Brinkman: investeringen ten koste begrotingstekort

Ter wille van de economische ontwikkeling zou een aantal infrastructurele investeringen in de tijd naar voren moeten worden gehaald, desnoods ten koste van een wat hoger begrotingstekort.

Dat stelt AVBB-voorzitter Brinkman vandaag 30 oktober 2003 in een vraaggesprek met de Geassocieerde Pers Diensten. Het interview zal in een groot aantal regionale kranten worden afgedrukt.
Brinkman daarin: “We gaan de boot missen als we alleen maar vanuit de consumptie de economie blijven bekijken. De bereikbaarheid van economisch belangrijke centra als Schiphol en de omgeving van Eindhoven en van grote woonlocaties moet hoger op de agenda van de politiek komen te staan. In die hele discussie over het stabiliteitspact moeten we ons toch eens de vraag stellen of we niet een aantal grote investeringen naar voren moeten halen.”
Brinkman verwijst daarbij naar landen in Zuid-Europa. ,,Daar wordt momenteel veel geld gestoken in een goede verbinding met Oost-Europa. Landen als Frankrijk en Italië interpreteren daarbij het stabiliteitspact iets anders en houden niet krampachtig vast aan een begrotingstekort van maximaal drie procent. We kunnen in Nederland wel heel gewichtig gaan doen dat zoiets niet zou mogen, maar ondertussen gebeurt het wel. Als we niet uitkijken zijn we straks de gekke Henkie van Europa. Dat willen we toch niet.”
In het vraaggesprek beklemtoont Brinkman de ernst van de problematiek. ,,De mobiliteit in Nederland is duidelijk een schreeuwend probleem. We praten heel erg over de consumptie die de economie aandrijft, terwijl je eigenlijk moet zeggen dat in de file staan een beperking van de productie is. Dat zie je niet in de boekhouding van de overheid terug, maar wel in die van een particulier bedrijf.”

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht AVBB

Brinkman: investeringen ten koste begrotingstekort | Infrasite

Brinkman: investeringen ten koste begrotingstekort

Ter wille van de economische ontwikkeling zou een aantal infrastructurele investeringen in de tijd naar voren moeten worden gehaald, desnoods ten koste van een wat hoger begrotingstekort.

Dat stelt AVBB-voorzitter Brinkman vandaag 30 oktober 2003 in een vraaggesprek met de Geassocieerde Pers Diensten. Het interview zal in een groot aantal regionale kranten worden afgedrukt.
Brinkman daarin: “We gaan de boot missen als we alleen maar vanuit de consumptie de economie blijven bekijken. De bereikbaarheid van economisch belangrijke centra als Schiphol en de omgeving van Eindhoven en van grote woonlocaties moet hoger op de agenda van de politiek komen te staan. In die hele discussie over het stabiliteitspact moeten we ons toch eens de vraag stellen of we niet een aantal grote investeringen naar voren moeten halen.”
Brinkman verwijst daarbij naar landen in Zuid-Europa. ,,Daar wordt momenteel veel geld gestoken in een goede verbinding met Oost-Europa. Landen als Frankrijk en Italië interpreteren daarbij het stabiliteitspact iets anders en houden niet krampachtig vast aan een begrotingstekort van maximaal drie procent. We kunnen in Nederland wel heel gewichtig gaan doen dat zoiets niet zou mogen, maar ondertussen gebeurt het wel. Als we niet uitkijken zijn we straks de gekke Henkie van Europa. Dat willen we toch niet.”
In het vraaggesprek beklemtoont Brinkman de ernst van de problematiek. ,,De mobiliteit in Nederland is duidelijk een schreeuwend probleem. We praten heel erg over de consumptie die de economie aandrijft, terwijl je eigenlijk moet zeggen dat in de file staan een beperking van de productie is. Dat zie je niet in de boekhouding van de overheid terug, maar wel in die van een particulier bedrijf.”

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht AVBB