onderzoek

‘Elektrisch bouwmaterieel binnen vijf jaar dominant’

Elektrische cat. Foto: Van Oord
Elektrische CAT. Van Oord

Mobiele elektrische bouwmachines zullen binnen vijf jaar dominant zijn in Nederland. Dat concludeert Movares op basis van onderzoek dat het bedrijf deed in opdracht van Rijkswaterstaat. De vernieuwing van knooppunt Hoevelaken diende als referentiepunt.

Knooppunt Hoevelaken werd gekozen omdat het één van de grootste projecten is waar RWS aan werkt. Movares keek in dit verband naar de vraag of er ook duurzame(re) alternatieven zijn voor de machines die bij de aanpassing van het knooppunt worden bereikt. Daarbij is verkend wat die alternatieven kosten en wat ze zouden opleveren in de vermindering van CO2-uitstoot.

“De verwachting is dat binnen vijf jaar elektrische apparaten de markt gaan domineren en dat is hoopgevend”, zegt Movares in een toelichting op het rapport. Het bedrijf stelt op basis van interviews vast dat het aanbod in elektrisch materieel nog erg beperkt is. En wat er wel is, kost veel meer geld dan bouwmachines op brandstof. Omdat de afzetmarkt klein is, ontbreken voor fabrikanten de prikkels om op grote schaal te produceren waardoor de machines ook in prijs omlaag zouden gaan. Dit is overigens ook precies waarom recent het initiatief werd genomen om met infrabedrijven gezamenlijk uitstootvrij materieel in te kopen.

Klein materieel en graafmachines

Duurzame machines zijn in de context van het Movares-onderzoek vooral elektrisch. Die categorie gaat binnen vijf jaar de markt domineren; waterstof zal pas later echt een rol van betekenis gaan spelen. Ergens in de komende vijf jaar ligt het kantelpunt en het eerste deel van die route wordt vooral afgelegd met de aanschaf van klein materieel en graafmachines. Die zijn namelijk al vrij goed beschikbaar en betaalbaar, reden waarom Movares van “laaghangend fruit” spreekt.

Verder zijn middelgrote en grote duurzame machine bij een enkele fabrikant op korte termijn beschikbaar, zoals onder meer telescoopkranen, kraanwagens, betonmixers, heimachines en schepen. “Maar vanwege hun flink hogere aanschafprijs zijn deze nog niet gangbaar op de markt. De meerkosten van duurzaam bouwmaterieel variëren tussen de twee tot vijf keer de normale aanschafprijs”, legt Movares uit.

Laadtijd en inzetbaarheid

Ook de beschikbaarheid van stroom en netaansluitingen spelen in dit alles een rol. En (infra)bouwers kijken natuurlijk ook naar hoe lang materieel inzetbaar is voordat het weer opgeladen, en hoe lang dat laden dan duurt. Ondanks al deze beperkingen ziet Movares de mobiele elektrische bouwmachines dus op betrekkelijk korte termijn de overhand krijgen in Nederland. En dan kan ook de CO2-reductie bereikt worden waarvoor deze hele ontwikkeling is bedoeld. Met een elektrische knikdumper kan ongeveer 84 kilo CO2-uitstoot per draaiuur worden bespaard en met een elektrische graafmachine circa 224 kilo CO2 per draaiuur, zo rekende Movares uit.

Infrasite sprak recent met twee infrabedrijven die het voortouw nemen in de verduurzaming van materieel en projecten: Van Oord en BAM Infra Nederland.

Auteur: Vincent Krabbendam

‘Elektrisch bouwmaterieel binnen vijf jaar dominant’ | Infrasite
onderzoek

‘Elektrisch bouwmaterieel binnen vijf jaar dominant’

Elektrische cat. Foto: Van Oord
Elektrische CAT. Van Oord

Mobiele elektrische bouwmachines zullen binnen vijf jaar dominant zijn in Nederland. Dat concludeert Movares op basis van onderzoek dat het bedrijf deed in opdracht van Rijkswaterstaat. De vernieuwing van knooppunt Hoevelaken diende als referentiepunt.

Knooppunt Hoevelaken werd gekozen omdat het één van de grootste projecten is waar RWS aan werkt. Movares keek in dit verband naar de vraag of er ook duurzame(re) alternatieven zijn voor de machines die bij de aanpassing van het knooppunt worden bereikt. Daarbij is verkend wat die alternatieven kosten en wat ze zouden opleveren in de vermindering van CO2-uitstoot.

“De verwachting is dat binnen vijf jaar elektrische apparaten de markt gaan domineren en dat is hoopgevend”, zegt Movares in een toelichting op het rapport. Het bedrijf stelt op basis van interviews vast dat het aanbod in elektrisch materieel nog erg beperkt is. En wat er wel is, kost veel meer geld dan bouwmachines op brandstof. Omdat de afzetmarkt klein is, ontbreken voor fabrikanten de prikkels om op grote schaal te produceren waardoor de machines ook in prijs omlaag zouden gaan. Dit is overigens ook precies waarom recent het initiatief werd genomen om met infrabedrijven gezamenlijk uitstootvrij materieel in te kopen.

Klein materieel en graafmachines

Duurzame machines zijn in de context van het Movares-onderzoek vooral elektrisch. Die categorie gaat binnen vijf jaar de markt domineren; waterstof zal pas later echt een rol van betekenis gaan spelen. Ergens in de komende vijf jaar ligt het kantelpunt en het eerste deel van die route wordt vooral afgelegd met de aanschaf van klein materieel en graafmachines. Die zijn namelijk al vrij goed beschikbaar en betaalbaar, reden waarom Movares van “laaghangend fruit” spreekt.

Verder zijn middelgrote en grote duurzame machine bij een enkele fabrikant op korte termijn beschikbaar, zoals onder meer telescoopkranen, kraanwagens, betonmixers, heimachines en schepen. “Maar vanwege hun flink hogere aanschafprijs zijn deze nog niet gangbaar op de markt. De meerkosten van duurzaam bouwmaterieel variëren tussen de twee tot vijf keer de normale aanschafprijs”, legt Movares uit.

Laadtijd en inzetbaarheid

Ook de beschikbaarheid van stroom en netaansluitingen spelen in dit alles een rol. En (infra)bouwers kijken natuurlijk ook naar hoe lang materieel inzetbaar is voordat het weer opgeladen, en hoe lang dat laden dan duurt. Ondanks al deze beperkingen ziet Movares de mobiele elektrische bouwmachines dus op betrekkelijk korte termijn de overhand krijgen in Nederland. En dan kan ook de CO2-reductie bereikt worden waarvoor deze hele ontwikkeling is bedoeld. Met een elektrische knikdumper kan ongeveer 84 kilo CO2-uitstoot per draaiuur worden bespaard en met een elektrische graafmachine circa 224 kilo CO2 per draaiuur, zo rekende Movares uit.

Infrasite sprak recent met twee infrabedrijven die het voortouw nemen in de verduurzaming van materieel en projecten: Van Oord en BAM Infra Nederland.

Auteur: Vincent Krabbendam