer & Mobiliteit. Vialis verzorgt ook het onderhoud. De brugbeveiliging is 25 februari 2004 operationeel en blijft in bedrijf tot de aanleg van een naastgelegen nieuwe en sterkere brug is voltooid.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland