Ivo Ketelaar Fotografie
Minder voorfinanciering

Steeds meer gemeenten willen infrabedrijven sneller betalen

Foto ter impressie. Ivo Ketelaar

Steeds meer gemeenten overwegen een nieuwe regeling waarbij infrabedrijven betaald worden tijdens werkzaamheden in plaats van daarna, zegt branchevereniging MKB Infra in een online nieuwsbericht. Enschede, Hellendoorn en Rijssen Holten zijn al over de brug.

Aannemers in de infra financieren werkzaamheden regelmatig weken- tot maandenlang voor. Soms nemen Nederlandse overheden de factuur voor een klus pas in behandeling nadat het werk is opgeleverd. MKB Infra wil een omslag.

Sinds de afgelopen jaren lobbyt de branchevereniging voor een nieuwe betalingsregeling, waarbij aannemers factureren aan het begin van een project en worden betaald wanneer het werk of een deel van het werk is afgerond. De gemeente Hellendoorn en de gemeente Rijssen Holten zijn onlangs met de regeling aan de slag gegaan, zegt MKB Infra vandaag in een online nieuwsbericht.

Afgelopen maand besprak de branchevereniging de nieuwe regeling met bestuurders van de gemeente Hellendoorn tijdens een bijeenkomst in Nijverdal. Ook BIZOB, een inkoopbureau voor meer dan 35 Brabantse gemeenten, heeft volgens MKB Infra interesse in de nieuwe aanpak.

Pilots

De betalingsregeling is eerder uitgeprobeerd in de gemeenten Horst aan de Maas, Houten en Enschede. Die laatste gemeente gebruikt de regeling inmiddels als standaard. Aannemers die meededen aan de pilots hoefden volgens MKB Infra meer dan de helft minder geld voor te financieren voor werkzaamheden. Ook onderaannemers werden sneller betaald, zegt de branchevereniging in een pamflet over de betalingsregeling.

150.000 euro per jaar

Johan Middelkamp is eigenaar van Sallandse Wegenbouw, een infrabedrijf uit het dorp Haarle in Hellendoorn. Hij vertelde afgelopen maand tegenover Tubantia dat het huidige betalingssysteem zijn bedrijf meer dan 150.000 euro per jaar kost. Middelkamp hoopt dat de nieuwe betalingsregeling de landelijke standaard wordt. “Ik ben een aannemer, geen bank.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Steeds meer gemeenten willen infrabedrijven sneller betalen | Infrasite
Ivo Ketelaar Fotografie
Minder voorfinanciering

Steeds meer gemeenten willen infrabedrijven sneller betalen

Foto ter impressie. Ivo Ketelaar

Steeds meer gemeenten overwegen een nieuwe regeling waarbij infrabedrijven betaald worden tijdens werkzaamheden in plaats van daarna, zegt branchevereniging MKB Infra in een online nieuwsbericht. Enschede, Hellendoorn en Rijssen Holten zijn al over de brug.

Aannemers in de infra financieren werkzaamheden regelmatig weken- tot maandenlang voor. Soms nemen Nederlandse overheden de factuur voor een klus pas in behandeling nadat het werk is opgeleverd. MKB Infra wil een omslag.

Sinds de afgelopen jaren lobbyt de branchevereniging voor een nieuwe betalingsregeling, waarbij aannemers factureren aan het begin van een project en worden betaald wanneer het werk of een deel van het werk is afgerond. De gemeente Hellendoorn en de gemeente Rijssen Holten zijn onlangs met de regeling aan de slag gegaan, zegt MKB Infra vandaag in een online nieuwsbericht.

Afgelopen maand besprak de branchevereniging de nieuwe regeling met bestuurders van de gemeente Hellendoorn tijdens een bijeenkomst in Nijverdal. Ook BIZOB, een inkoopbureau voor meer dan 35 Brabantse gemeenten, heeft volgens MKB Infra interesse in de nieuwe aanpak.

Pilots

De betalingsregeling is eerder uitgeprobeerd in de gemeenten Horst aan de Maas, Houten en Enschede. Die laatste gemeente gebruikt de regeling inmiddels als standaard. Aannemers die meededen aan de pilots hoefden volgens MKB Infra meer dan de helft minder geld voor te financieren voor werkzaamheden. Ook onderaannemers werden sneller betaald, zegt de branchevereniging in een pamflet over de betalingsregeling.

150.000 euro per jaar

Johan Middelkamp is eigenaar van Sallandse Wegenbouw, een infrabedrijf uit het dorp Haarle in Hellendoorn. Hij vertelde afgelopen maand tegenover Tubantia dat het huidige betalingssysteem zijn bedrijf meer dan 150.000 euro per jaar kost. Middelkamp hoopt dat de nieuwe betalingsregeling de landelijke standaard wordt. “Ik ben een aannemer, geen bank.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.