altura matthijs huiskamp
Tender management

Altura maakt software voor aannemers die meer gunningen willen

De oprichters van Altura. Van rechts naar links: Trevi Awater, Matthijs Huiskamp en Jordi van der Hek. Altura

Gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat geven jaarlijks miljarden euro’s uit aan openbare aanbestedingen van infraprojecten. Veel aannemers zijn afhankelijk van gunningen. Ze willen er meer, maar weten vaak niet hoe, zegt Matthijs Huiskamp (30), CEO en oprichter van Altura. Hij kwam vier jaar geleden op het idee om aanbestedingen makkelijker en efficiënter te maken voor inschrijvers. Dat is precies waar zijn bedrijf een softwareoplossing voor heeft ontwikkeld. Grote bouwers als BAM en Hakkers werken met het systeem. Infrasite sprak met Huiskamp om te weten te komen hoe het werkt.

Inschrijven op aanbestedingen kan tijdrovend zijn. Dat zag Huiskamp met eigen ogen toen hij in augustus 2019 als adviseur werkte voor een groot ingenieursbureau. “Er werd niets gedaan om het aanbestedingsproces minder omslachtig en inefficiënt te maken”, vertelt de CEO. Dus nam hij het heft in eigen handen.

Huiskamp vond twee partners, stapte naar de Kamer van Koophandel en richtte Altura op. Medeoprichters Jordi van der Hek en Trevi Awater hebben beide een achtergrond in de software. In een paar jaar tijd ontwikkelde het bedrijf een oplossing om opdrachten mee te vinden, in te schrijven op aanbestedingen en door data-inzichten meer gunningen te winnen. Inmiddels worden er dagelijks honderden inschrijvingen met Altura gemanaged.

Signaleren

Hoe het werkt? Huiskamp loopt ons erdoorheen. Als bedrijf koop je een licentie, waarna meerdere medewerkers toegang hebben tot een online omgeving. Hier kunnen zij dashboards instellen die een overzicht geven van alle relevante aanbestedingsinformatie voor het bedrijf. Denk aan aankondigingen van opdrachten, aflopende contracten en bijbehorende documenten.

Normaal moet je al gauw zeven of acht aanbestedingswebsites afstruinen voordat je een volledig overzicht hebt, legt Huiskamp uit. In Altura staat alles op één plek. Dit onderdeel noemt het bedrijf ‘signaleren’. De software ‘signaleert’ kansen door je op de hoogte te houden van opdrachten die beschikbaar zijn of worden. “Dat vinden gebruikers handig”, zegt Huiskamp, “maar Altura is meer dan een signaleringsdienst.”

Onderzoeken

Naast het vinden van opdrachten helpt de software bij het onderzoeken van de markt. Het systeem kan bijvoorbeeld op basis van een trefwoord als ‘wegenbouw’ aangeven welke partijen zich voor dergelijke aanbestedingen inschrijven en wàt opdrachtgevers van die partijen vragen. Het idee is dat je die informatie als bedrijf kan gebruiken om beter aan te sluiten op de eisen van een opdrachtgever.

Daarnaast houdt de oplossing bij hoe jouw bedrijf presteert ten opzichte van concurrenten. Dat laatste doet Altura door gunningsbesluiten te analyseren. Dit zijn documenten waarin de opdrachtgever onderbouwt waarom een opdracht aan de winnaar is gegund. Op basis van die informatie vat Altura samen waar de kracht van jouw bedrijf ligt en op welke gebieden concurrenten het beter of slechter doen.

Het idee is dat je met inzichten uit deze gunningsbesluiten bijvoorbeeld een hogere marge kan berekenen. Inzicht in de sterkte van concurrenten helpt op zijn beurt bij het maken van voorstellen. “Wat Altura effectief maakt is dat er data wordt opgeslagen die je inzichten geeft waarmee je betere inschrijvingen kan doen”, zegt Huiskamp.

Tot slot legt hij uit dat medewerkers binnen het platform kunnen samenwerken om inschrijvingen voor te bereiden. Documenten zijn op een centrale plek te bewerken en opslaan. Projectmanagers kunnen taken aanmaken en toewijzen aan teamleden.

Toekomst

Twee jaar na de lancering van de eerste softwareversie in 2021 zijn meer dan 100 organisaties klant bij Altura. In de afgelopen maanden kreeg het bedrijf er ruim 30 medewerkers bij. Het is duidelijk dat Altura groeit in Nederland, maar Huiskamp laat weten dat de toekomst van het bedrijf niet per se tot Nederland is beperkt. “Aanbesteden is een Europees proces”, vertelt hij. “We hebben ook al klanten in België. De vraag is hoe snel we door kunnen groeien.”

