Interview met Harro Verhoeven, CROW, over lezing Beeldkwaliteit in OR



Interview met Harro Verhoeven van CROW

Tijdens de Dag van de Openbare Ruimte 2013 op 9 en 10 oktober houden Sjaak van der Vlies en Harro Verhoeven op woensdag 09 oktober de lezing ‘Sturen op kwaliteit bij Openbaar Vervoer-locaties en winkelgebieden. Met beeldkwaliteit sturen op tevredenheid en omzetcijfers!’.

1 Wat is dat eigenlijk: de beeldkwaliteit van de openbare ruimte? Hoe meet je die kwaliteit?

Beeldkwaliteit is een manier om de kwaliteit van de openbare ruimte zichtbaar te maken met behulp van foto’s. Hierdoor kan je er makkelijker over communiceren met bestuurders, bewoners en aannemers. En iedereen kan de beeldkwaliteit van een plek eenvoudig meten: bij elke foto zijn namelijk prestatie-eisen geformuleerd, bijvoorbeeld over hoeveel zwerfafval er mag liggen of hoe scheef de lichtmast mag staan.

2 Hoe kunnen beheerders van openbare ruimte beeldkwaliteit gebruiken om de kwaliteit van de openbare ruimte te beïnvloeden?

De beeldkwaliteitsniveaus zijn handig voor beheerders van openbare ruimte om zichtbaar te maken welke kwaliteit zij hebben gerealiseerd. Vervolgens kunnen beheerders van openbare ruimte nagaan of de gerealiseerde kwaliteit ook leidt tot tevreden bewoners of hoge vastgoedwaarden. Beheerders van winkelcentra willen weten of zij met een hogere beeldkwaliteit de winkelomzet kunnen verhogen. En OV-bedrijven willen weten aan welke knoppen zij moeten draaien om meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen.

3 Gemeentes gebruiken beeldkwaliteit om te sturen op de kwaliteit van de openbare ruimte. Is deze situatie veranderd door nieuwe vormen van asset management?

Asset management gaat over het sturen op de doelen die je wilt bereiken. Beeldkwaliteit helpt om te bepalen aan welke knoppen je kunt draaien om die doelen te bereiken. Moet het onderhoud van het groen omhoog, of moeten we vooral de verlichting verbeteren, of het sociaal toezicht?

4 Zijn het nut van openbare ruimte en het welbevinden in openbare ruimte tegenpolen?

Nee hoor. De openbare ruimte dient vele belangen. Mensen willen er kunnen recreëren, wandelen, autorijden, parkeren, buurtbarbecueën, winkelen, een praatje maken, en ga zo maar door. In stedelijk gebied is het vaak woekeren met de ruimte. De kunst is dan om alle belangen boven tafel te krijgen en win-win-situaties te vinden. Participatie van alle belanghebbenden is daarbij cruciaal, en open communicatie waardoor er begrip ontstaat voor andermans belangen.

5 Is openbare ruimte geworden tot een marketingtool? Op welke doelgroep richt je je dan?

Voor de exploitant van een winkelcentrum wel, want die richt zich op potentiële kopers. En voor de NS en ProRail als beheerder van treinstations wellicht ook, want die hebben de reizigers als klant. Maar in een woonwijk wil je eigenlijk geen verkoper-klant-relatie, want daar wil je dat iedereen medeverantwoordelijkheid neemt voor zijn leefomgeving.

6 Wat zou de optimale situatie zijn om te komen tot integrale keuzes in de beeldkwaliteit in de openbare ruimte?

In de optimale situatie zou je willen weten aan welke knoppen in de openbare ruimte je moet draaien om je doelen te bereiken. Keuzes in beeldkwaliteit zullen dan geen integrale keuzes zijn, maar juist maatwerkoplossingen. Per gebied wil je bepalen wat de problemen zijn en hoe je deze met een betere openbare ruimte zou kunnen oplossen. Monitoring van beeldkwaliteit is daarvoor heel belangrijk.

Meer informatie en aanmelden lezing

Lezing Sturen op kwaliteit bij Openbaar Vervoer-locaties en winkelgebieden Met beeldkwaliteit sturen op tevredenheid en omzetcijfers! door Sjaak van der Vlies en Harro Verhoeven

Datum lezing

9 oktober 2013

Plaats

Dag van de Openbare Ruimte 2013

Datum beurs

9 en 10 oktober 2013

Links

CROW

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite