Managementteam Altura

Nieuwe tool voor efficiënt inschrijven op aanbestedingen

Foto: Altura via Matthijs Huiskamp

Inschrijven op aanbestedingen kan veel efficiënter, zowel qua inspanningen als kosten én opbrengsten. Vanuit die gedachte heeft startup Altura een nieuwe tool uitgebracht die het inschrijven op tenders een stuk soepeler moet laten verlopen en daarmee ook de kans moet vergroten om de aanbesteding te winnen.

Altura werkt vanuit Utrecht aan “onze missie om het aanbestedingslandschap te innoveren”, legt medeoprichter Matthijs Huiskamp uit. “Het aanbestedingsproces staat bekend als bureaucratisch en complex. Volgens onderzoek van de Wereldbank wordt er jaarlijks voor 11,5 biljoen euro aan producten, diensten en werken in de markt gezet via aanbestedingen. Maar een kwart van deze uitgaven wordt verspild aan inefficiënt en kortzichtig inkopen. Het stoppen van deze verspilling en het optimaliseren van processen zou wereldwijd jaarlijks minstens 883 miljard euro besparen en zo ruimte geven aan economieën voor meer duurzame, inclusieve en toekomstbestendige groei.”

Vinden, schrijven en analyseren

Met de nieuwe bid suite wil Altura daar een bijdrage aan leveren. Deze tool brengt de grootste inkoopdatabases van de Benelux samen in een platform dat constant geüpdatet wordt. Daarbij is iedere stap van het aanbestedingsproces geoptimaliseerd: van het vinden en schrijven tot het analyseren van de bid. De tool helpt de gebruikers om efficiënt samen te werken en inzicht te krijgen in hun bestaande data. En dat moet ze weer helpen om betere keuzes te maken over het het toewijzen van middelen, het vaststellen van prijzen de mogelijkheden die ze willen najagen.

Volledig potentieel benutten

“Het product draait om het combineren van de eigen historische data van de gebruiker met de big data uit onze uitgebreide database”, legt Huiskamp uit. “Aanbesteden is een complex proces en gebruikmaken van de informatie die dagelijks gegenereerd wordt, geeft de inschrijver inzichten die anders onontdekt zouden blijven. Met beter begrip van de prestaties en uitgebreide informatie over de markt kunnen inschrijvers het volledige potentieel van hun team benutten, de winstmarge vergroten met meer accurate prijsstellingen en relaties ontdekken tussen organisaties die winkansen verbeteren, en dus kosten besparen.” Altura organiseert speed tours om de werking van de tool uit te leggen; potentiele gebruikers kunnen zich hiervoor aanmelden.

Lees ook onze andere artikelen over aanbestedingen, zoals:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

Nieuwe tool voor efficiënt inschrijven op aanbestedingen | Infrasite
Managementteam Altura

Nieuwe tool voor efficiënt inschrijven op aanbestedingen

Foto: Altura via Matthijs Huiskamp

Inschrijven op aanbestedingen kan veel efficiënter, zowel qua inspanningen als kosten én opbrengsten. Vanuit die gedachte heeft startup Altura een nieuwe tool uitgebracht die het inschrijven op tenders een stuk soepeler moet laten verlopen en daarmee ook de kans moet vergroten om de aanbesteding te winnen.

Altura werkt vanuit Utrecht aan “onze missie om het aanbestedingslandschap te innoveren”, legt medeoprichter Matthijs Huiskamp uit. “Het aanbestedingsproces staat bekend als bureaucratisch en complex. Volgens onderzoek van de Wereldbank wordt er jaarlijks voor 11,5 biljoen euro aan producten, diensten en werken in de markt gezet via aanbestedingen. Maar een kwart van deze uitgaven wordt verspild aan inefficiënt en kortzichtig inkopen. Het stoppen van deze verspilling en het optimaliseren van processen zou wereldwijd jaarlijks minstens 883 miljard euro besparen en zo ruimte geven aan economieën voor meer duurzame, inclusieve en toekomstbestendige groei.”

Vinden, schrijven en analyseren

Met de nieuwe bid suite wil Altura daar een bijdrage aan leveren. Deze tool brengt de grootste inkoopdatabases van de Benelux samen in een platform dat constant geüpdatet wordt. Daarbij is iedere stap van het aanbestedingsproces geoptimaliseerd: van het vinden en schrijven tot het analyseren van de bid. De tool helpt de gebruikers om efficiënt samen te werken en inzicht te krijgen in hun bestaande data. En dat moet ze weer helpen om betere keuzes te maken over het het toewijzen van middelen, het vaststellen van prijzen de mogelijkheden die ze willen najagen.

Volledig potentieel benutten

“Het product draait om het combineren van de eigen historische data van de gebruiker met de big data uit onze uitgebreide database”, legt Huiskamp uit. “Aanbesteden is een complex proces en gebruikmaken van de informatie die dagelijks gegenereerd wordt, geeft de inschrijver inzichten die anders onontdekt zouden blijven. Met beter begrip van de prestaties en uitgebreide informatie over de markt kunnen inschrijvers het volledige potentieel van hun team benutten, de winstmarge vergroten met meer accurate prijsstellingen en relaties ontdekken tussen organisaties die winkansen verbeteren, en dus kosten besparen.” Altura organiseert speed tours om de werking van de tool uit te leggen; potentiele gebruikers kunnen zich hiervoor aanmelden.

Lees ook onze andere artikelen over aanbestedingen, zoals:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Vincent Krabbendam