Lees ook:

Auteur: Redactie

Altura maakt software voor aannemers die meer gunningen willen | Infrasite
altura matthijs huiskamp
Tender management

Altura maakt software voor aannemers die meer gunningen willen

De oprichters van Altura. Van rechts naar links: Trevi Awater, Matthijs Huiskamp en Jordi van der Hek. Altura

Gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat geven jaarlijks miljarden euro’s uit aan openbare aanbestedingen van infraprojecten. Veel aannemers zijn afhankelijk van gunningen. Ze willen er meer, maar weten vaak niet hoe, zegt Matthijs Huiskamp (30), CEO en oprichter van Altura. Hij kwam vier jaar geleden op het idee om aanbestedingen makkelijker en efficiënter te maken voor inschrijvers. Dat is precies waar zijn bedrijf een softwareoplossing voor heeft ontwikkeld. Grote bouwers als BAM en Hakkers werken met het systeem. Infrasite sprak met Huiskamp om te weten te komen hoe het werkt.

Inschrijven op aanbestedingen kan tijdrovend zijn. Dat zag Huiskamp met eigen ogen toen hij in augustus 2019 als adviseur werkte voor een groot ingenieursbureau. “Er werd niets gedaan om het aanbestedingsproces minder omslachtig en inefficiënt te maken”, vertelt de CEO. Dus nam hij het heft in eigen handen.

Huiskamp vond twee partners, stapte naar de Kamer van Koophandel en richtte Altura op. Medeoprichters Jordi van der Hek en Trevi Awater hebben beide een achtergrond in de software. In een paar jaar tijd ontwikkelde het bedrijf een oplossing om opdrachten mee te vinden, in te schrijven op aanbestedingen en door data-inzichten meer gunningen te winnen. Inmiddels worden er dagelijks honderden inschrijvingen met Altura gemanaged.

Signaleren

Hoe het werkt? Huiskamp loopt ons erdoorheen. Als bedrijf koop je een licentie, waarna meerdere medewerkers toegang hebben tot een online omgeving. Hier kunnen zij dashboards instellen die een overzicht geven van alle relevante aanbestedingsinformatie voor het bedrijf. Denk aan aankondigingen van opdrachten, aflopende contracten en bijbehorende documenten.

Normaal moet je al gauw zeven of acht aanbestedingswebsites afstruinen voordat je een volledig overzicht hebt, legt Huiskamp uit. In Altura staat alles op één plek. Dit onderdeel noemt het bedrijf ‘signaleren’. De software ‘signaleert’ kansen door je op de hoogte te houden van opdrachten die beschikbaar zijn of worden. “Dat vinden gebruikers handig”, zegt Huiskamp, “maar Altura is meer dan een signaleringsdienst.”

Onderzoeken

Naast het vinden van opdrachten helpt de software bij het onderzoeken van de markt. Het systeem kan bijvoorbeeld op basis van een trefwoord als ‘wegenbouw’ aangeven welke partijen zich voor dergelijke aanbestedingen inschrijven en wàt opdrachtgevers van die partijen vragen. Het idee is dat je die informatie als bedrijf kan gebruiken om beter aan te sluiten op de eisen van een opdrachtgever.

Daarnaast houdt de oplossing bij hoe jouw bedrijf presteert ten opzichte van concurrenten. Dat laatste doet Altura door gunningsbesluiten te analyseren. Dit zijn documenten waarin de opdrachtgever onderbouwt waarom een opdracht aan de winnaar is gegund. Op basis van die informatie vat Altura samen waar de kracht van jouw bedrijf ligt en op welke gebieden concurrenten het beter of slechter doen.

Het idee is dat je met inzichten uit deze gunningsbesluiten bijvoorbeeld een hogere marge kan berekenen. Inzicht in de sterkte van concurrenten helpt op zijn beurt bij het maken van voorstellen. “Wat Altura effectief maakt is dat er data wordt opgeslagen die je inzichten geeft waarmee je betere inschrijvingen kan doen”, zegt Huiskamp.

Tot slot legt hij uit dat medewerkers binnen het platform kunnen samenwerken om inschrijvingen voor te bereiden. Documenten zijn op een centrale plek te bewerken en opslaan. Projectmanagers kunnen taken aanmaken en toewijzen aan teamleden.

Toekomst

Twee jaar na de lancering van de eerste softwareversie in 2021 zijn meer dan 100 organisaties klant bij Altura. In de afgelopen maanden kreeg het bedrijf er ruim 30 medewerkers bij. Het is duidelijk dat Altura groeit in Nederland, maar Huiskamp laat weten dat de toekomst van het bedrijf niet per se tot Nederland is beperkt. “Aanbesteden is een Europees proces”, vertelt hij. “We hebben ook al klanten in België. De vraag is hoe snel we door kunnen groeien.”

Lees ook:

Auteur: Redactie